REgistrera connemara som korsning?

tessiem

Trådstartare
Har ett renrasigt connemaraföl. Hingst. Fin & rastypisk!
Han är 8månader. Har inte fått tummen ur när det gäller att skaffa pass & nu har jag stött på problem.
För att han ska registreras som connemara så måste jag DNA-typa både honom & hans mor (enligt SCS bestämmelser), modern är dock såld & jag & nya ägaren är inte direkt såta vänner. Har skrivit & bett om lite svanstagel från stoet för att DNA-typa & i gengäld skicka kopia till henne för framtida fölregistreringar. Har dock inte fått ngt. Behöver sälja min hingstunge & undrar nu vad ni skulle göra?

Registrera som korsning? Var?
eller åka till stoet & smyga in i hagen för att stjäla svanstagel :angel:? (Vet inte ens om det går)..

*suck*

Hans värde sjunker ju (har bra stam) men är iof kanske inte hingstämne ändå.. jävla sits jag satt mig i iaf..

Sv: REgistrera connemara som korsning?

Jobbig sits du hamnat i, dum fråga kanske, men har du ingen borste med hans tagel i?
Hoppas det ordnar sig, tråkigt om du inte kan rega hästen som "rätt" ras.
Kram, Maya

Vet du, det har jag inte ens tittat efter!! Bra idé! Stoet var ju mitt i 1,5år så nog borde jag ha en piggborste med tagel i, det värsta är att hår-roten måste vara med på tagelstrået, men fem strån borde man kunna få ihop!! Tack för tipset!!

Jobbig sits du hamnat i, dum fråga kanske, men har du ingen borste med hans tagel i?
Hoppas det ordnar sig, tråkigt om du inte kan rega hästen som "rätt" ras.
Kram, Maya

Om stoets nya ägare vägrar att lämna ut tagel för DNA-typning så att avkomman inte kan registreras med känd härstamning får stoet inte tillgodoräkna sig avkomman och dess eventuella framtida meriter vid avelsvärdering. T ex om det skulle bli fråga om höjning av avelsvärdebokstav. Så det är inte smart, för stoets avelsvärde.

Är stoet chipmärkt? I så fall finns det ett tagelprov taget vid chipmärkningstillfället arkiverat hos avelsföreningen som går att använda för DNA-typning. Kontakta registrator.

Ett tagelprov från en borste går inte att använda för DNA-typning, det är inte tillräckligt rent och du kan inte vara 100% säker på att det är från rätt häst.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska försöka be snällt igen..har dock inget större hopp om saken.
Stoet är chipmärkt så ska ringa registratorn, har dock ingen kopia av passet så vet inte passnummer osv.

Kom på att vi har haft en skimmel till i stallet så kan tyvärr ändå inte använda tagel från borste då jag skulle kunna ta fel tagel..

Jäkla dumt det här, jag & nya ägaren var jätteöverrens om allt tills det blev en tvist gällande pengar & nu står jag med skägget i brevlådan..*suck* man lär sig av sina misstag..

Om stoets nya ägare vägrar att lämna ut tagel för DNA-typning så att avkomman inte kan registreras med känd härstamning får stoet inte tillgodoräkna sig avkomman och dess eventuella framtida meriter vid avelsvärdering. T ex om det skulle bli fråga om höjning av avelsvärdebokstav. Så det är inte smart, för stoets avelsvärde.

Är stoet chipmärkt? I så fall finns det ett tagelprov taget vid chipmärkningstillfället arkiverat hos avelsföreningen som går att använda för DNA-typning. Kontakta registrator.

Ett tagelprov från en borste går inte att använda för DNA-typning, det är inte tillräckligt rent och du kan inte vara 100% säker på att det är från rätt häst.

det brukar vara väldigt bra att vara ordentligt överens i affärer... trist situation ivf. Kan du inte försöka komma överens med den som köpt stoet på något vis??

Har stoet inte fått andra föl? Då finns redan hennes DNA i systemet.

Oavsett så ska du inte regga ponnyn som korsning när han inte är det. I värsta fall får du smyga dit och nalla lite tagel av henne ur hagen.

När de chipmärks så tas tagelprover och de borde registratorn ha, så det borde inte vara några problem.

Har pratat med ägaren & får komma dit & ta tagelprov så det är inget problem längre :)
Så det löste sig på bästa sätt.

När de chipmärks så tas tagelprover och de borde registratorn ha, så det borde inte vara några problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 892
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka