Rehabilitering efter s.k. Birkeland operation

A

aker

Hej!
Min häst är opererad i november för en s.k. Birkeland fraktur, alltså man har tagit ut en liten benbit i bakkotan. Enligt veterinären är det ganska vanligt och har en god prognos. Nu undrar jag om det är någon annan här som har erfarenhet av igångsättning och rehabilitering efter en sådan operation ? Har travat ett par gånger nu och hästen kändes inte särskilt fräsch.....det sa förvisso veterinären också att det kunde kännas kass i början ...men man blir ju lite orolig :( Någon som har varit med om samma ???

Mvh Aker

Sv: Rehabilitering efter s.k. Birkeland operation

Det är ju en rutinoperation nästan på travare.I de fall benbiten hunnit orsaka hälta brukar jag alltid se till att spruta en "tuppkam" innan igångkörning.Har haft gått resultat på det.Rådgör med din vet.!

Låter ju lovande....min häst har varit halt av det, ja. Trodde han var sned och stel efter en erhlichia infektion men det visade sig vara en benbit istället. han var ohalt vid återbesöket innan jul och blev sprutat med tuppkam eftersom det var lite aktivitet i kotan enl.röntgen. Kan det stämma att det tar ett tag innan dom känns fräscha ? Min hann väl gå ett halvår innan detta hittades...tyvärr.

Aker

:confused: Ingen här som har opererat sin häst för lösa benbitar??????????
Mvh Aker

Hur gammal är hästen?
Min var 11 år och då hade frakturen redan givit slipskador på leden, vilket till slut gjorde att han faktiskt inte blev riktigt bra. Skulle kanske fungerat som promenadhäst, men det var inget alternativ för oss och just denna häst.
Däremot minns jag att vet sa att Birkelandsfrakturer hade mycket bättre prognos än chipfrakturer.
Ju yngre hästen är när den opereras desto större chans att bli helt utan men.

hej!
Hästen är född -98, alltså 6 år vid operationen. Tyvärr har den ju hunnit gå ett tag med detta pga att man trodde det var snedhet och stelhet efter erhlichia infektionen. Fast jag har iofs mest skrittat......
Ingen annan som har erfarenhet ?
Aker

Berättade inte veterinären något om hur leden såg ut?
För vad jag fattade så är det det som avgör hur stor chans det är för hästen att bli bra igen.

Jodå, leden var väl ok som jag uppfattade det. Lite aktivitet (inflammation ) kvar därför behandlade han med tuppkam. Annars skulle det inte vara något skadat vad jag fattade iallafall. Blev inte din häst fräsch igen ?

Aker

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 270
Senast: Takire
·
Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 703
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Hej! Min häst har en skelettskada i bogen, typ 1-2dm ovanför triceps-muskeln, för att beskriva var den är. Denna skelettskada, som...
Svar
7
· Visningar
1 731
Senast: Cydonia
·
Hästvård Idag var jag på veterinärklinik för att göra en hältutredning på mitt arabsto, och fick ett svårt val. Börjar med historien bakom...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka