Registrera ny ägare - hur?

elka

Trådstartare
Fy, jag skäms för att skriva det här, men jag upptäckte nu när jag la till min häst i TDB att den förra ägaren fortfarande står som ägare på min häst som jag köpte för tre månader sen...

Det är min första häst och jag hade inte en tanke på att jag borde skicka in papper eller nåt för att visa att jag är ny ägare. Pinsamt. Så nu får jag ta tag i det, men hur gör jag?

Hästen har tyskt pass, importerad från Tyskland av förrförra ägaren. En Oldenburger. Är det ändå ASVH jag ska skicka till?

Hjälp? :confused:

Sv: Registrera ny ägare - hur?

Fast i TDB kunde man ju ändra själv såg jag nu, hur vet jag då vem som står som ägare egentligen?
Ska det stå i passet? För där står ju fortfarande uppfödaren som ägare...

Vem som står som ägare i TDB har ingenting att göra med vem som verkligen äger hästen. Min gamla häst ägs i TDB av den som ägde henne -95.
Jag vet inte hur det är med alla utländska förbund men de flesta brukar ha ett ägarbevis, det är det som visar vem som äger hästen. Har för mig att jag sett liknande för tyska oldenburgare. Om din häst inte är tilläggsregistrerad i ASVH så har ASVH ingenting med din häst att göra.

Står det ingenting i passet om vilken svensk förening hästen är reggad i? Normalt finns det en stämpel från tex ASVH i passet.

Det gör det bara om hästen är tilläggsregistrerad i ASVH. Nu för tiden behöver man inte tilläggsregistrera en importerad häst i något svenskt förbund.

Delvis kl.

Jag har precis köpt en häst, inmporterad från Polen. I hans pass så finns det bara en ägare registerad och det bör ju vara uppfödaren. Hur ska man då gå tillväga? Jag kan ju inte direkt kontakta den gamla ägaren i Polen för att få igenom ett ägarbyte? Finns inte heller något separat ägarbevis.
Men jag måste väl på något vis kunna bevisa att hästen är min om jag skulle vilja sälja den i framtiden? *förvirrad*
Detta är då min allra första helt egna häst, det är mycket med det hela :)

En av mina föra hästar var importerad. Och ägaren/uppfödaren stod som ägare i passet. Jag hade ju mitt kontrakt/kvitto att jag köpt hästen, så det tyckte jag räckte.. Inget större värde i hästen så jag tyckte inte det var någon ide att börja krångla med att få in mitt namn i passet.

Okej, jag har ju köpeskontraktet, men satte in pengar på säljarens konto så jag har ju inget kvitto på att jag egentligen har betalat, men det kanske räcker med en utskrift på överföringen. Kontonumret står med i kontraktet, så då borde det ju bevisa att jag har betalat.

Om du vill regga hästen hos ASVH, så räcker det med en kopia på kontraktet (eller på kvittot om man bara har ett sånt).

Jag vet inte hur det är med alla utländska förbund men de flesta brukar ha ett ägarbevis, det är det som visar vem som äger hästen. Har för mig att jag sett liknande för tyska oldenburgare.

Jepp, de tyska oldenburgarna brukar också ha ägarbevis.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka