Regler på Buke

Sv: Regler på Buke

Så med andra ord kan inte "de underodnande" ge synpunkter på hur "övermakten" styr och sätter regler.. Jag har inte ens ifrågasatt reglerna, vill endast ha förtydligande. Denna tråd handlar inte ens om att inte följa reglerna.

Jag påstår inte att alla ska dansa efter min pipa - jag vill lämna förslag för att underlätta för kanske fler än mig.

Den här tråden och på det sättet du framför dina synpunkter har för att låna Americaneses liknelse är precis vad jag ser inom bollsporten som jag är mycket verksam i, vissa använder hela matcher till att säga. "men domarn", "men domaren" " men domarn, ser du inte...?"

Jag tycker med andra ord inte att du bara framför dina synpunkter utan du uttrycker klart missnöje trots att du i mitt tycke fått svar på dom.

Fast jag vet inte ens varför jag skriver det här, jag är en av dom som läser på Dressyr och Klassisk men det var många år sen jag vågade skriva något där.

Jag gissar att det är minst två år sen jag var moderator. Det är säkert min företroendeingivande avatar som förvillar dig;)

Problemet är att du begär det orimliga. Du begär att moderering/banning ska ske "mindre godtyckligt". Det finns ingen här som anser sig moderera/banna godtyckligt. Tvärtom, naturligtvis anser de sig ha stöd i reglerna för det de gör. Att DU inte gör det är ju en annan sak.

I all regeltolkning finns ett subjektivt utrymme och det är inte litet. Regler kan aldrig vara så detaljerade att utrymmet för subjektivitet försvinner. Regeln kan bara vara "påhopp är förbjudna", den kan inte vara "påhopp som idiot, pucko, dåre och hängk*k är förbjudna". För vad händer då om nån skriver "ditt utvecklingsstörda miffo" - då är det alltså tillåtet?

Gunnar stiftar reglerna, sen utser han ordningsvakter som tolkar dem. Sånt är livet.

Du begär alltså det orimliga. Som att tro att du skulle få nån annan att säga "okej, nu ska jag sluta att göra ett dåligt jobb, jag ska göra ett bra jobb i stället. Tack för att du påminde mig".;)

Ja skall man hålla på så blir det långa regler man skall läsa igenom... mycket regler blir det... ;) ;) ;)

Den här tråden och på det sättet du framför dina synpunkter har för att låna Americaneses liknelse är precis vad jag ser inom bollsporten som jag är mycket verksam i, vissa använder hela matcher till att säga. "men domarn", "men domaren" " men domarn, ser du inte...?"

Jag tycker med andra ord inte att du bara framför dina synpunkter utan du uttrycker klart missnöje trots att du i mitt tycke fått svar på dom.

Fast jag vet inte ens varför jag skriver det här, jag är en av dom som läser på Dressyr och Klassisk men det var många år sen jag vågade skriva något där.

Ja, kanske det är så..

Jag tycker det är konstigt att jag inte kan påtala saker som jag tycker borde förbättras. och funkar det inte så är det så... Varför fortsättning följer och att jag fortsätter skriva (samma sak) beror på att fler svarar i tråden och verkar inte fatta vad jag är ute efter utan drar sina egna slutsatser om mina intentioner - så jag fortsätter att förklara så kanske någon begriper... jag har redan sagt vad jag vill.. kanske jag ska sluta svara på tal? Att svara folk anser jag höra till hyfs ;)

Senast ändrad:

delvis kl

Jag gissar att det är minst två år sen jag var moderator. Det är säkert min företroendeingivande avatar som förvillar dig;)

Problemet är att du begär det orimliga. Du begär att moderering/banning ska ske "mindre godtyckligt". Det finns ingen här som anser sig moderera/banna godtyckligt. Tvärtom, naturligtvis anser de sig ha stöd i reglerna för det de gör. Att DU inte gör det är ju en annan sak.

I all regeltolkning finns ett subjektivt utrymme och det är inte litet. Regler kan aldrig vara så detaljerade att utrymmet för subjektivitet försvinner. Regeln kan bara vara "påhopp är förbjudna", den kan inte vara "påhopp som idiot, pucko, dåre och hängk*k är förbjudna". För vad händer då om nån skriver "ditt utvecklingsstörda miffo" - då är det alltså tillåtet?

Gunnar stiftar reglerna, sen utser han ordningsvakter som tolkar dem. Sånt är livet.

Du begär alltså det orimliga. Som att tro att du skulle få nån annan att säga "okej, nu ska jag sluta att göra ett dåligt jobb, jag ska göra ett bra jobb i stället. Tack för att du påminde mig".;)

Men bra!!! :bow: De är orimliga!! Då vet jag det.
Jag säger inte heller att moderatorerna gör ett dåligt jobb? Vari kommer allt ifrån att jag är så inåt skogen missnöjd och tycker folk inte sköter sig? Var har jag skrivit det?

DET ÄR REGLERNA JAG VILLE SKULLE FÖRTYDLIGAS inte att folk inte gör det de ska. Jag trodde (återigen) att förtydligande skulle tvärtom UNDERLÄTTA för moderatorerna - men anser de inte det så ska de givetvis inte ändras!!

Du begär att moderering/banning ska ske "mindre godtyckligt". Det finns ingen här som anser sig moderera/banna godtyckligt. Tvärtom, naturligtvis anser de sig ha stöd i reglerna för det de gör. Att DU inte gör det är ju en annan sak.
Ja, jag tycker det. Men alla gör vi väl så gott vi kan. Vad JAG tycker är intressant i det hela är att mina påtalanden verkar trampa vissa på tårna och bli sura på mig, i stället för att tex tycka: Tack för input, vi kan se över reglerna och kolla om vi kan förtydliga dem, antingen ändrar vi - eller inte. Tack för visat intresse och för att du vill att Buke ska funka så bra som möjligt för alla.

Men det blir försvarstal i stället.

Men du, om man inte håller med dig - får man inte tala om det då? Och tror du verkligen att Gunnar ser över reglerna varje gång nån klagar på dem?

Nu gör du nåt som är väldigt vanligt på buke: du blir arg för att folk som inte tycker som du bemöter dina åsikter. Och du blir inte bara arg, du verkar dessutom förvånad över att du blir bemött med motsatta åsikter.:confused:

Fast majoriteten av alla som är medlemmar här på buke har inga problem att förstå och följa reglerna vad det verkar..

Vi är väl alla olika. Jag tycker inte att jag har svävat ut och varit direkt otrevlig i någon tråd - vad jag minns iaf.
Jag är dock en person som vill veta vad det är som gäller - spelregler osv.. tex angående PM inboxarna hur de hanteras osv. Vi är ju alla olika. Men det har ju framgått med all tydlighet att ifrågasätta och ha annat synsätt är inte välkommet. Iaf ska man inte starta en tråd om ämnet

KL
Lås denna tråd nu - jag har ledssnat, och säkert ni också för länge sedan.

Det som gör mig förvånad är följande

Att när jag försöker beskriva vad det är jag menar så misstolkas allt hela tiden.. fler lägger sig i och när jag försöker återigen beskriva så blir jag besvärlig då jag upprepar jag mig och anses inte förstå att "jag redan har fått svar på tal".

Ingen behöver hålla med mig - men jag ville ha svar på tal och har delvis fått det.. ingen behöver sväva ut och anta en massa saker som jag dessutom inte har skrivit. Jag har fått ett bra svar att det är orimligt det jag begär, och att det ska göras ngt nytt med "varningskort".

Jag begär inte heller att Gunnar ska se över reglerna varje gång någon klagar - men om jag har åsikter så är det väl bara att svara på dem. Det är nu också gjort.. Men fler ger sig in i tråden och jag svarar dem, åter, och åter igen... Att ha åsikter om olika saker inom ridsporten är okej att skriva om.. men det här var tydligen känsligare...

som sagt.. lås, snälla.

Så med andra ord kan inte "de underodnande" ge synpunkter på hur "övermakten" styr och sätter regler.. Jag har inte ens ifrågasatt reglerna, vill endast ha förtydligande. Denna tråd handlar inte ens om att inte följa reglerna.

Jag påstår inte att alla ska dansa efter min pipa - jag vill lämna förslag för att underlätta för kanske fler än mig.

Visst kan man ge synpunkter, men ibland framförs inte dessa som synpunkter - utan - så här borde det vara, och så här borde ni vara i stället. Då blir det ju nåt annat än synpunkter.

Jag höll mitt svar allmänt och skrev tom knapplån - så det var inte specifikt till dig, utan bara en allmän reflexion om vad jag ser och upplever.

Rent personligen tycker jag som sagt att det är svårt att veta var 'gränsen' går. Eftersom det tex. står i reglerna att man inte får diskutera andra personer. Och det görs ju ideligen - så uppenbarligen går inte gränsen just där, utan någon annanstans.

Man får heller inte göra personpåhopp, men det görs ju också hela tiden, så den går inte där heller.

Men jag tror som sagt att det kommer att bli mycket tydligare var den går, med dessa kort. Hoppas att det som inom fotboll delas ut offentligt - så kan man lättare lära sig spelreglerna

Angående PM

Jag vet inte vad som föranleder frågan, men det finns ju en vidarebefordrafunktion här. Så de pm man skickar kan ju läsas av andra om det vidarebefordras...

Och det kan de väl tänkas göras om innehållet är stötande.
Både till andra användare och till Gunnar himself.

Men jag vet inte om det var svar på din fråga

Senast ändrad av en moderator:

Själv vågar jag inte skriva på hästvård

eller tja vågar och vågar

Jag vågar inte skriva på Dressyr heller - egentligen

om jag skall vara ärlig

Rent personligen tycker jag som sagt att det är svårt att veta var 'gränsen' går. Eftersom det tex. står i reglerna att man inte får diskutera andra personer. Och det görs ju ideligen - så uppenbarligen går inte gränsen just där, utan någon annanstans.

Man får heller inte göra personpåhopp, men det görs ju också hela tiden, så den går inte där heller.

ja det diskuteras personer, tex har axel och mackan diskuterats i den tråd jag skrev som togs bort:o :o

Personpåhopp görs ja, både på kända och okända. Men du, nog vågar du skriva på dressyr?

KL
Jag tycker inte att jag heller varit otrevlig, i varje fall har inga inlägg tagits bort (som skulle varit ett kriterium) Men, men jag var nog det ändå.

Men inte längre:idea::banana:

Senast ändrad av en moderator:

Fio skryter, hon hade nog bara 47... :devil::rofl:

Jag glömde faktiskt henne... Det finns nog en handfull till, som har haft lite svårt med ordalydelsen av ordet "banna". :D

Fio skryter, hon hade nog bara 47... :devil::rofl:

Jag glömde faktiskt henne... Det finns nog en handfull till, som har haft lite svårt med ordalydelsen av ordet "banna". :D

Ja, det tror jag visst:rofl:

Ja ja bara 47, det var alltså bara för att briljera:devil::p:rofl::rofl:

*KL

Fråga till Gunnar:
Om en person blir bannad, varför låser du inte IP adressen så dom inte kan skapa nytt nick under tiden?
Dom flesta sitter ju oftast vid samma dator.

Flera användare kan använda samma dator/IP-nummer, ska alla då straffas för att en användare bär sid dumt åt och ihar dålig ordförstelse för vad ordet "banna" betyder?

Ett annat forum som gjorde det, blockerade hela Göteborgs Univeristet och Stadsbibliotek när de blockade en användare med IP-nummer, så det kanske inte är bästa lösningen.

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 821
Senast: SiZo
·
Bukefalos Hej, Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn...
Svar
10
· Visningar
1 628
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 885
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama