Rehab vid knäledsinflammation

Tjopphopp

Trådstartare
Nu behöver jag er kloka hjälp.
Vi har behandlat vår lite äldre hopphäst för knäledsinflammation. Han har haft detta tidigare, blivit bra med behandling men den har kommit tillbaka igen. Inflammationen har suttit i vänster bakre knäled, men nu både det knäet och framknäet på samma sida.

Nu vill vi göra detta "by the book" och ge honom de bästa förutsättningarna för att bli helt bra.

Så shoot, har ni tips på vettigt rehabprogram, både under behandlingstiden och efter?

Min tjej har lite problem med inflammation i bakknäna efter en knäskada för några år sedan. Kommer ibland men har hittills upptäckts väldigt tidigt. Jag har fått olika rehab beroende på hur mycket det varit. Oftast har det varit så lite så jag kunnat träna som vanligt efter 3 dagar (rider vanligen väldigt varierat så inget statiskt arbete). Har det varit lite mer har hon först vilat 3 dagar och sedan intervalltränats varannan dag (med vila den andra dagen). Kör 6 intervaller (3 i varje varv) med en tid utifrån hästens kondis och styrka, men max 3 min. På en svag häst börjar jag lägre och stegrar 10-20 sekunder/gång. För mig har det fungerat bra och hon har stärkt sig så pass så att inflammationen (som beror på svaghet) kommer mer och mer sällan.

Jag tror dock inte att det finns något "by the book". Alla veterinärer ger olika rehabinstruktioner och det gäller att hitta en väg som man själv tror på och känner sig bekväm med. Jag vet vad som fungerar bra för min häst, men det jag tycker är bra tycker säkert många andra är helt uppåt väggarna. Lycka till med er häst!

Om ni har möjlighet att vattenträna så är det guld för just knähästar! Det handlar väldigt mycket om att stärka strukturerna runt leden vilket du kan göra dels då med vattenträning, men du kan också gå mycket cavalettibommar, klättring och offroad i skogen.

Nu behöver jag er kloka hjälp.
Vi har behandlat vår lite äldre hopphäst för knäledsinflammation. Han har haft detta tidigare, blivit bra med behandling men den har kommit tillbaka igen. Inflammationen har suttit i vänster bakre knäled, men nu både det knäet och framknäet på samma sida.

Nu vill vi göra detta "by the book" och ge honom de bästa förutsättningarna för att bli helt bra.

Så shoot, har ni tips på vettigt rehabprogram, både under behandlingstiden och efter?

Mest intressant i frågan innan man svarar känner jag vad veterinärens teorier är varför hästen fått det . Både bak och sen nu parallella fram ?
Finns det ngra rön ang detta ?
Blir ju lättare att reflektera över då.
Vad har ni fått för rehab program av veterinären ?

På knäled fram blir ju rehab även lite annorlunda generellt än om det tex är "mild varning på överansträngning bak" . Om det är parallella problem både bak och fram som jag tolkar dig så absolut bör ju behandlande veterinär i första hand vara den som ger er direktiv utifrån hur, varför skadorna tolkas existera, samt då prognos utifrån hur det ser ut osv.

Senast ändrad:
Mest intressant i frågan innan man svarar känner jag vad veterinärens teorier är varför hästen fått det . Både bak och sen nu parallella fram ?

Bortse från mitt svar, svarade i fel tråd...

På knäled fram blir ju rehab även lite annorlunda generellt än om det tex är "mild varning på överansträngning bak" . Om det är parallella problem både bak och fram som jag tolkar dig så absolut bör ju behandlande veterinär i första hand vara den som ger er direktiv utifrån hur, varför skadorna tolkas existera, samt då prognos utifrån hur det ser ut osv.

Veterinären säger i stort sett att framknäet kommer pga avlastning av bakknäet, som alltså är det egentliga problemet. Rekommendationen är vila under behandlingen och sedan sätta igång.

Men jag skulle dels vilja få ett bättre och mer konkret vilo-och igångsättningsschema som ger hållbar läkning på sikt och sedan rehabförslag för att undvika att skadan återkommer.

Och när jag ändå är på gång, kan det vara någon idé att göra atroskopi för att se om man kan åtgärda något så att problemet inte återkommer? Vi kan inte med 100% säkerhet säga att grunden är en förslitning- eller olycksfallsskada. Hästen svarar på behandling men problemet återkommer.

Veterinären säger i stort sett att framknäet kommer pga avlastning av bakknäet, som alltså är det egentliga problemet. Rekommendationen är vila under behandlingen och sedan sätta igång.

Men jag skulle dels vilja få ett bättre och mer konkret vilo-och igångsättningsschema som ger hållbar läkning på sikt och sedan rehabförslag för att undvika att skadan återkommer.

Och när jag ändå är på gång, kan det vara någon idé att göra atroskopi för att se om man kan åtgärda något så att problemet inte återkommer? Vi kan inte med 100% säkerhet säga att grunden är en förslitning- eller olycksfallsskada. Hästen svarar på behandling men problemet återkommer.

Oftast om det handlar om en relaterad hälta på ett ben som är sekundär så brukar hästen bli diagonalt halt.
Det var därför lite jag kommenterade att i ditt fall är det parallell hälta .

Jag blir lite förvånad om det är rätt tolkat av mig att inga plåtar tagits på knäna varesig bak eller fram trots att problemet återkommer ?

Jag ser det som en självklarhet att man tar plåtar i första hand för att kunna utesluta pålagringar som påverkar leden, och som utgångsläge därmed diagnosticera nivån på problemet så korrekt som möjligt. Det blir jättesvårt med rehab/program/råd och rön annars.

Senast ändrad:
Oftast om det handlar om en relaterad hälta på ett ben som är sekundär så brukar hästen bli diagonalt halt.
Det var därför lite jag kommenterade att i ditt fall är det parallell hälta .

Jag blir lite förvånad om det är rätt tolkat av mig att inga plåtar tagits på knäna varesig bak eller fram trots att problemet återkommer ?

Jag ser det som en självklarhet att man tar plåtar i första hand för att kunna utesluta pålagringar som påverkar leden, och som utgångsläge därmed diagnosticera nivån på problemet så korrekt som möjligt. Det blir jättesvårt med rehab/program/råd och rön annars.

Plåtar är tagna sedan tidigare och visar inga avvikelser!

Jag hade funderat kring om hästen inte behöver lite annan träning om plåtarna är rena och det återkommer.

För bäst hjälp med rehab hade jag rekommenderat bra rehabtränare, dressyrtränare med rehabtänk eller sjukgymnast på plats. Så den kan se hur hästen rör sig, har för exteriör, vad ryttaren gör etc och skräddarsy upplägg för er.

Det finns gott om knähästar som går att få sunda med rätt träning.

Första reflektionen är att om hästen fått problem fram p g a avlastning från bak (väldigt konstigt att det inte är på det diagonala benet, det måste rimligen betyda att avlastningen främst sker i annat än travmoment?) har den gått och haft ont/känningar av bakknäet rätt länge. För länge, innan man sökt behandling.

Steg 1 är att hästen inte ska behöva gå och ha ont och därmed avlasta, för då kommer massa annat trassel som brev på posten. Steg 2 därefter blir att försöka förhindra att hästen får ont, och för det måste vi veta vad problemet egentligen är. Varför uppstår inflammationen i leden? Först i steg 3 kommer vettiga förslag på rehab och träning.

Min har i sommar förbättrats avsevärt genom vattenträning i framknädjupt vatten upp till 2*11 min och markarbete innehållande cavalettis o studs på böjt spår. Båda en gång i veckan. Jättestor skillnad på det svaga bakbenet (pga korsbandsskada 2 år på raken senast för 2.5 år sedan. Inte inflammationer i bakknäet men i samma sidas framknä). Både tränare, ryttare och friskvårdare märker skillnad. Hoppas vet också gör det på nästa koll.

När jag var på klinik med min denna höst sa vet att diagonala hältor ofta har ursprung fram och samsidiga ofta har ursprung bak.

Tror alltså på din vet när hen säger att frsmknät är avlastningshälta med ursprung från det där knäet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 493
Senast: Piaff
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 003
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 217
Senast: mackan
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 053
Senast: Hanna_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar