Registrerad som okänd

P

persika

På blup.se finns min häst med på två sidor; varav stamtavlan på den ena är helt okänd, men på den andra saknas "bara" mödernelinjen. I passet är hon registrerad som okänd. Hon har fått två föl, skrivna på var sin av blups sidor, alltså får en av dem min hästs stamtavla i passet men i den andras pass lär det stå "okänd" på moderns stamträd. (fattar ni hur jag menar?) Det blir ju konstigt!

Passet är utfärdat 2000 men hästen är född 1993. (Pass är väl en relativt ny "uppfinning"?). Finns det några andra identitetshandlingar som följer hästen genom livet, eller någonstans man kan kolla upp dess bakggrund, t ex stamtavla? Eller måste man kontakta uppfödaren då? Hon är ju registerad i ASVH -finns hon med i deras stambok då?

Någon som vet eller har någon reflektion om detta?

Sv: Registrerad som okänd

Dels har det blivit ett fel och ditt sto finns två gånger. det kan du mejla till dem om och få ändrat. Sedan är det så att passen inte fanns när den hästen föddes 1993 utan de har ju kommit senare. Från början hade hästen först ett bevis från hingsten om att stoet var betäckt, en språngsedel. Sedan beroende på ålder på hästen så började man med reglerna att man skickade in den och registrerade fölet som då fick ett registreringsbevis.
Tidigare så kunde man registrera fölen utan namn och därför finns det många äldre avkommor till ston i databasen som står som okänd.

Dels har det blivit ett fel och ditt sto finns två gånger. det kan du mejla till dem om och få ändrat. Sedan är det så att passen inte fanns när den hästen föddes 1993 utan de har ju kommit senare. Från början hade hästen först ett bevis från hingsten om att stoet var betäckt, en språngsedel. Sedan beroende på ålder på hästen så började man med reglerna att man skickade in den och registrerade fölet som då fick ett registreringsbevis.
Tidigare så kunde man registrera fölen utan namn och därför finns det många äldre avkommor till ston i databasen som står som okänd.

okej. Namnet på uppfödaren är också fel, ser jag nu. Det står ett namn i passet och ett på ridsportförbundets tävlingsresultatsida, och på blup.se står det blankt.. Hur kan det bli så fel?

Hur och hur men fel finns det. Är själv, enligt blub-basen, ägare till ett rent fullblodssto som enligt basen har en halvblodspappa som är född tre år efter henne? I det fallet har det inte heller hjälpt att maila in om rättelse.
De här felen har väl helt enkelt kommit till när manlade upp databaserna, den mänskliga faktorn. Någon har ju suttit och knappat in alla uppgifter från diverse ställen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 287
Senast: dobbis
·
Avel Hejsan! Såg en annons på ett sto jag blev lite intresserad av, men har en fråga ang. stammen. Den står som SWB på blup och så, men såg...
Svar
11
· Visningar
1 173
Avel Har förstått att alla importhästar behöver komplettera sitt utländska pass med ett svenskt. Min fråga är vilket rasförbund väljer jag...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 683
Senast: Beeboppe
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 690
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar