Regnskållor i karlederna /mugg?

M

missan

Jag börjar misstänka att den utbredda "mugg" min häst har på bakbenen egentligen är regnskållor. Detta pga att hon har såna tovor som när man pillar loss dem ser ut som små borstar och lämnar små gulröda hål..

Dessutom har det på ena bakbenet spridit sig till ett ordentligt öppet sår, på framsidan av kronan. Det är väl inte helt klassiskt för mugg?

Nu står hästen på box pga det kleggiga och blöta vädret, jag promenerar med henne så mycket jag hinner, och låter henne vara lös i ridhuset vid tillfälle.

Min fråga är, behandlas mugg och regnskållor olika? Ska jag be vet ta prover? Tvätta eller inte tvätta? '

Nån som varit med om regnskållor på ben /karleder?

missan

Sv: Regnskållor i karlederna /mugg?

Mugg är väl eg lite som kolik - ett samlingsnamn. I mugg-fallet för infektion i hästens karleder. Jag tycker att din beskrivning låter precis som "vanlig" mugg, åt det aggressivare hållet. Eftersom mugg kan orsakas av olika patogener, bakterier eller svamp, är det en bra idé att be en veterinär om hjälp att ta en odling + resistensbestämning och sätta in behandling efter detta. För behandling verkar din häst behöva - antibiotika.

Behandlingen av regnskållor och mugg kan vara densamma, beroende på om de bakterier som då skulle vara orsaken till muggen är känsliga för penicillin.

"Vanliga" regnskållor (vanligast på ovansidan av hästen, manke, rygg och rumpa) kommer sig av en otroligt enveten bakterie. Den kan bara överleva i rätt fuktighet och temperatur så det gäller att torka ut den. Det kan ta ÅR att bli av med det snälla vägen, jag upptäcker fortfarande små få på islandshästen ibland.

Det gäller att pilla bort alla små variga pällsborstar och tvätta hästen noga med antiseptiskt schampo. Därefter då och då göra rent med jodopax-lösning (ganska stark). Bakterien tycker inte om att torka ut så håll gärna hästen torr så gott det går.

Jag har aldrig sett skållor bå benen men det är säkert inte omöjligt att få dem där. Jag har aldrig provat med antibiotika eller penicillin, känns som att bakterien inte riktigt sitter inne i hästen så jag skulle kanske undvika att ge den typen av medicinering. Kanske i svåra fall en salva skulle det kännas bättre. Dock tycker jag att jag har lyckats hålla bakterierna i schack genom jodopax och antiseptiskt schampoo ganska bra. Men då satt de ju inte på benen. Kan tänka mig att det måste vara en plåga för dig :(

Lycka till! Hoppas du fått bukt på problemen...

Hoppar in med en "dum?" fråga här; smittar detta? Kan det sätta sig i markerna? Är lösdriftshästar mer drabbade?

Har ev en häst på ingång i mitt stall som har haft dessa besvär och behandlats på klinik nyligen efter att ha fått komplikationer. Nu behöver han komma in på stall i någon månad för att läka ut. Han får gå ut i hage på torr mark. Står annars i lösdrift där alla hästarna drabbats av vad man tror är regnskållor, mugg samt ytterligare ngn form av ohyra. De har hållits i en mkt välskött lösdrift, är i full träning och därför delvis klippta samt täckade.

Kan tillägga att den aktuella hästen inte haft symptom på ohyreangrepp endast mugg samt regnskållor.

Vad jag vet har man inte kunnat fastställa det - det senaste budet är ngn form av skabb. Behandling har inletts redan tidigt men det verkar inte som om man har prickat riktigt rätt eftersom det inte har gett med sig helt. Problemet är säkert att det är en kombination av dels ohyran och dels regnskållor, hudinfektion. Penicillinbehandling har ej bitit på det förut men den ska nu ha fått ngn annan typ av antibiotika på klinik.

Intressant läsning, en hel del stämmer väl överens med symptom och orsak men inte allt. Fick veta idag att feber tillkommit och att hästen ska isoleras i annat stall p g a smittorisk på kliniken så det blir inte så att den kommer till mitt stall nu i a f.

Usch, känner med ägaren som verkligen är mån om sina hästar och noga med precis allt:( Hon har otur nu ett tag - man undrar om det här konstiga milda vintervädret ställer till det så att nya typer av bakterier frodas?

Är det skabb så hamnar man i en ond cirkel ,eftersom skabben drar med sig (eller drar ner imunförsvaret )genom att dom jobbar under huden och gör att man får in bakterier svamp osv .

Har man provat behandla med Sebacil ? Vid skabb börjar huden lossa i gula hudtjog /bitar / feta hudansamlingar typ . Detta brukar hända ca efter en vecka och då får man tvätta med Sebacilen igen och ev lägga omslag med Salisalsyrevaselin och någon pencellinsalva ev även tvätta med hibiskrubb för at lossa dessa hudrester som lossar .
Tar minst 3 -4 veckor innan man kan utvärdera om detta går åt rätt håll .

Har ni provat något sådan behandling som jag ovan beskrivit ?

Mvh Mia

Nu är det inte mina hästar så jag har inte koll på exakt vad man har behandlat med men jag tror Sebacil var ett av preparaten i a f. All behandling som har gjorts har gjorts på inrådan och övervakning av veterinär. Problemet verkar vara att inget riktigt biter på det, om jag har förstått saken rätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka