Regler för import Tyskland-Sverige

L

LivM

Hej!
Jag är lite osäker på vilka regler som gäller här i Sverige vid import av häst från Tyskland. Jag har bara koll på de norska reglerna eftersom att jag är norsk och min förmåga att googla är rimligt kass kan man säga, så då frågar jag ni kunniga på buke.
Om jag har hittat min drömhäst i Tyskland och vill ha den hit till Sverige, får jag betala någon % av köpssumman? Och vilka papper osv får man fylla i?
Är det mer man borde tänka på?

Det kanske redan finns en tråd om det här, men jag hittade tyvärr inte.:)

/Liv Marit

Sv: Regler för import Tyskland-Sverige

Efter som både Sverige och Tyskland är med i EU så är det mycket enklare att köpa häst i det andra landet än vad det är mellan Sverige och Norge.
Hästen ska ha pass och ett veterinärintyg precis som mellan Sverige och Norge, sedan är det inte så mycket mer. Man ska givetvis följa reglerna för transport av hästar och så kan bli en del pappers arbete med registrering beroende på ras.

kl

Någon som vet hur det fungerar det med moms och införselavgift på hästar när man importerar?

Det är helt berorende på om hästen kommer från ett EU-land eller ett land utanför EU.
När det gäller EU-länder så blir det också beroende på om man del köper från en privatperson eller en företagare och om själv köper som privatperson eller företagare.

Nu tänker jag import från EU land, får man betala mellanskillnaden på momsen som oftast är högre i Sverige om man köper hästen från ett företag som med andra varor, och hur fungerar det med införselavgift?

Det finns ingen införselavgift inom EU. Om du köper som näringsidkare med ett registrerat WAT-nummer av en annan näringsidkare med WAT-nummer kan man slopa momsen helt. Då ska du betala svensk moms först när du eventuellt säljer hästen igen. Men det gäller ju samma för alla varor och inte bara för hästar. Fungerar inte detta så gör du det i bokföringen precis som med andra varor, alltså ingen skillnad på häst eller något annat man köpt.
Köper du som privatperson betalar du momsen som är i det landet du köper hästen precis som vilken annan vara som helt. Sedan är bara att uppfylla kraven för veterinärintyg och transport och ta hem den.

Tack så mycket!
Då verkar det ekonomisk möjligt att ta hem drömhästen iaf:D

Japp, det är inte svårt. Man åker till Tyskland, betalar hästen och besiktigar den. Sen åker man hem och det är inte mer än så!

Har kört häst till och från Tyskland ett flertal gånger och det går lika smidigt som att åka utan häst. Har aldrig blivit kollad...

Då är det klart, hästen ska bli min!:love:

Men en sista fråga till ni som har importerat många hästar från Tyskland, vad har ni för kontrakter? Skriver ni tillsammans med advokat eller har ni några standardkontrakter? Håller på och fixar ihop en kontrakt men det är så himla svårt att veta om man får med allting.

Det som är det absolut viktigaste som ska vara med i kontraktet är att det noga anges enligt vilket lands lagstiftning som affären görs. Så om det nu är i Tyskland som du köper hästen är det lämpligt att välja tysk eller svensk lagstiftning. Men rent juridiskt kan man välja vilket land som helst. Så länge både köpare och säljare är överens. Sedan utformar man själva kontraktet efter den lagstiftning som man har valt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Ramona
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad... 2
Svar
35
· Visningar
5 552
Senast: lbb
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 349
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där... 49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
29 454
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?