regler för transport

H

Hitech

halloj! vad är det för regler egentligen när man ska transportera äldre hästar? hästen jag har tagit hand om i 7 år ska flytta. hon är 27 år och ska åka runt 75 mil. vad är det för regler I wonder?

Sv: regler för transport

Samma regler som för andra vuxna hästar.

Placering och uppbindning
Hästen ska ha grimma under färden. När en häst binds upp för transport ska en fullgod grimma med grimskaft eller halsring med rep användas. Grimskaftet eller repet måste vara så långt att hästen både kan äta och dricka och hålla huvudet i naturlig ställning. När hästen transporteras uppbunden ska den antingen bindas upp med ett grimskaft som löper eller bindas på sådant sätt att den inte kan lägga sig ner. Vid transport över 8 timmar måste hästen kunna lägga sig ner och ska därför bindas upp med ett löpande grimskaft. Föl får aldrig bindas upp. Vid transport med bundna hästar ska det finnas till exempel en vass kniv för att snabbt kunna lösgöra hästen vid en brand eller olycka.
När hästen är placerad i fordonets längdriktning ska det framför hästen finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 meter från frontväggen. Bommen ska snabbt kunna tas bort vid en olycka. Vid grupptransport ska hästarna vara oskodda.

Skötsel
Eftersom hästarna måste skötas under transporten ska en skötare följa med utom då:

transportören gör skötarens arbete, eller
avsändaren har vidtalat en särskild person på lämpliga mellanstationer att sköta om hästarna
Hästarna ska vattnas och utfodras i lämpliga intervaller under transporten. Tidsintervallerna anpassas till åldern på hästen men de får inte överstiga 8 timmar. Under transporten måste också hästarnas tillstånd kontrolleras minst varannan timme.

Transporttid
Huvudregeln är att transporttiden inte får överstiga 8 timmar, i transporttiden inräknas också tiden för skötsel och vila. För hästar kan denna tid förlängas om nedan nämnda tilläggskrav är uppfyllda:

Det ska finnas tillräckligt mycket strö på lastutrymmets golv.
Fodermängden ska anpassas till hästarnas behov och transporttidens längd.
Det ska finnas möjligheter att inspektera hästarna.
Det ska finnas bra ventilation som kan anpassas till inne- och utetemperaturen.
Det ska finnas rörliga skiljeväggar för att dela in lastutrymmet i mindre avdelningar.
Till transportfordonet ska kunna anslutas en vattenledning för att vattna hästarna inne i fordonet vid uppehåll.
Registrerade hästar får transporteras i maximalt 28 timmar. Dessa fördelas enligt 14 timmar + 14 timmar, där hästen efter de första 14 timmarna ska ges en timmes viloperiod med vattning och eventuell utfodring.
Icke registrerade hästar får transporteras i maximalt 24 timmar under förutsättning att de vattnas och om nödvändigt utfodras var 8:e timme.
Föl med modersto får transporteras i maximalt 18 timmar fördelade enligt 9 timmar + 9 timmar, där föl och sto efter de första 9 timmarna ges en timmes viloperiod med vattning och eventuell utfodring.
Sto får ej transporteras mindre än tre veckor före beräknad förlossning. Om transporten överskrider 24 timmar får stoet ej transporteras inom 6 veckor före beräknad förlossning. Efter förlossning får transport ske tidigast efter en vecka.
Efter transporten ska hästen lastas ut, utfodras, vattnas och få en viloperiod om minst 24 timmar.
tillbaka till innehåll

De fullständiga djurskyddsbestämmelserna vid transporter finns i:

Djurskyddslagen (1988:534)
Djurskyddsförordningen (SFS 1988:539)
Jordbruksverkets föreskrifter (SJVS 1996:105) om transport av levande djur
Jordbruksverkets allmänna råd (1996:1) till föreskrifterna (SJVS 1996:105) om transport av levande djur
Det finns dessutom andra bestämmelser om till exempel smittskydd vid internationella djurtransporter. Jordbruksverket lämnar utförligare upplysningar om dessa.
Telefonnummer: Jordbruksverket, 036 15 50 00 (vxl), 036 15 52 77 (blankettförrådet)
-----------------Fritzes Bokhandel, Stockholm, 08 690 90 90 (Djurskyddslagen och förordningen).

Källa: SRFs hemsida

tack tack! ;D undrade bara lixon om det skulle vara en speciell regel för äldre hästar ;D

Nej de finns bara för föl och dräktiga ston annars gäller samma regler för alla hästar.
Men man kan ju vara lite extra försiktig med enså gammal häst som ska åka så långt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka