V

veronican

Någon som har erfarenheter av Kra**t Rehab?
Vid vilka tillfällen och med vilket syfte?
Ska det blötläggas?
Vilken mängd har ni gett och till vilken typ av grovfoder? (värden)

:bow:

Sv: Rehab?

Jag använde det till min förra häst för några år sedan.
Anledningen till att jag började med det var för att han hade boxvila pga skada och djursjukhuset rekomenderade fodret.
Eftersom han dessutom var svår att hålla vikten på så fortsatte jag med rehab även efteråt då det gav så bra resultat.
Hö-analysen minns jag tyvärr inte för det var så länge sedan..

Jag vet att en annan användare här på Buke använt rehab för att fodra upp en tunn häst.
Om jag inte minns fel så var hon också mycket nöjd med resultatet.
Vad var det nu användaren hette... *funderar*

Här gäller det också en häst med boxvila.
Annars ska man ju helst inte ge så mkt kraftfoder vid boxvila, så jag är lite nyfiken på varför det är bra att ge rehaben, för det ska det ju vara. Liksom vad det finns i fodret som har positiv påverkan och vad som händer i kroppen...
Hur mycket kraftfoder fick din häst vid boxvila, minns du det?

Tack för ditt svar!

Jag vet att en annan användare här på Buke använt rehab för att fodra upp en tunn häst.
Om jag inte minns fel så var hon också mycket nöjd med resultatet.
Vad var det nu användaren hette... *funderar*

Minns också den tråden. Men vem var det?? Kanske användaren hojtar till när h*n ser den här tråden!

Min häst fick Rehab när hon stod på boxvila i 12 veckor. Innan skadan var hon i full tävlingskondition. Så jag var lite orolig hur hon skulle reagera på att inte få så mkt kraftfoder som vanligt.

Hon fick ca 1 kg Rehab om dagen. + betfor o massor med morötter.

Jag e suveränt nöjd med Rehab fodret, då hon nästan inte alls tappade sina muskler. Dock gick min häst upp 41 kg på 6 veckor.
Men då fick hon oxå stå på halm, innan stod hon på spån.

Men viktuppgången berodde nog på halmen och mindre rörelse då hon reds 1.5 timme 6 dagar i veckan. Ett + med viktuppgången var nog oxå att jag såg att hon mådde bra, även att hon stod på box hela dagen. Vilket ledde till att hennes fraktur+sårskada läkte mkt bra.

Rehab kan jag verkligen rekomendera!

Hur mycket kraftfoder fick din häst vid boxvila, minns du det?

Tack för ditt svar!

Jag ska se efter hemma om jag har pappret från veterinären kvar i min gamla hästpärm.. :idea:
Om jag inte minns fel fick han ca 1 kilo rehab/dag, lite linfrökaka och ca 8 kilo hö.
Svårfödd kallblodstravare var han :angel: :cry:

Min häst fick

9 kg Hösilage
1 kg rehab
5 dl torr betfor, som blötlas
2 dl linfröpellets
b+e vitamin
mineraler

fri tillgång på halm.

Min häst:
Halvblod 175 cm mankhöjd
ca 575 kg.

Senast ändrad av en moderator:

Oj! Din häst verkar ha klarat boxvilan fantastiskt! :eek: :) :bow:
Att hon gick UPP och inte ner är ju bara skönt.
Fick hon strikt boxvila under alla dessa 12 veckor eller fick ni gå promenader efter en tid?

Minns också den tråden. Men vem var det?? Kanske användaren hojtar till när h*n ser den här tråden!

*hojt* ;)

Stoet i fråga som jag 'experimentade' med är sedan länge en LÄTTFÖDD, trind liten julgris som blir smällfet på 70 MJ... Nästan så jag önskar mig tillbaka till den svårfödda tiden.. :crazy: (När jag började experimentet stod hon på typ 110 MJ och var för tunn, när jag trodde att sista delen av experimentet var nådd stod hon på 90 MJ, men tappade under det. Men sen så kunde jag alltså sänka vidare och hon höll hullet. När hon stod på 75 MJ och var för trind och enda kraftfodret var ½ kg rehab satte jag ut rehaben och hon har sen fortsatt vara en lättfödd liten trind gris..)

Nya fullblodsdonnan var i överhull när jag köpte henne, men strejkade rätt bra på att äta strå när hon kom och tappade stadigt i vikt. Hade planerat ha henne på rehab redan från början men det var slut överallt så tog ett tag innan jag fick tag i. Såfort jag la dit det - och behöll samma MJ och kvoter - så stannade viktnedgången och hon började gå upp. Just nu halvexperimenterar jag med hur lågt i MJ jag kan gå utan att hon börjar tappa igen egentligen, då jag vill ha ner kraftfodergivan. Lite svårt säga exakt hur mkt som är rehaben dock då hon skärpt till sig ang hösilageätandet och bättrat på det litegrann (äter fortfarande för lite strå dock).

Jag använde rehaben (eftersom jag blöter den) att blanda medicin i vilket fick som resultat att damen tokvägrade blöt mat i drygt en vecka efter. Ökade på 'ickeblöta' maten så MJ och kvot var densamma men då tappade hon igen. När hon gick med på att äta rehab igen så slutade hon gå ner.

Jag misstänker att i arabstoets fall så hade hon någon form av magstörning, och att Rehaben - som ju ska vara lättare att tillgodogöra sig och skonsam mot magen - 'läkte ut' den över tid. Hon är som sagt en LÄTTFÖDD julgris idag och jag för en ständig (och jag ligger jämt steget efter) kamp mot hennes midjemått sen mer än ett år tillbaka..

Fullblodsdonnan är ju exgalloppör och stod på begränsad strågiva och hög kraftfgiva när jag köpte henne, samt hade tandtrassel, så jag misstänker hennes mage kanske inte var i bästa skick (trots att hon som sagt var rund och trind och högblank i pälsen), och än värre blev det av stressen med miljöombyte och för lite TS (iom att hon vägrade äta ordentligt med hösilage). Och att rehaben hjälpte till där med (sen om det var den eller bara tiden som fick henne att börja äta mer strå törs jag inte sia om).

Senast ändrad:

Intressant! :idea:

Hästen i fråga opererades förra veckan och gick ner ca 70 kg på knappt tre dygn... :crazy: Både hull och muskler, såg inte rolig ut alls när jag hämtade hem henne :(
Idag har jag varit och köpt Rehab, så nu ska det vänjas in och sen hoppas jag att det kan hjälpa henne få tillbaka lite av sina former. Det är ju svårt att muskla sig igen, när man mestadels står på boxvila... Nog för att jag förberett mig på att hon skulle tappa, men trodde inte det skulle vara så mycket, på så kort tid. Det är tufft att gå igenom allt som operation medför!

Det är ju svårt att jämföra MJ-tal, men min får väl i sig ca 70-80 MJ från hösilaget (får så mkt hon vill ha men aptiten är inte som innan) men tänkte smyga mig upp till nåt kilo Rehab och se vad som händer. När ditt fullblod stod på box, hur mkt vågade du ge i kilon? Jag är lite rädd för att ge för mkt kraft till mkt stillastående hästar...

Intressant! :idea:

Hästen i fråga opererades förra veckan och gick ner ca 70 kg på knappt tre dygn... :crazy: Både hull och muskler, såg inte rolig ut alls när jag hämtade hem henne :(
Idag har jag varit och köpt Rehab, så nu ska det vänjas in och sen hoppas jag att det kan hjälpa henne få tillbaka lite av sina former. Det är ju svårt att muskla sig igen, när man mestadels står på boxvila... Nog för att jag förberett mig på att hon skulle tappa, men trodde inte det skulle vara så mycket, på så kort tid. Det är tufft att gå igenom allt som operation medför!

Det är ju svårt att jämföra MJ-tal, men min får väl i sig ca 70-80 MJ från hösilaget (får så mkt hon vill ha men aptiten är inte som innan) men tänkte smyga mig upp till nåt kilo Rehab och se vad som händer. När ditt fullblod stod på box, hur mkt vågade du ge i kilon? Jag är lite rädd för att ge för mkt kraft till mkt stillastående hästar...

Vad är den oppad för?

Ang viktnedgång på klinik btw, så när valacken stod en vecka på Ultuna (ingen OP) så tappade han hiskeligt, han tappade ca 60 kg på bara 3 - 4 dagar (han matvägrade). Och då är det en maxad D som inte var direkt trind innan. Vägde efteråt när jag fått upp honom lite i hull 350 kg, och hans normalvikt är 390 - 400 kg.. I alla fall, han blev hemskickad i förtid iom att han så uppenbart ville hem. Tog inte lång tid hemma innan kilona var tillbaka. När samma häst stod på annan klinik en vecka (inte heller OP) kom han hem och var rundare än när han for. Så det kan vara hur de trivs med, och är det pga vantrivsel brukar de lägga på sig fort =)

ANg kraftfoder på boxvila är jag rätt oortodox där.. Valacken (arab) tappar på box, han behöver röra sig för maten ska fastna. Han får alltså MER kraftfoder när han boxvilar än annars. Så mycket som krävs för att hålla hullet, vad det blir i kilon vill du inte veta :angel:

När fbl stod på box va hon ju..hmm..milt sagt övertänd. De facto fick jag droga kräket för att hon övht skulle gå att ha på boxvila.. vet tyckte ju 'ta bort ALLT kraftfoder'. I ärlighetens namn gjorde jag inte det. Jag provade byta till lucern och sånt, som hon inte åt, men det slutade med att hon fick ligga kvar på samma giva som innan i kraftfoderväg (2½ kg). Jag fixade helt enkelt inte se henne äta fyra kilo (480 kg häst) stråfoder/dygn och inget mer. Dessutom den korta period jag provade strypa allt kraftfoder gav det typ noll effekt på piggheten iaf så.. (HADE det med att ta bort kraften varit så att hon var lugnare och jag sluppit droga så hade jag dock tagit att hons ett ut som ett staket och fått magtrassel..)

Men, det beror ju massor på HUR DE BLIR av kraftfodret. valacken som får hiskeliga mängder kraft på boxvila kan du ställa fram en havretunna åt och säga 'varsågod, fri tillgång' utan att det slår sig på huvudet på honom. Dvs han är lika lugn på 4 kg kraftfoder som på 0 kg kraftfoder, och då är det ju lättare att 'ösa på' jmf med om de blir stolliga av fodret..

Aldrig *peppar peppar* haft några problem med magen av mycket kraft i kombination med boxvila, dock vänjer jag såklart in försiktigt och delar upp på måånga, små mål.

Senast ändrad:

Tillägg..hela kraftfodergivan var inte Rehab, utan Rehab, havre och hestekraft (0.7 kg, 1.2 kg och 0.5 kg)

Olja är ju annars bra att öka MJ utan att öka mängden käk, snällt mot magen med och slår sig inte på huvudet.

Ja det är en lång historia egentligen... men hon opererades för ett stort hematom (blodutgjutelse) som när hon fick laser hade effekten att allt gammalt blod, slaggprodukter och skit rann nedåt och blev till en stor böld längst ner på bakbenet som de fick operera, öppna, rensa och fixa. Så anledningen till boxvilan (med promenader) är att hon har ett stort öppet sår baktill på rumpan helt öppet in till 2 stor muskler, hon ska helt enkelt inte röra sig för mkt för läkningens skull.

Till skillnad från din valack på Ultuna tror jag inte min häst vantrivdes alls. Fick så mkt beröm för hur snäll och skötsam hon varit. Ätit med god aptit och såg pigg ut på ögonen när jag kom. Men en operation är ju alltid en operation och nog ganska tufft för de flesta hästar att gå igenom.
Men jo, jag tror nog hullet kommer med lite tid, absolut. Vill bara påskynda lite med Rehaben ;)

Javisst, man får ju anpassa efter individen och prova sig fram.

Anledningen till att ge Rehab är att det är mycket protein i det men det är havrefritt.

Jag har ett relativt lättfött fullblod på boxvila nu, med lättfött menar jag normalt ca 100 Mj och en kvot kring 8. Jag bytte alltså Krafft Groov (125:an) mot rehab och räknade om så han skulle få maximalt med stråfoder men fortfarande larvigt hög kvot. Efter 6 veckor fick jag beröm av veterinären för att han hållit sig så fin och inte tappat så farligt mycket.

Veronican - om hon inte brukar bli 'tossig' av boxvila och/eller mkt mat så skulle jag inte vara orolig att ge hyfsat stora givor kraftfoder (rehab då)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 204
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 474
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare