Regnskållor?! Min häst kliar nå kopiöst!:O

S

Stina_Julle

Min häst kliar sig nå kopiöst och har gjort det under en tid nu. Jag och en kompis till mig trodde att det var för att han hade fått för mycket protein och kliade sig därför. Så jag gav honom bara rent, vanligt torr hö.
Men det slutade inte klia. Nu går det knappt att borsta han utan att han böjer sig som en banan, mulen blir som en elefantsnabel och tungan kommer ut. Det konstiga är att han inte har sår eller ngt i pälsen, det är som bara att det kliar på huden :S
Vad kan detta vara? Jag har läst på en hel del om regnskållor och det verkar ju ändå inte som vara det eftersom att han inte har matt päls..

Har ni varit med om detta?

Sv: Regnskållor?! Min häst kliar nå kopiöst!:O

Löss , loppor eller pälsätare ?

Har han inga eksem eller dyligt i pälsen skulle jag provat att ha på honom Switch för att se om det blir någon skillnad ?

Mia

Det är inte så enkelt att det hänger ihop med pälsfällningen då...?

En del hästar blir ju jättekänsliga och irriterade den här tiden på året, och andra får aldrig nog av att bli borstade. (Min hör till den senare kategorin, och ser ut som en korsning mellan elefant och giraff när gummiskrapan kommer fram.)
:)

KL

Vilken dosering av Switch on? Upprepade behandlingar?

Miaa: Jag är tveksam om det kan vara löss eller loppor pga att han går tillsammans med en annan häst och den visar ingenting.. Men ska väl inte utesluta det alternativet.

Xenon: han fäller inte päls ännu, och har dessutom kliat sig hela vintern:(

Jag vet inte vad det kan beror på, blir tokig och dessutom tkr jag synd om honom!

Miaa: Jag är tveksam om det kan vara löss eller loppor pga att han går tillsammans med en annan häst och den visar ingenting.. Men ska väl inte utesluta det alternativet.

Xenon: han fäller inte päls ännu, och har dessutom kliat sig hela vintern:(

Jag vet inte vad det kan beror på, blir tokig och dessutom tkr jag synd om honom!
Ibland har man tur och slipper löss på hagkompisarna. Jag tog själv emot en shettis en gång som efter ett par veckor visade sig vara fullständigt ingnodd med löss. Hon kliade sig som en tok och eftersom hon fick kala fläckar här och var (på grund av att hon kliade sig mot träd och annat) så beslöt vi oss för att klippa henne. Närmast huden på precis hela kroppen var det fullt med gnetter (lusägg) Har ingen aning om hur länge hon fått gå med det där, men stackars liten!! Det var jättesvårt att se i den tjocka pälsen, men syntes tydligt när vi rakade. Men som sagt, de andra hästarna som gick i samma hage och stod i samma stall fick inga löss. Så en liten koll efter det kan vara ett tips. Regnskållor blir till krustor som faller av i små penselformade tussar. Min häst får regnskållor ibland (gammal och därför mer mottaglig). Han får ingen särskild klåda. Inte hysteriskt i alla fall.

Min häst gjorde det hela förra vintern. Hon reagerar med klåda på störning i tarmfloran. I år började hon klia lite när höstgräset blev visset och frös på så då började vi ge bakjäst. Hon slutade då klia och i år har vi klarat henne från klådan. Prova bakjäst!

Så här såg hon ut efter att ha kliat sig förra året :cry:

25619466.jpg

Hittade jag ingen förklaring skulle jag ta ut vetrinär för ett skrapprov. Vad har ni gjort förutom att prova ta bort proteinet (har ni badat hästen i ex.vis hexocil?).
När min förra häst fick regnskållor som unghäst (gick otäckad och hade fruktansvärt tjock päls) så klippte jag ett spår på halsen där det kliade som värst.

Hästar får inte kläda av protein..var det dummaste jag hört. Tar du bort protein ur hästen mat får den ju proteinbrist. Den har ju nån pälsåkomma orsakad av, löss, loppor, svamp mm mm. Varför inte ta och behandla som du fick tips om eller ring vet idag ? Har den kliat sig hela vintern och du har inte ens kollat upp vad det är ?

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 300
Senast: Korven
·
Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 353
Senast: Mynta2
·
V
Hästvård Lite info vad man kan vara uppmärksam på: Min ena häst började under försommaren att få som skorpor i huden, liksom små sår, man...
Svar
15
· Visningar
14 402
Senast: racerkorv
·
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: matador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Underställ
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur