Regler gällande avel.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dansarmedvargar
  • Startdatum Startdatum
D

dansarmedvargar

Jag har nyss skaffat en hästgård och har tänkt bli fodervärd till att börja med, åt några finstammade ston till avel och låta betäcka dem med någon fin godkänd hingst. Avkommorna blir väl mina, så jag kan få dem registrerade på mig sen och använda dem till avel i sin tur? Är det även ok att sälja dem som föl/unghästar sen? Måste jag lämna in något sorts ansökan för att få driva en sådan här verksamhet? Är det något speciellt jag ska tänka på gällande detta? Vad är det för regler som gäller avel egentligen - Så jag inte gör något olagligt?! Tacksam för så många tips och råd som möjligt! /Tack på förhand! :bow:

Sv: Regler gällande avel.

Kontakta din kommun för säkerhetsskull, men jag tror att det krävs tillstånd enligt nya djurskyddslagen om du föder upp fyra hästar om året alternativt säljer fyra hästar.

Piggy

Det är viktigt att teckna ordentliga kontrakt med ägarna till de ston du blir fodervärd på så att avkommorna blir dina och du står som deras uppfödare.

piggy skrev:
Kontakta din kommun för säkerhetsskull, men jag tror att det krävs tillstånd enligt nya djurskyddslagen om du föder upp fyra hästar om året alternativt säljer fyra hästar.

Piggy
Helt rätt som Peggy säger. MEN om du skall bli uppfödare på avkommorna och bli ägare till dom så måste du skriva leasing avtal. Kontakta den förening som stoet är reggad i.

jag har fodervärdsavtal på 2 st av mina ston där det står att jag får stå som uppfödare på avkommorna och är då också ägare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan...
Svar
9
· Visningar
1 389
Senast: _Taggis_
·
Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 141
Senast: Fenestra
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 294
Senast: Molin
·
Övr. Barn Jag har en bekant som skaffat barn på egen hand (insemination). Kom att tänka på hennes situation både när jag läste på buke om en del...
Svar
13
· Visningar
1 774
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod