Sv: Regler för barn 1,5-2 år gammal
På vårt envisa lilla monster biter ingenting, men snart biter väl hundstackarn honom istället...
Det får vi väl verkligen hoppas att inte hunden gör
!
Däremot har ni ett stort ansvar mot hunden att inte låta honom bli utsatt. Kan ni inte ha stenkoll så får ni helt enkelt skilja barn och hund åt.
Spendera mycket tid med att visa HUR man klappar hunden (ta tag i barnets hand och visa), låt barnet vara med och göra iordning hundmaten etc. Sedan gäller det precis som med s.k. "bitbarn" att punktmarkera, massor av beröm när barnet är snällt mot hunden och hinna lyfta undan INNAN barnet hinner göra illa hunden.
Han är på allt. Är trotsig med ALLT, kastar maten vid matbordet, går från matbordet, vägrar äta, rymmer så fort han får tillfälle (men bara sådär lagomt långt, så att man nästan nästan kommer ikapp...), ingenting är bra.
Små barn har en ganska kort koncentrationsfas vid matbordet, i alla fall våra. Det har fungerat bäst att äta i korta etapper, sedan har de fått gå ifrån en liten stund när det varit som mest myror i benen och sedan har de kommit tillbaka och fortsatt att äta.
Vi har också i perioder kört lite lekar och berättelser och i förbigående stoppat i dem mat, man får prova sig fram.
Blir det alltför många avbrott blir de varnade att de får sitta i barnstolen och äta (de sitter på vanliga stolar nu), mat har de nästan aldrig provat slänga men där skulle konsekvensen (efter en tillsägelse) varit att de inte själva fick hålla maten utan bli matade.
Slår lillasyster helt oprovocerat.
Samma som med hunden, visa hur man ska göra och punktmarkera.
Jag tycker att det låter som ett uppmärksamhetsproblem, jag tror er son behöver få er FULLA uppmärksamhet under en mkt stor del av dagen. Då behöver han inte trotsa, göra fel ellermisslyckas p.g.a. sökandet efter uppmärksamhet och bekräftelse.
Jag accepterar givetvis inte något av det han gör. På vilket sätt kan jag markera att jag menar allvar. Hur mogen är han? Vad förstår han? Kan jag skicka honom i skamvrån eller är han för ung? Skicka honom från matbordet? Hur ska jag få honom att sluta vara elak mot hunden?
Genom att prata med honom om hur man ska göra, vad lillasyster och hunden blir glada över etc. Kanske finns det någon bra bok på bibblan ni kan titta i och prata om som belyser problemet?
Punktmarkera så att han inte hinner göra fel och läs honom rätt, ser du att han börjar få alltför mycket myror i kroppen så avbryt måltiden för en danspaus ("- nu ser jag att det börjar krypa i dina ben, ska vi inte köra en snabb danspaus innan vi fortsätter äta?")
Koncentrera dig också på just det som är viktigt (att inte slåss) och flyt med mer när det gäller mindre allvarliga grejer.
Det har hänt mycket för honom i och med hans lillasysters födelse och han är i en självständighetsperiod trots att han antagligen känner sig rätt liten.
Skamvrå och time-outer får mig att spy vid blotta tanken för att man ska utsätta sitt barn för det. Att blir utesluten ur gemensamheten är det skarpaste straff ett barn kan få (tillsammans med aga) så det bör användas med yttersta försiktighet.
Lycka till!