Regnskållor?

Arwyn

Trådstartare
Vad är det egentligen? Vad kommer det av?
Hästen ifråga fick utslag en sommar, utslag som till viss del ledde till öppna sår. Efter att fyra veterinärer stått och glott på henne ett tag, kom dom fram till att det var regnskållor, och hästen skulle shamponeras en massa med nåt specialshampo.

Nu har utslagen kommit tillbaka, främst i sadelstaden. Till saken hör att det inte finns någon möjlighet till bad den här vintern, för hästapållan ska helst inte åka någonstans, och det finns inte tillgång till varmt vatten.

Min största fundering är, var KOMMER dom ifrån? :confused: Hästen är den mest frusna krake jag någonsin stött på, så hon vill vara vältäckad, men får inte vara det så mycket nu, det är ändå så varmt ute. Är det riktigt varmt får hon gå naken, så det beror antagligen inte på att det blir kvavt. Vad fasen är det då? Och finns det någon gammal huskur man kan prova?

För att slippa påhopp: Ja, hon kommer att tas till veterinär om det blir nödvändigt. Ja, hon har rena schabrak. Ja, hon blir borstad varje dag. Kommer inte på nåt mer, men det är på inga vis synd om hästen, och ingen vanvårdar henne på något vis. Så nu behöver vi inte ta upp det. :smirk:

Sv: Regnskållor?

Hej!-jag har samma problem som du!-mitt sto har gått täckt hela vintern,fått dessa regnskållor,har haft veterinär som har tagit prover på huden,för att konstatera att det inte var någon svamp,-har inte heller tillgång till dusch,annars så kan man tvätta med lactasyd-jag pillar bort skållorna och har tagit sårrens på (lila) som har funkat bra och torkat ut på vissa av ställena-man kan även låta hästen få en pencillin kur,för att få stopp på detta,vilket jag inte gjort,för att hon tävlar,lider inte utav detta,men kliar efter man tagit av innetäcket-låter henne gå utan täcke nu när det är såpass varmt ute,så hon får luffta pälsen-får vänta ut detta-tids nog så försvinner dom!;)

Regnskållor är ett jäkla meck att ha med att göra. Min "nya" häst hade det när jag fick hem honom i början på februari och jag jobbar fortfarande på att få bort dem. (Han har dem precis på sadelläget så ingen ridning för oss på ett tag.)

Sök i detta forumet för info om regnskållor, det finns ett flera trådar om det.
Själv har jag tvättat hästen med jämna mellanrum med betadine och sen satt på aleo vera salva. Har även hört att äppelcider vinäger + vatten (har inte provat detta själv) eller äppelcider vinäger + utspädd jodopax (ska prova detta i helgen) ska vara bra för att få bort det.

Lycka till :bump:

Hej!
Skrev om det igår på lektionen i hästkunskap;)
Tror att Faktan vi fick kom från den sidan som Adrenochrome länkade, men här är lite av det vi sammanfattade;
(ursäkta om det är rörigt, antecknade i stödord;))

Regnskållor uppkommer i samband med fuktig/blöt väderlek.
Det finns både en sommar och en vintervariant (och ett par andra).

För att få en diagnos ställd ska man pilla av lösa krustor (typ sårskorpor) och samla i ett provrör el liknande. Sen kan man droppa i lite koksaltlösning för att de inte ska torka ut. Detta skickar man till ett lab.

Behandling; (2-3 månader)
Isolering
Tvätta med mild anticeptisk löning, pilla av lösa krustor (pilla bort mindre lösa efter uppblötning), och tvätta.
Torka hud och päls noggrant (gärna med hårfön)
Om hästen är mycket allmänpåverkad (kraftigt drabbad) kan man behöva ge antibiotika.
Håll hästen torr under läktid.

Smittspridning;
spridning sker när krustor blöts upp = bakteriernas zoosporer frigörs.
överförs lätt till andra hästar via luften.
Överförs också via borstar och utrustning.

Allmänna råd;
  • Isolera drabbade hästar
  • Tvätta händer med tvål o vatten efter att ha skött drabbade hästar
  • desinfektera ryktsaker och annan utrustning som varit i kontakt med smittat hår o hud
  • Undvik fuktiga beten o stallar
  • se till att bädden är torr o ren
  • hästen har möjlighet att torka mellan ihållande regn
  • Lindrigt drabbade bör ej borstas ryktas för mkt

*Svarar alla*

Tack så mycket för alla svar! Länken till SVA var mycket bra! Åtgärder ska vidtas! :)

Hej!

Har också fått problem med regnskållor och min häst har nästan aldrig täcke. Jag ringde till ATG-kliniken och fick följande råd som jag ska prova.
Tvätta hästen med ett schampo som heter Pioderm finns att köpa på ATG-kliniker. Innehåller klorhexidin. Borsta hästen och gnugga lite där det är krustor. Tvätta hela hästen och schamponera in. Låt verka 10 minuter. Skölj. Det brukar räcka med en gångs behandling säger veterinärer jag pratatat med. Vi får se om det stämmer.
Sedan är det viktigt att tvätta täcken, borstar också för att inte återsmitta hästen.
Fick även rådet att jodopax är ganska verksamt mot regnskållor.

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 029
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 182
Senast: fijja
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 047
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Det här blir väldigt långt men jag hoppas verkligen att någon kanske orkar sig igenom det och lämnar sina tankar för nu börjar jag...
Svar
17
· Visningar
1 607
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka