Regntäcke till nordsvensk.

KungTulle

Trådstartare
Är det någon som vet ett regntäcke som skulle passa till en nordsvensk med kraftig hals?

Tor har ca 190 cm omkrets på sin hals nere vid täcket. Hans ryggmått är däremot helt kort ca 125 cm.

Jag söker alltså ett regntäcke i max storlek 135 cm som har tillräcklig hals.

Ni som har täcken som ni upplever som extremt vida i halsen kan väl vara gulliga och ta fram måttbandet och mäta era täcken? Och sen meddela märke och modell så att jag kan köpa ett.

Det ska alltså vara ett regntäcke som står bra mot väder och vind, behöver inte ha bogveck eller omlottknäppning etc då han bara kommer ha det enstaka dagar när vädret verkligen är uselt. Ev kan det vara ett fodrat vintertäcke med mycket tunn fodring, tjockt foder funkar inte då han blir överhettad och börjar svettas isåfall...

/KT
 
Sv: Regntäcke till nordsvensk.

event är stora i bogen, 125cm blir nog för litet o han är grov, kompisen quarter är oxp 125cm om man mäter hon, men måpste ha 145cm annars slutar täckena på halva magen :D
 
Sv: Regntäcke till nordsvensk.

Håller med om att Event är stora i bogen, har själv nordsvensk med redig hals. Rambo har ju ett täcke i XL som ska vara bra för stora hästar, har inte testat/sett själv men kan ju vara värt att kolla upp.
 
Sv: Regntäcke till nordsvensk.

Max storlek han kan ha är 135 cm pga av att han bara är 146 cm hög. Han har haft ett sånt täcke innan men det är massor av år sedan och det märket finns inte att få tag i längre.

/KT
 
Sv: Regntäcke till nordsvensk.

Jag håller med om att Eventtäckena är rymliga, men kan även rekommendera Börjes Himalaya.

Immer
 
Sv: Regntäcke till nordsvensk.

Håller med Immer, Börjes Himalaya-täcken är stora i bogen. Jag har både vinter och regn till min kallblodstravare som är rätt så grov i typen och jag får ha det rätt så mkt inspänt fram. Dessutom helt ok i pris:)
 
Sv: Regntäcke till nordsvensk.

Är det någon som vet ett regntäcke som skulle passa till en nordsvensk med kraftig hals?

Tor har ca 190 cm omkrets på sin hals nere vid täcket. Hans ryggmått är däremot helt kort ca 125 cm.

Jag söker alltså ett regntäcke i max storlek 135 cm som har tillräcklig hals.

Ni som har täcken som ni upplever som extremt vida i halsen kan väl vara gulliga och ta fram måttbandet och mäta era täcken? Och sen meddela märke och modell så att jag kan köpa ett.

Det ska alltså vara ett regntäcke som står bra mot väder och vind, behöver inte ha bogveck eller omlottknäppning etc då han bara kommer ha det enstaka dagar när vädret verkligen är uselt. Ev kan det vara ett fodrat vintertäcke med mycket tunn fodring, tjockt foder funkar inte då han blir överhettad och börjar svettas isåfall...

/KT

Hej,

Horsewears täcken är ju stora i halsen, kan mäta mitt runt om när jag åker till stallet. Har också en maffig Nordsvensk som inte är av den spinkigare modellen runt halsen. Han har HW täcken och de är de enda som sitter bra på honom. I de flesta övriga täcken blir det strypsnara...

HW har ju också ett för jättar :idea: det har jag inte provat men jag gissar att det kunde vara nåt för dig... Finns i allt från noll fodring upp till 360 gr. Länk till Rambo XL http://www.hastshopen.se/products/HWAAAE03.aspx

Vi har också provat Himalaya som Börjes säljer men de blir de lite korta från ryggen och ner mot magen.

~Ingrid
 
Sv: Regntäcke till nordsvensk.

oj, det var en ordentlig hals minsann :)
 
Sv: Regntäcke till nordsvensk.

Jag har ett SVEA sverigetäcke (billigaste regntäcket, med halvhals och utan fodring). Pålle har 125 i det täcket. Han har bred/kraftig halsinfästning och det här täcket funkar riktigt bra. Håller mycket bra mot regnet och jag som hade tänkt köpa ett till regntäcke för att byta av med (inte behövt täcke på honom innan den här regniga hösten) behöver nog inte göra det då det andas MYCKET bra och håller helt tätt från regnet.
 
Sv: Regntäcke till nordsvensk.

Hej min häst är också grov i halsen och har haft problem att hitta bra täcken då de fläste glider bak pågrund utav att täcekna blir för stora i halsen men köpte ett Event + med hals som blev tränge upptill då men då skavde det inte på bogaran men dyrt täcke och funderat att prova ett täcke av källqvist som egentligen är frö hästar med smal hals men sm kankse fungerar du man kan spänna åt det vid halsen och rätt luftig vid bogaran också=)!

Lycka till till er alla täcekn är näst intill lika svårt som bett och sadlar:smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså nu blir jag snart galen! Jag har plöjt igenom en massa olika täcken till mitt kallblod, men det verkar hopplöst! Han har 145cm i...
Svar
8
· Visningar
2 560
Senast: Rie
·
Utrustning Jag har en fråga om täcken.... Jag har en oklippt åring, där han stod förut var det inga problem med att han var ute utan täcke, då det...
Svar
1
· Visningar
802
Senast: bigganl
·
Utrustning Vilket rambotäcke skulle ni köpa och vilken storlek? *Nordsvensk Brukshäst 3 årig valack. Rätt så högställd/långbent, men kommer ju...
Svar
10
· Visningar
1 600
Senast: Lydia
·
Utrustning Hade tänkt att införskaffa ett fodrat regntäcke alt. något tunnare vintertäcke till mitt arabföl i vinter. Tänkt att ha utifall att...
Svar
18
· Visningar
1 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp