Registreras slakthästar på Island?

Pazuzu

Trådstartare
En något kryptisk rubrik kanske, men tanken slog mig när jag satt och tittade lite i WorldFengur. Jag vet om att det har funnits och finns fortfarande uppfödare på Island som enbart eller delvis föder upp för slakt. Hur är det med dessa hästar, registrerades de förr/fortfarande? Någon som vet om man valde ut speciella individer som föräldradjur till den blivande slakthästen, eller tog man "första bästa" unghingst och betäckte x antal ston? Det kanske var olika på olika gårdar? Finns det ex. någon hingst som varit framträdande i produktionen? Något annat värt att veta om denna gren av hästuppfödning på Island?

Många frågor, men frågar man inget får man ingenting veta.:D

Sv: Registreras slakthästar på Island?

Om du vet gårdsnamnet på de gårdar du tänker på, som du vet föder upp enbart för slakt, så kan du ju kolla ifall deras hästar finns reggade på WF.

Jag har ibland, på någon hingst man kollat upp, sett att den haft många slaktade avkommor och att de flesta av dem har samma gårdsnamn.

Det skulle ju få en att tro att den hingsten har använts mycket på den gården och att man föder upp mestadels för att slakta.

Sen kanske den hingsten blev "upptäckt", bedömmdes och fick ett "nytt" liv :)

Jag tror att de allra flesta hästar som föds på Island, oavsett de föds upp för att vinna Landsmot eller slaktas, registreras men kanske inte till 100 %........

Nej, jag tror faktiskt inte att slakthästar (de som föds upp av bönder som enbart producerar slaktföl) registreras, det finns ju verkligen ingen vits med det....Däremot är det sedan ett antal år tillbaka lag på att chipmärka alla föl som man inte tänker slakta och om man är laglydig och chippar tror jag nog att man tar sig besväret att regga också, det kostar ingenting på Island utan man måste bara fylla i lite papper.
Sen tror jag i och för sig inte att alla följer den lagen, många hästar blir både reggade och chippade vid export.

När det gäller föräldradjuren så är det nog ston från den egna flocken och sådana man kommit över billigt eller fått, när jag bodde på Island var det en som annonserade efter ston till den typen produktion, det kanske finns nån som vill bli av med ett dåligt ridsto och kan lika gärna sälja det för slaktpris som att låte henne gå till slakt.
När det gäller hingstarna är det ofta unghingstar med bra stam som lånas ut eller en hingst från den egna gården.

Senast ändrad:

Hej.

Vi hade slaktavel på Island när jag var yngre, vi hade 150 ston och när jag tog över av min morfar, då fanns allting bokfört 15 år tillbaks i hans böcker. Ingen av hästarna fanns med i worldFengur eller Fengur som det kallades då.

Slakt avel är en special typ av avel, man köper inte bara vilken häst som helst till att slakta. Dom flesta slakt uppfödarna var som min morfar, mycket seriösa uppfödare som avlade fram en speciell typ av häst och ofta var det lika seriös avel som vi har nu. Hästarna behövde vara muskulösa och kompakta och det var oftast många års slit att få upp bra köttavel.

När jag tog över hade vi stora hästar i aveln, dom flesta hästarna var mellan 139 till 150 höga och kompakta, starka hästar som passade bra när jag slutade med köttavel och började ridhäst avel. Det var för 20 år sedan.

Hästarna som slaktas på Island är inte chipmärkta eller registrerade efter som dom slaktas innan det är dags att registrera. Fölen slaktas på hösten så det är ingen krav på att dom ska vara registrerade. Hästpass är inte krav på Island och det är därför ingen häst på Island har pass.

Tyvär finns det några oseriösa avlare som fortfarande drar på att registrera sina hästar och det är dom hästarna som blir chipmärkte innan dom åker från Island.

Hoppas detta klarade upp lite frågor.
mvh Palli

Jisses så intressant att få höra från insidan av slakthästuppfödningen!

Jag hörde för länge sedan något som jag alltid undrat om det stämde, hoppas du kan räta ut mitt frågetecken! :bump:

Jo, det jag hörde var så att det fanns/finns linjer som man använde till slakt, och de blev väldigt svårtämjda, eftersom man i generationer inte tämjde hästarna, utan bara slaktade. Lite som att dagens zebror nästan är omöjliga att tämja..
Jo, och detta kunde man alltså se ibland då man fick hit islandsimporter som liksom aldrig blir riktigt tama, utan alltid beter sig som om människan ska mörda dem när som helst, oavsett hur väl de hanteras. Då kunde man anta att denna häst hade slakhästlinjer i sig.

Kan detta stämma? Eller är det bara nån som "hittat på" ett skäl till dessa svårtämjda hästar?
Jag hörde det i anslutning till en häst som jag kände under flera år, som verkligen aldrig blev trygg med oss människor, även om hon hade kärleksfulla ägare som gjorde allt för att vinna hennes förtroende.. Har inte träffat på många som henne, men man hör då och då om liknande grejer.

Hmm vad intressant att höra från någon som haft att göra med det så lång tid så att säga.

Ang, registrering så tror jag inte dom reggas, som du säger.
'Min' som jag nu itne kunde köpa, han har ju används flitigt i slakt/ blodsto avel på island (nåt av dom) och inga av dom är reggade så vitt vi vet, dock finns en avkomma som ridhäst här i sverige så den är borde väl vara reggad men tror inte den var det ändå...
Han ansågs lite lovande och dom hade tänkt attt visa honom, men så vart det inte av och sen hamnade han ju här istället som 4åring.

Aja, tack för att du delar med dig av 'insider' info! väldigt intressant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka