regler/fakta om hoppgrenarna

B

bananen26

jag suger på hoppningens grenar så jag vill veta rubbet!
Vad är det för skildnad på träningstävling, lokal tävling, regional tävling osv osv..?

vilka klasser måste man ha grönt kort, ryttar-licens, häst-licens och vilka tävlingar är det vet.besiktning på osv?

Hur många hinder brukar det vara på lokal och regional tävling, och hur många hinder är det sen på omhoppningen? Hur lång tid har man på sig att hoppa banan?

har det kommit lag på säkerhetsväst? :confused:

är det något mer jag bör veta?

VÄLDIGT tacksam för svar...
känner att jag ligger lite efter :p hihihihihihi

Sv: regler/fakta om hoppgrenarna

Ska försöka mig på ett svar.

*Träningstävling (eller clearround och pay and jump som det också kan heta) Då hoppar man på valfri höjd och får rosett vid en felfri runda. 6-8 hinder är nog vanligast, och du får ta nästa hur lång tid på dig som helst att ta dig runt banan. Däremot brukar man bli utesluten vid 3:e olydnanden som på riktigt.
Dessa tävlingar är oftast för den egna klubbens medlemmar men ibland får även ryttare från andra klubbar delta. Det är upp till varje klubb att bestämma. Har för mig att det är högra krav på arrangerande klubb om andra klubbar får komma. Då måste man tex ha sjukvårdare på plats mm. ingen licens krävs, varken på häst eller ryttare.

*Lokal tävling Ryttarlicens krävs (lokal licens) men inte häst/ponnylicens. Klasserna LD-LB på ponny och 90-110 cm på häst. Man blir utesluten vid 3:e olydnaden. Oftast 7-8 hinder i grundomg och 3-5 hinder i omhoppningen. Maxtiden är ganska generöst tilltagen.

*Regional tävling Nu måste du ha junior/seniorlicens och även hästen/ponnyn måste ha licens. Klasserna är från LC-MsvB och 100-130 cm på häst. Banorna är lite svårare och hindrena är lite "tittigare". Maxtiden är lite kortare än på lokal, du måste alltså hålla ett bra grundtempo för att undvika tidsfel. Uteslutning vid 2:a olydnaden.

*Nationell tävling Klasser från LA-MsvB på B-ponny, LA-MsvA på C-ponny och LA-svår klass på D-ponny, 110-150 cm på häst. Svårare och längre banor, snålare maxtid. I övr som regional.

*Elittävling Högsta nivån du kan tävla på i Sverige. Klasser som på nationell. Ännu tuffare banor.

Från regional tävling är det kavajtvång. Men alla juniorer (som måste ha godkänd säkerhetsväst från 2008) får rida utan kavaj med bara en tröja under västen. Men man får inte rida i klubbjacka.
Veterinärbesiktning från regional och uppåt.
Grönt kort ska finnas från lokal nivå.

Hoppas jag fick med allt, annars får du väl fråga igen:)

Vad är det för skildnad på träningstävling, lokal tävling, regional tävling osv osv..?
Skillnaden är statusen, svårighetsgraden.

vilka klasser måste man ha grönt kort, ryttar-licens, häst-licens och vilka tävlingar är det vet.besiktning på osv?
Träningstävling= räcker oftast med grönt kort samt medlemsskap i klubben om det är på klubbnivå.
Lokal Tävling= Medlemsskap i klubb, Grönt kort, lokallicens, (mätintyg för ponny som även ska vara chipmärkt)
Regional tävling och uppåt= Medlemsskap i klubb, Grönt kort,Junior eller Seniorlicens beroende på din ålder, Hästlicens. (Ponnylicens, mätintyg, chip om du har ponny)Veterinärbesiktning på tävlingsplatsen.

Hur många hinder brukar det vara på lokal och regional tävling, och hur många hinder är det sen på omhoppningen? Hur lång tid har man på sig att hoppa banan?
Det står specificerat i TR exakt hur många hinder det får/skall vara och hur lång tid man har på sig beror helt på bansträckningen. Långa vägar=längre tid. På en lokal tävling brukar det vara 7-8 hinder i grundomgången och 4-5 hinder i omhoppningen. Svårighetsgraden vad gäller tid och antal hinder samt typ av hinder ökar ju högre status det är på tävlingen.

har det kommit lag på säkerhetsväst? :confused:

Ja, alla tom 18 år ska ha säkerhetsväst på tävling från årsskiftet.
Har för mig att det även gäller vuxna i avd B på ponny men är osäker där.
Hästen måste ju ha vaccinationsintyg men det visste du säkert redan.
Läs TR där står alla regler!

VÄLDIGT tacksam för svar...
känner att jag ligger lite efter :p hihihihihihi
0000000000

Ska försöka mig på ett svar.

*Träningstävling (eller clearround och pay and jump som det också kan heta) Då hoppar man på valfri höjd och får rosett vid en felfri runda. 6-8 hinder är nog vanligast, och du får ta nästa hur lång tid på dig som helst att ta dig runt banan. Däremot brukar man bli utesluten vid 3:e olydnanden som på riktigt.
Dessa tävlingar är oftast för den egna klubbens medlemmar men ibland får även ryttare från andra klubbar delta. Det är upp till varje klubb att bestämma. Har för mig att det är högra krav på arrangerande klubb om andra klubbar får komma. Då måste man tex ha sjukvårdare på plats mm. ingen licens krävs, varken på häst eller ryttare.

*Lokal tävling Ryttarlicens krävs (lokal licens) men inte häst/ponnylicens. Klasserna LD-LB på ponny och 90-110 cm på häst. Man blir utesluten vid 3:e olydnaden. Oftast 7-8 hinder i grundomg och 3-5 hinder i omhoppningen. Maxtiden är ganska generöst tilltagen.

*Regional tävling Nu måste du ha junior/seniorlicens och även hästen/ponnyn måste ha licens. Klasserna är från LC-MsvB och 100-130 cm på häst. Banorna är lite svårare och hindrena är lite "tittigare". Maxtiden är lite kortare än på lokal, du måste alltså hålla ett bra grundtempo för att undvika tidsfel. Uteslutning vid 2:a olydnaden.

*Nationell tävling Klasser från LA-MsvB på B-ponny, LA-MsvA på C-ponny och LA-svår klass på D-ponny, 110-150 cm på häst. Svårare och längre banor, snålare maxtid. I övr som regional.

*Elittävling Högsta nivån du kan tävla på i Sverige. Klasser som på nationell. Ännu tuffare banor.

Från regional tävling är det kavajtvång. Men alla juniorer (som måste ha godkänd säkerhetsväst från 2008) får rida utan kavaj med bara en tröja under västen. Men man får inte rida i klubbjacka.
Veterinärbesiktning från regional och uppåt.
Grönt kort ska finnas från lokal nivå.

Hoppas jag fick med allt, annars får du väl fråga igen:)

tusen tack :D
vart tar man licens och grönt kort?

Eftersom att hon citerade dina frågor och skrev svaren i citatrutan så måste man skriva 10tecken i det "vanliga inlägget" därav 00000000 :)

Träningstävling, bra start för att få en känning om hur det kan vara på en riktig tävling. Man får rida en hel bana och får man problem så får man oftast hjälp av banpersonal eller dyl. Med att sänka hindren, hjälpa hästen över och liknande.

Lokal tävling: Där börjar man, man har ganska lätta banor tekniskt. Oftast inte maxade hela vägen och utan svårigheter i dom lättaste klasserna. Ju högre man tävlar desto mer svårigheter lägger dom till. Murar, vattengravar, kombinationer osv.
Lokal tävling brukar locka folk som bor lokalt eller ganska nära.

Regional tävling: Regionstävlingar, svårare tävlingar med mer rutinerat folk. Svårare saker även i dom första klasserna. Mer tekniska svårigheter och maxade banor.

Man måste ha grönt kort på ALLA tävlingar.
Ryttarlicens från lokal.
Häst/ponnylicens ska man alltid ha. Utom möjligen klubbtävlingar.
En del lokala tävlingar har vet.besikt. men inte ofta.
Regional däremot är alltid vet.besikt.

Lokala tävlingar har ganska lätta banor med 6-12 hinder.
Omhoppningen brukar ligga på 5-7hinder.
Det är olika beroende på längd och det tempo det är tänkt att man ska ha.

har det kommit lag på säkerhetsväst?

För ponnyryttare upp till 19år är det lag på säkerhetsväst.

Ta med dig en erfaren person som kan hjälpa dig med anmälning, urlastning, framridning/framhoppning (Där kan det vara ganska så kaos) och som kan hjälpa dig med frågor :)

Lycka till!

har det kommit lag på säkerhetsväst?

För ponnyryttare upp till 19år är det lag på säkerhetsväst.

Och junior ryttare va ? eller är jag ute och cyklar ?

Mina nollor har ju redan någon förklarat så jag tänkte bara tala om för dig att grönt kort tar du genom din klubb. Kontakta klubben och kolla när de har kurser för grönt kort. Licens löser man smidigt på nätet numera(ridsportsförbundets hemsida) men du måste först vara medlem i en klubb och ha grönt kort.

På lokala tävlingar krävs inte ponnylicens.

Enl TR får den som bär säkerhetsväst rida med endast långärmad tröja eller skjorta under västen utan att det betraktas som oreglementsenlig klädsel.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 660
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka