Sv: Regler på Buke
Länk till reglerna finns långt ned på alla sidor. Samt högt upp under forumet Bukefalos-hjälp.
Reglerna kan snabbt sammanfattas med bryt inte mot några lagar, bryt inte mot netiquette (var trevlig och behandla andra som du själv vill bli behandlad) samt lägg inte in reklam eller annonser i dina inlägg.
Det broderas ut lite mer i reglerna och ännu lite mer av moderatorerna på de forum där de tycker att det behövs klargöranden.
Om man bryter mot dessa regler får man olika påföljder beroende av hur grovt brottet är och om man är vaneförbrytare
Att i detalj spalta upp allt man inte får bryta mot och exakt vilken påföljd man får beroende av exakt vad man gjort är varken rimligt eller vettigt.
Jag är nu inte så insatt i domstolsväsendet i landet, men våra svenska lagar är inte solklara utan man kommer efter ett tag fram till en praxis som man tillämpar. Ibland görs lagar om för att man anser praxis är fel. Högsta domstolen kan ibland med domar också ändra praxis.
Självklart skulle det vara enklare för er forumbesökare att följa praxis här på sidorna om vi alltid meddelande till alla när vi valt att på något sätt "straffa" någon.
När vi ibland har gjort detta har det ofta lett till att de "dömda" reagerat mycket kraftfullt mot detta förfarande. Jag använder därför denna möjlighet att informera alla endast i undantagsfall.
Vanligaste påföljden vid regelöverträdelse är att inlägget eller tråden raderas. Moderatorn kan då om den anser det viktigt meddela en eller flera användare om detta. Det är dock inget jag kräver.
Trådar kan ibland även låsas.
Mycket sällan blir det allvarligare påföljder som exempelvis varning via PM. Det finns inget krav på att en varning måste gå ut innan avstängning. Vissa stänger jag av omgående, exempelvis personer som bara är inne för att förstöra och inte skrivit något vettigt, exempelvis troll och pedofiler.
Fram tills för några dagar sedan var jag den enda som kunde stänga av användare.
Jag, tillsammans med moderatorerna, tittar nu på ett system där moderatorerna genom utdelande av gula och röda kort kan få en användare automatiskt avstängd, när den uppnått ett visst antal röda kort under en viss tidsperiod.
Jag tror att detta kommer bli bättre då det blir en snabbare återkoppling på dåligt beteende.
Jag håller för närvarande på att diskutera igenom detaljerna runt detta med mina moderatorer. Vi behöver försöka komma fram till ett tillräckligt likartat sätt att dela ut dessa gula och röda kort innan vi börjar tillämpa det fullt ut.