Regler på Buke

Sv: Regler på Buke

KL

Det där med IP nummer måste jag ju bara skriva att visst loggar vissa in med samma dator fast olika nick, exempelvis om man hälsar på ngn & ska kolla ett forum, men det måste ju vara rätt ovanligt att många användare bor på samma ställe & använder en dator.
men som Snuffsan skrev, sånt går ju inte alltid att tillämpa.
Annars tycker jag faktiskt inte det är farligt att blocka IP, om man är 2 om en dator & ena personen uppfört sig dåligt kan man anta att den personen hinner bli uppläxad av rumskompisen tillräckligt tills denna tillåts logga in igen:angel:

Men om du kollar vad supermoose skrev:

Ett annat forum som gjorde det, blockerade hela Göteborgs Univeristet och Stadsbibliotek när de blockade en användare med IP-nummer, så det kanske inte är bästa lösningen.

Så inser man att det kanske inte går att tillämpa;).

En dum fråga , jag är inte så super haj på datorer och sådant men är det IP numret på den datorn man skapade nicket som blockas eller vilket IP nummer som helst beroende på var man befinner sig? Jag menar om jag använder 5 olika datorer så hjälper det ju inte att IP blocka direkt.

Om det var någon som fattade :angel:

Du har helt rätt.

Det skulle inte hjälpa att ip-blocka dig om du kommer in från olika datorer på flera olika ip-nummer (vilket går att söka fram om Gunnar skulle börja tänka i ip-bann-banor). Om man ändå skulle blocka alla dina ip-nummer så skulle antagligen många andra blockas samtidigt, vilket ju inte är så bra pr för buke. Så ip-bann är en rätt oanvändbar sista utväg.

Det fungerar ypperligt om man kan ta en tillsägelse och respekterar moderatorns beslut.
Man blir ju inte bannad om man uppför sig hyfsat trevligt.

Är det inte löjligare att vara konsekvent otrevlig, bli bannad och likt förbaskat måste man bara skapa ett nytt nick inom fem minuter och fortsätta sin bana som bukes otrevligaste?

Det, är löjligt:D

Sen undrar jag hur användarnas PM hanteras. Går moderatorerna in och läser - i så fall vid vilka tillfällen? Det bör framgå mer hur administrationen fungerar.

Jag vet inte om det kom svar ang detta. IngelaH skrev att moderatorerna inte kan läsa Pm men att gunnar ev kan det?

Bara nyfiken om det var så eller inte?

Eftersom allt sparas i en databas som jag har tillgång till så finns det en möjlighet för mig att läsa PM om jag vore intresserad av det och lade ner tiden på att leta i databasen.

Jag ser dock ingen som helst anledning till att läsa Privatmeddelanden eftersom de är just privata meddelanden.

Om någon känner att de fått otrevliga PM från en användare får de självklart om de så önskar skicka dessa vidare till mig.

Att lägga ut PM man fått på forumet anser jag inte vara lämpligt, även om vissa användare hävdar sin rätt att göra det.

OK! Tack för svar, nej jag ser heller ingen anledning att du skulle göra det utan var bara nyfiken och det kan ju vara bra att få svar just när frågan har ställts. :idea:

Det finns ju lagar omkring sånt dessutom:idea: (Lagen om elektronisk information 2003:389 om nån vill fördjupa sej :D)
Enligt den får man inte ta del av andras privata meddelanden på tex ett forum, om det inte ingått i avtalet från start, så att säga, eller om en användare går med på det.

Det måste ju innebära att de som ev lägger ut andras pm på forumet (trots att det är förbjudet i forumreglerna) även gör sig skyldig till lagbrott, faktiskt. Det kan ju vara bra för folk att veta. Kanske skulle stå i reglerna som extra tyngd?

Däremot vet jag inte vad som gäller om jag tex skickar ett pm vidare till dej:confused: Det hoppas jag är ok, och om jag får otrevliga pm kommer jag att göra det, oavsett om det är lagligt eller ej:cool:

Jag tror däremot att det är helt lagligt att posta ett pm som man har mottagit. Det anses som post, och post ägs av mottagaren, inte avsändaren. Men brevbäraren (Gunnar) får inte läsa den hur som helst även om han har möjlighet.

Däremot är det inte god netikett att posta pm på forum, så bukes regler accepterar inte sånt beteende.

Du har nog rätt, när jag tänker efter hur det står. Synd! Men väldigt omoraliskt är det i alla fall!!

Senast ändrad av en moderator:

Har du nån detaljerad länk som visar att lagen skulle gälla folks PM på ett forum? Jag antar att det är lagen om elektronisk kommunikation du menar och den kan jag hitta själv - men jag skulle behöva vägledning när det gäller om den verkligen omfattar pm på ett diskussionsforum.

Det jag går efter är dessa formuleringar i just lagen du nämner.

Förbud mot avlyssning m.m.

17 § Utöver vad som anges i 5-7 och 20 §§ får inte någon annan än berörda användare ta del av eller på annat sätt behandla uppgifter i ett elektroniskt meddelande som överförs i ett allmänt kommunikationsnät eller med en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst, eller trafikuppgifter som hör till detta meddelande, om inte en av användarna har samtyckt till behandlingen.

och det som ovan hänvisas till:

20 § Den som i samband med tillhandahållande av ett elektroniskt kommunikationsnät eller en elektronisk kommunikationstjänst har fått del av eller tillgång till
1. uppgift om abonnemang,
2. innehållet i ett elektroniskt meddelande, eller
3. annan uppgift som angår ett särskilt elektroniskt meddelande,
får inte obehörigen föra vidare eller utnyttja det han fått del av eller tillgång till.

Har fetstilat det jag avser. Ja den lagen ska gälla forum på nätet ja. Men det gäller ju den som "tillhandahåller" dvs gunnar och ev moderatorer, så kanske har ullo rätt ang äganderätt till pm man fått? Har inte kollat det, inte hunnit.

Senast ändrad av en moderator:

Det här bör vara nyckelmeningen: i ett elektroniskt meddelande som överförs i ett allmänt kommunikationsnät eller med en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst,

- men hur vet du att ett buke-PM är just ett sådant elektroniskt meddelande som lagen avser? Det är det jag undrar. Läsa lagtext är lurigt för lekmän, vi behöver nästan alltid en tolkande text.

- men hur vet du att ett buke-PM är just ett sådant elektroniskt meddelande som lagen avser? Det är det jag undrar. Läsa lagtext är lurigt för lekmän, vi behöver nästan alltid en tolkande text.

Jag tror att detta jag fetstilat...
i ett elektroniskt meddelande som överförs i ett allmänt kommunikationsnät eller med en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst,

...är en tolkningsfråga. Är det en allmänt tillgänglig kommunikationstjänst att skriva/skicka pm på buke?
Antingen så är svaret
a) Ja. Vem som helst kan registrera sig och använda tjänsten.
eller
b) För att skriva på buke krävs registrering. Det är en handling som kräver förutseende och viss förkunskap (registrera mailkonto - är det en allmän kunskap?).
Är det då en allmänt tillgänglig kommunikationstjänst?

Man kan vända och vrida på nästan allt här i världen. Men finns det en klar och tydlig regel som säger att 'gör du detta, bryter du mot våra bestämmelser' - så blir det knepigare att gå runt det. Som jag ser det, så är det enligt forumets regler inte lämpligt/tillåtet att lägga ut PM.

Som jag ser det, så är det enligt forumets regler inte lämpligt/tillåtet att lägga ut PM.

Nej, det är det självklart inte. Det har Gunnar talat om flera gånger.

Det är just definitionen på elektronisk kommunikationstjänst jag funderar på, bland annat. Jag tror alltså att buke är helt fel nivå, även om vi tycker att PM är en kommunikationstjänst som gunnar ger oss. Snarare gissar jag att elektronisk kommunikationstjänst är det som den levererar ditt bredband tillhandahåller. Men jag vet alltså inte.

Senast ändrad:

Hmm. Du tänker så.

Okej, då läser vi hela stycket:

17 § Utöver vad som anges i 5-7 och 20 §§ får inte någon annan än berörda användare ta del av eller på annat sätt behandla uppgifter i ett elektroniskt meddelande som överförs i ett allmänt kommunikationsnät eller med en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst, eller trafikuppgifter som hör till detta meddelande, om inte en av användarna har samtyckt till behandlingen.

Då kan man ju tolka det som att det gäller din ISP, som inte får 'avlyssna' trafiken utan att användaren vet om det. Såvida det inte är uppenbart att trafiken sker i olagligt syfte, vilket inte framgår av denna paragraf, men som regleras i annan lagtext - tror jag.

Det är alltså för att vi ska slippa tolka som jag efterlyste nån förklarande text;)

Men struntsamma, nu verkar det här viktigare för mig än det egentligen är... Jag undrade bara eftersom flashlight fastslog så säkert att "man inte får ta del av andras pm på ett forum". Så enkelt är det sällan.

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 821
Senast: SiZo
·
Bukefalos Hej, Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn...
Svar
10
· Visningar
1 628
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 885
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama