Registrera halvblod!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Frågvis
  • Startdatum Startdatum
F

Frågvis

Jag har ett halvblodssto som jag skulle vilja registrera. Jag har hennes stam men inga papper på det då hennes pappa inte var godkänd som hingst, hur gör jag?

Kontakta ASVH så hjälper de dig. www.asvh.se
Du får ju naturligtvis inte gröna papper på din häst eftersom pappan inte är godkänd, men de kan i alla fall hjälpa dig med pass osv

Ditt sto samt hennes mamma och pappa måste antingen blodtypas eller som de flesta gör DNA typning genom att ta tagel ifrån svansen.Kostnad för detta på 3 individer ca 1500 kr.Kontakta SLU för remiss.Begär remiss för 3 hästar.

Sedan får du ta ut en ID granskare som ritar av din häst.Sedan skickar du in ID papperna ihop med resultaten du fått av DNA analyserna.Det kan dock ta lite tid att få papperna på DNA analysen.

Kostnad för registrering beror på hur gammal hon är...ju äldre ju dyrare blir det.

Sedan får du ta ut en ID granskare som ritar av din häst.Sedan skickar du in ID papperna ihop med resultaten du fått av DNA analyserna.Det kan dock ta lite tid att få papperna på DNA analysen.
DNAproverna ska tas av en IDkontrollant som SKA rita konturdiagram vid det tillfället...

Jag kan tyvärr inte få tag på varken hingsten eller mamman, uppfödaren har tyvärr flyttat och jag vet ej var. Måste jag verkligen ha tag på dom!? :confused:

Då får du regga henne med okänd stam helt enkelt. ;)

Bara att ta ut en ID granskare...

En kompis till mig hade inte DNA på sin hästs mamma, fadern okänd, då det var en tjuvbetäckning. Hon fick ju naturligtvis gråa papper, men stoets mamma och hennes anfädrar stod med och hon hade bara uppgivit vad stoet hette och vem som ägde henne.

Det där stämmer inte riktigt...åtminstone inte förut...för då stod det att en ID granskare "bör" ta de här proverna=alltså ingen regel.
Jag har tagit prover själv och skickat in och det är det ingen som bråkat om eller ifrågasatt.

Registrerades hästen som föl eller som vuxen? Har för mig att de gör (eller gjorde) undantag om det var ett föl, för då kan man ju se vem som är mamma (såvida stona inte har bytt föl med varandra :))

Liknande trådar

Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka