Regler för kaninhållning?

Sandra78

Trådstartare
Finns det några regler eller riktlinjer för hur man ska hålla kaniner utomhus? Tex hur buren ska vara utformad, tillgång till skugga osv?
Finns det några regler för vilken slags mat de ska få? Jag har förstått det det är lämpligt att se dem som "små hästar" fodermässigt - dvs mycket grovfoder, men är det mot reglerna att enbart ge dem pellets och morötter tex?
Om man anser att en kanin far illa, vart anmäler man då detta?

Sv: Regler för kaninhållning?

Om du ska ha dem ute måste du se till att nätet är säkert mot vilda djur, putsnät t.ex.

Precis som med andra djur hittar man reglerba i djurskuddslagen (jordbruksverkets hemsoda) ovh anmäls till länsstyrelsen.

Kortfattat ska de ha fri tillgång till vatten och grovfpder, minsta burstorlek är 0, 5 kvm med minsta sida 50 cm (förutsatt att kaninen väger under 3 lg) och buren ska ha en sitthylla. Vintertid upphöjd från marken.

Osäker på om lagen säger nåt om skugga men det är klart olämpligt (kan vara livsfarligt) att bara stå i direkt solljus då kaniner är rätt känsliga och dåliga på att svalka sig.

Ok nu är jag aspetig och jobbig ;) , men nej, det är inte djurskyddslagen det står i, utan djurskyddsföreskrifterna som innehåller detaljerna angående djurhållning mm.

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 544
Senast: Stinaelin
·
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: bettysmatte
·
Övr. Barn Bakgrunden till den här tråden är ett verkligt, aktuellt fall, som fått mig att fundera på hur systemet fungerar i verkligheten. Tanken...
Svar
10
· Visningar
1 457
Senast: ameo
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar