iNHALE
Trådstartare
Mina föräldrar har idag varit och tittat på ett hus med tillhörande stall. Takhöjden i stallet var 216 cm mätt från bjälke till golv (enligt jordbruksverkets hemsida är lägsta tillåtna höjd oavsett häststorlek 220 cm).
När jag påpekade att det är för lågt för våra hästar (en av dem är 173 cm) påstod pappa att så länge man inte har fler än 2 hästar så gäller inte reglerna för takhöjd i stallet.
Stämmer detta verkligen? Kan inte hitta någonstans i lagtexten att denna typen av "undantag" skulle gälla, någonsin.
Det jag kan hitta ang takhöjd i stall är följande:
Vem är det som är ute och cyklar, jag eller pappa?
När jag påpekade att det är för lågt för våra hästar (en av dem är 173 cm) påstod pappa att så länge man inte har fler än 2 hästar så gäller inte reglerna för takhöjd i stallet.
Stämmer detta verkligen? Kan inte hitta någonstans i lagtexten att denna typen av "undantag" skulle gälla, någonsin.
Det jag kan hitta ang takhöjd i stall är följande:
Ändå envisas pappa med att påstå att det står i lagtexten (aka det stod tydligen i en broschyr mamma fick från jordbruksverket) att man inte behöver följa reglerna för takhöjd om man inte har fler än 2 hästar.5 § Takhöjden i det utrymme där hästar hålls eller tillfälligt binds ska vara minst 1,5 × mankhöjden, dock lägst 2,2 m. Takhöjden mäts från den nivå
hästen står på till takkonstruktionens eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå.
Takkonstruktioner eller andra byggnadsdetaljer placerade rakt ovanför box eller spiltvägg ska inte inräknas i takhöjden.
Vem är det som är ute och cyklar, jag eller pappa?