Regntäckes fråga ....

K

Krulidut

Jag ska som några (typ 56 st i en annan tråd..) sätt ha sommar häst och då har det kommit ett litet ekonomi problem från min kära familj..
dom tkr att regntäcke inte behövs, och jag ska ju bara ha den i 2 månader (!?) och att om det börjar dugga elr så får jag väll cykla ner till dit jag sla ha han och ta in och borsta han, och blir det ös regn får han väll vara innne... det är bar ett LITET problem, det finns 5 boxar och det är 7 hästar snart i stallet (bara okey kvar..) och jag tror viserligen att aklla dom har täcken, men tänk om :confused: mn det finns ett sjul som jag kan gå in i om jag vill i sånna fall (kanske att han kan vara där ensam... med ett svett täke på (lånar då Annis kanse...)

vad tkr ni alla klocka bukare??
ska jag tjata på mina (älskade) föräldrar???
jag vill inte gärna tjata på dom efter som att dom änklugen gått med på häst
ni kanske vill veta lite av dom fasta kosnadena :
Okey (ponnyn..) : 2000:- månaden
Stall plats (hö, halm..) : 500 :- månaden
Värkning : 500:- (en gång blir det..)

aa det blior ju en hel del på två månader (5500:- mmm vet..)

vad tkr ni????:bow: :angel: :cool:
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Jag tycker verkligen inte att du behöver något regntäcke. Det är sommar, då är det varmt och hästarna tar ingen skada av att stå ute i regn. Förra sommaren hade vi våra ute, och det regnade flera dagar i rad. Vi hade ett skjul där de kunde gå in men de stod banne mig mitt ute i det öppna och betade trots alla skurar. Och hästar som vill komma in brukar visa det genom att stå nära hagöppningen och se sådär bönande ut :P

Om du bara ska ha hästen i två månader tycker i alla fall jag att täckesinvestering är helt onödig. Det hade varit en annan sak om det var vinter.. då är det mer förståeligt om du är orolig över täcke när det blir nederbörd, i och med att hästarna ha väldigt mycket större chans att bli kalla vid den tiden på året.

/Barnardo
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Har inget regntäcke på min häst. Har haft henne som sommarhäst 5 år i rad innan hon blev min. Regntäcke behövs inte.
 
Sv: Regntäckes fråga ....

tackar :bow:
kom på att i naturligt till stång = vildhästar har ju inge täcken på dig ;):angel: :smirk: (hooppas jag :p )
 
Sv: Regntäckes fråga ....

haha ne precis :P och även om man ser en häst som står och skakar så betyder ju inte det att de fryser.. det är ju någonting med att de byter hårsäckar (nåt sånt där skumt) så att de inte ska börja frysa. Hästar är mycket mer självständiga än vi tror, men det har blivit en sån trend att ha tjugo miljoner täcken på sina hästar året runt, och då är det ju inte konstigt om de bli känsliga och inte klarar av några regndroppar!

//Barnardo
 
Sv: Regntäckes fråga ....

:bump: tror desutomde att han inte har ghaft täcke på sig i sitt riktiga stall :D:angel: jag är lite seg och tänker inte löngre än näsan räker
 
Sv: Regntäckes fråga ....

behöver den det, så ska det ju vara med till hästen. alltså ingå i hyran.
inte kan hästägaren begära att du ska stå för det, när det gäller 2 mån.
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Barnardo skrev:
haha ne precis :P och även om man ser en häst som står och skakar så betyder ju inte det att de fryser.. det är ju någonting med att de byter hårsäckar (nåt sånt där skumt) så att de inte ska börja frysa. Hästar är mycket mer självständiga än vi tror, men det har blivit en sån trend att ha tjugo miljoner täcken på sina hästar året runt, och då är det ju inte konstigt om de bli känsliga och inte klarar av några regndroppar!

//Barnardo


Helt fel anledning varför de skakar. Det har inget med hårsäckar att göra. (Däreot, för att öka värmen KALLA dagar så drar de ihop hårsäckarna så hårstråna 'reser sig' och står mer rakt ut, då blir det ett isolerande luftlager närmast kroppen). Men att de skakar har inget med hårsäckarna att göra. Utan de skakar helt enkelt för att få upp värmen/öka värmen. Genom de ideliga muskelsammandragningar som blir av att skaka så ökas kroppsvärmen, utan att de gör av med onödigt mycket energi (som t ex om de skulle springa).

OBSERVERA att en häst inte behöver frysa för att den skakar, men de kan frysa när de skakar, det syns på hur hästen står och ser ut etc. Långvarigt skakande kan ge muskelömhet.

Jag har en SUPERFRUSEN valack som behöver regntäcke även vid ihållande sommarregn. Det är dock bara ihållande regn när de blir 'genomblöta' som man behöver. Duggregn/lätt regn sommartid UPPSKATTAR hästarna, då försvinner insekterna.

Mat (att äta) hjälper de hålla värmen med.

Ang regntäcke till hyresponnyn så som sagt är det få hästar som behöver täcke sommartid, och då enbart vid ihållande häftigt regn. Men du kan ju annars köpa ett billigt begagnat kanske, om du känner dig osäker och vill vara förberedd? Nu vet jag inte om det räknas som reklam, men jag har ett ofodrat regntäcke i stril 125 till salu, 250 spänn, helt och rent och som nytt. Och det finns massor av begagnade regntäcken att köpa för ett par - tre hundralappar.
 
Sv: Regntäckes fråga ....

det var väl ungefär det du sa som jag egentligen menade, jag är däremot inte så insatt i det där!

Krulidut, om han ändå inte haft täcke i sitt vanliga stall så lär du inte behöva köpa ens ett begagnat, det är så himla onödigt. Om han dessutom har någonstans att skydda sig för regnet (som jag har för mig att du påstod) så är det ju inga problem överhuvudtaget! Tänk på att hästarna blir vad man gör dem till :bump:

//Barnardo
 
Sv: Regntäckes fråga ....

fast jag tycker ändå att hyr man häst/ponny för 2000 kr/mån plus alla anndra kostnader, så ska hästen och ryttaren ha tillgång till hästens utrustning.

ridskolan här i närheten hyr in extra hästar/ponnys till sommarlägrena, det är ca. samma summa/per häst/ponny som trådskaparen får bet. och dom har med den utrustning man kan tänkas behöva (sadel som passar, träns, grimma, och ett regntäcke för att om det regnar lätt så ska hästen/ponnyn vara torr till ridpassen.)
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Helt klart så ska det ingå i hyran av hästen!
Lämnar dom inte med något täcke så vet dom att hästen får gå utan det och tycker att det är okey.
Vill ägarna att hästen ska ha täcke på sig om det regnar så får dom lämna med det.
Ring och prata med dom du ska hyra av så får du höra vad dom säger.
 
Sv: Regntäckes fråga ....

okey, nej han har inte tillgång till vind skydd men om det ös regnar och det är fullt i stallet (det är tvåp hästar för mkt i stallet..) kan jag ta in han i ett sjul, elr ställa ha i stall gången..
 
Sv: Regntäckes fråga ....

jag ska pratat med häst ägaren,. jag skulle väll tycka att det vore skönt att ha till gång till ett oavsett om det aldrig används.
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Om du tycker det känns bättre, så ring och hör med ägarna om vad de tycker. Men jag tror inte att det kommer gå någon nöd på din häst om han inte har täcke!
 
Sv: Regntäckes fråga ....

okey :D
men det är lixom jag vet hur det brukar vara på Öland under sommrarna. antingen är det steck hett elr så är dte spö regn varje dag.
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Ja men även om det regnar hela dagarna så är det ju lugnt i och med att det är varmt. Finns det träd i hagen?
 
Sv: Regntäckes fråga ....

nee tyvärr onte (elr kanske :s ) beror lite på vilken hage han står i..
fast blir det spö regn får jag väll ta min älskade cykel och cykla ner och ställa han i sjulet. (det är öppet i framkant..)
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Det borde gå bra. Hästar brukar uppskatta lite sommarregn. Jag tycker att du ska prata med ägaren om vad denna tycker. Ifall hon/han anser att det behövs så ska det följa med.
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Om du inte får med ett täcke av ägaren så tror jag inte hästen är van vid det heller o då behöver den säkert inget täcke. Om det hade varit min häst jag skickade iväg på foder o den skulle behöva täcke vid regn så skulle jag skicka med det, det är ju inte den som ska ha hästen ett par månader som ska bekosta sånt.

Skulle tro att din häst kommer att klara sommaren utan problem trots att den inte får nått täcke på sig.
 
Sv: Regntäckes fråga ....

det jag tänker på är väl att man kan ju vara ridsugen även om det regnar/duggar, då är ju ett regntäcke bra att ha för det är ju inte nyttigt att sadla en våt häst...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp