regntäcke.

U

Uddatyp

va gör man när de regnar mycke men endå är varmt?
ja har lite problem med de för vet inte när man sk sätta på täcket.
sätter man på de så blir de för varmt har man de inte blir hästen våt.

Sv: regntäcke.

ja har ett sånt tunt men de regnar igenom när de regnar mycke.
så känns inte som nån ide o sätta på..o har man nåt under blir de för varmt..

men om de e varm behövs ju inget täcke då fryser inte hästen av att bli blöt....min häst går ute utan täcke dygnet runt året runt...=)

Har det varit varma dagar innan kan jag garantera dig om att hästarna tycker det är skönt med en svalkande dusch i regnet. Jag har själv funderat lite över detta med täcken. Men min häst har en jävla tendens till att ha sönder sina täcken (ja, fråga mig inte hur! Har provat med alla storlekar och modeller) Denna sommar har jag slängt 2.500kr på bara regntäcken.. Som jag lika väl kunnat köpa en.. sadel för? Men nu har jag det blåa hösttäcket mot regn, från hööks med bogveck. Och OOJ VAD JAG ÄLSKAR DET! :bow: Verkligen värt varenda krona.

Min häst går fortf. på bete, och jag har börjat lägga på honom täcke efter alla blåsiga dagar (han blir lätt förkyld) och det märks i luften att hösten är kommen, även om det kan vara varmt vissa dagar. Men jag anser att det är ALLDELES för kallt för en häst i tunnt skick (som min) att gå ute dygnet runt utan täcke, det är svin kallt om nätterna. Och jag brukar aldrig vara över-petig med sådant, en häst ska få vara en häst- anser jag. Men nu är det faktiskt kallt om nätterna.. :crazy:

så sant så...

jag tror att ju mer man "skyddar" hästen med alla möjliga saker och är "petig" med den ju känsligare blir den och skadar sig lättare....

låt den från början gå i steniga hagar ja lovar den vet vart den sätter fötterna OM den lärt sig det från början för jag oxå lova att ex ett halvblod som gått i en totalt rensad sandhage med täcken av olika slag och benskydd upp över öronen kommer bryta benen om den släpps i en skogshage utan skydd o täcken den kommer även att bli förkyld......men varför inte härda hästen den e inte gjord för att spinga runt me en massa kläder på sig...tror ni hästarna satt i en ring när de va vilda och sydde kläder???

benskydd ger ju stadga som de vänjer sig vid och utan det blir de självklart vekare och vrickar sig säkert lättare.

hej jag är oxå lite imot täcken. MEN har man ett fullblod, som jag har, som har tunn päls, har ganska lätt för att bli förkyld och som ska arbeta varje dag så måste man typ ha täcke.. jag vill att han ska gå utan så länge det går utan att han sätter vinterpäls.

undviker oxå täcken o sånt men min häst är väldigt frusen av sej.
blåser de och regnar så står hon och skakar..endå har hon ganska tjock päls redan nu.
samtidigt blir hon väldigt svettig nu när ja rider me..men vill helst inte klippa än.
svårt o veta när dom behöver täcken ju..

Testa med ett tunt regntäcke som andas... Men gör det så mycket om hästen blir våt då? Så länge den inte fryser så är det ju inte hala världen egentligen. MAn kan ju försöka torka så gott det går inna man ska rida med halm och combitäcke.

Min går utan täcke året om (visserligen nsv) och det fungerar utmärkt. Oftast täckar man nog mer för sin egen skulls än hästen. Dock vet jag att det finns tunnpälsade hästar, och visst har jag sett hästar frysa! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

okej jo såklart har man en sån ras och så är väl alla fullblod men kallbloden(klarar sig utmärkt) varmbloden(klarar sig bra) halvbloden(skulle kunna klara sig bra).

som någon sa...när man själv fryser så slänger man på dom ett extra tjockt täcke men de har ju sin päls redan...

klipper du hästen då? annars kan du väl låta den få lång päls och ev klippa där den svettas då behöver de ju inte täckas så mkt...och när det regnar det ska dom tåla jag fröstår om en klippt häst inte tål det för de e ju inte naturligt men en med päls e ju byggd för att tåla det.

Liknande trådar

Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
590
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
502
Senast: Fibusen
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama