Regler sportkörning

__sofia__

Trådstartare
Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka regler det finns för vagnar (bredd på vagn), och fastnade lite :p) och började då fundera lite allmänt kring tre saker.

1. Av vad jag förstår så tävlar man i sin kategori, dvs A-ponny för sig, B-ponny för sig och så vidare. Stämmer detta? Hur fungerar det med par och fyrspann, måste alltså alla hästarna man tävlar med vara inmätta i samma kategori? Om man vill köra par och har en t.ex. B-ponny på 109 cm, måste man alltså ha en till B-ponny, eller funkar det att ha köra den tillsammans med en A-ponny på 106 cm?

2. Om dressyren står följande: "I alla klasser, utom i Lätt B, ingår presentation, som är en bedömning av ekipagets helhetsintryck. Bedömningen sker när programmet körs. I bedömningen ingår; uppträdande av kusk och groom, att kläder passar till ekipaget, hästens puts och kondition, typ av vagn, tillpassning och puts av seldon och vagn"
Här finns inte med något om att hästarna i par ska matcha. Betyder det alltså att det inte är några problem att ha t.ex. en skimmel och en fux i parkörning, eller av två olika typer (t.ex. shettis och welsh mountain)? (jag tycker annars att det oftast verkar vara hästar som matchar utseendemässigt). Eller är det underförstått att det, i bedömning av presentation, ingår att hästarna ska matcha vid par/fyrspann?

3. Jag minns inte ens hur jag lade märke till det, men hur fungerar det med lyktor i svår klass dressyr? På sida 18 i TR står det en lista med straff där det står att det är startförbud om man har en vagn utan lyktor i svår klass dressyr, men på sidan 36 så finns en annan lista med där det står att man får 5 straffpoäng om lyktor saknas i svår klass. Varför står det olika?
 
Jag svarar bara för hur det var för jättelänge sedan när jag tävlade, men just de frågorna kom upp:
1: Den största ponnyn definierar vilken klass du startar i. I ditt fall blir det ett B-ponny ekipage. Detta spelar mindre roll i de lägre klasserna, då tiderna på tex. idealtiden maraton är överkomlig även för en mindre ponny. I högre klasser blir det allt svårare för de mindre ponyerna att hålla tiderna, och internationellt var tiderna i maraton samma för B-ponny som D-ponny, då i alla fall. Mina småttingar fick slita på rätt bra.
2: Det spelar inte så stor roll i lägre klasser, dvs. du har läst det rätt. Desto högre klasser, desto mindre marginaler och två alltför olika ponnyer ger gärna problem i hur de ska "framföras som en enhet", dvs. steglängd, svängradie, het/långsam ponny osv. Alltså även två till utseendet lika hästar kan vara svåra då de är för olika i temperamentet, medan två olikt färgade ponnyer passar ihop i övrigt = spelar ingen roll.
3: Förr krävdes lyktor, nu tror jag det inte man måste ha det. Det ser ut att vara skrivfel i TR alltså. Om det är som du skriver, så kan du hävda olika beroende om var du läser i TR.
 
Helt OT. Jag har provat att köra i totalt mörker med finvagnens lyktor och stearinljus. Otroligt så bra man ändå såg med detta. Men jag tvekar om en bilförare hade sett oss! (Vi hade reflexer, extra ljus att tända i fall att, och nästan helt otrafikerad grusväg)
 
En fråga till nu :D

Det står ju i bedömningen för dressyr att "typ av vagn" är en av sakerna som bedöms i presentationen. Vad grundar sig den bedömningen på? Vilka vagnar bedöms högre? Ska vagnen se gammal/klassisk ut? Är det skillnad på två- och fyrhjuliga? Någon skillnad på olika modeller?

Jag var tvungen att googla fram ett protokoll för sportkörningens dressyr nu, och då ligger ju presentation som en punkt under allmänt intryck (likt gångarter, framåtbjudning etc. finns med i dressyr). Men det finns inga koefficienter inskrivna. Är bedömningen som i dressyr utan koefficienter, dvs man kan få 0-10 på varje punkt, och inga punkter är viktigare än några andra?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 878
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 421
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Hej! I helgen red jag en Reg. 110 bed. A. Klassen efter min var en 120 bed. A. Tävlingsveterinär var på plats men då jag är lärd att...
Svar
16
· Visningar
10 240
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp