regnskållor

Eliseeh

Trådstartare
Det är väl inte farligt att min häst har ytterst lite regnskållor på sina bakre "smalben"? De går oftast att rykta bort, men finns det något knep så dom försvinner helt, dom kommer nämligen tillbaka då det är fuktigt ute... :o

Sv: regnskållor

Bakre smalben? Skenbenen då menar du eller?

Säker på att det är regnskåller då och inte rasp? Regnskåller brukar inte gå så långt ned på kroppen nämligen (även om de säkert kan göra de)

Rasp är en "högre" typ av mugg. Brukar utvecklas från mugg som sprider sig uppåt men tex min häst har haft rasp men ej mugg så den varianten finns också

Senast ändrad:
Sv: regnskållor

Min häst har återkommande regnskåller på benen. Veterinären var väldigt konfunderad när hon var ute här om dagen och undersökte noga och väl eftersom hon aldrig varit med om att de finns bara på benen och inte alls på ryggen och bakdelen. Till slut kom hon fram till samma sak som jag (efter behandling och undersökning för mugg, rasp och fotskabb som inte funkat) - att det är regnskåller. Så visst händer det, även om det är extremt ovanligt. Mycket vanligare med mugg och rasp som Seabaz säger.

Till TS: farligt och farligt, det är ju inte bra. Risken är stor att det blir fler och värre, och att hästen till slut står med infektion i hela kroppen, lymfangit eller annat otrevligt. Klipp pälsen runt det påverkade området, håll torrt och luftigt och tvätta med hibiscrub eller annat bakteriedödande shampo, torka riktigt torrt. Om det bildas krustor så smörj in dem med salicylvaselin eller torskleverolja. (detta fungerar bra både på rasp och regnskåller)

Hur ser det ut (När det sitter på benet och det som lossnar)?
Verkar hästen öm i huden?

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 071
Senast: Cactus
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 602
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 611
Senast: Freazer
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Hundrelation