Regnskållor

Kazaam

Trådstartare
Mitt fullblod hade regnskållor när han kom till mig i november. De är kvar än och han ser allmänt matt och loppbiten ut i pälsen. Jag vet hur man behandlar osv, men min fråga är om de kan bli helt ömma i hela huden och pälsen av detta? :confused:
Han har aptit och verkar inte sjuk alls, men han har blivit väldigt grinig när man ska lägga på täcket, och även när man rider ibland. I traven liksom "småslår" han, som att det är nåt som irriterar honom. Jag funderar om han kan ha ont i huden av dessa så att det irriterar när man rider? Han har inga precis i sadelläget, men pälsen ser även där rätt loppbiten ut...
Hoppas ni förstår vad jag menar när jag skriver loppbiten, han har ju absolut inte löss och loppor :angel: :cool:

Sv: Regnskållor

Hästar kan visa smärta i och med dom har regnskållor. Är den mycket besvärad kan man sätta in antiinflammatoriskt och pencillin.

Håller med föregående.
Min häst hade det förra vintern, men påverkades inte av det, mer än att han såg ganska skabbig ut..

Dom kan bli mkt allmänpåverkade. Sen måste man vara noga med att isolera hästen och desificera stallet annars är det risk att alla hästar åker på det.
Låna inte varandras täcken, borstar mm
Tvätta stallkläderna mellan olika stallbesök.

Vad är det för behandling som du har kört med???

Har han haft det sedan i november så borde det ju ha läkt ihop nu eller åtminstone börjat göra!?:confused:

Tack för era svar.
Ska nog ringa min underbara veterinär och fråga.

Har tvättat med Hexocil. Det hjälpte på min förra häst som hade detta. Men på honom tycks det inte funka lika bra.
Jag ringer veterinären! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: Cactus
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 519
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 125
Senast: Efwa
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 776
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka