Registra korsning

jenny82

Trådstartare
Registrera korsning

Hej alla!

Hoppas att jag postar min tråd i rätt forum och hoppas nån kan ge mig lite bra svar:)

Jag är eventuellt på väg att köpa en korsning. Han är hingst och ca 1.5 år.
Mina funderingar gäller det här med pass och registrering. Han har inget pass och det får jag som köpare ordna med.
Var ska han registreras? Han är varmblod/fullblod. Hur funkar det där?
Jag har försökt läsa inne på svehast men förstår inte så mycket.

Hoppas nån vänlig här inne kan hjälpa mig:)

Senast ändrad:
Sv: Registra korsning

Menar du travare/fullblod eller ridhäst/fullblod?

Hade pappan löst licens vid betäckningen?

Vill du registrera honom med stam eller utan?

Ja travare/fullblod.

Jag vet inget om pappan, bara att det är en 17-årig travare. Men ska kolla upp det där med licens.

Stammen vill jag helst ha med:)

Sv: Registrera korsning

Ditt problem är att man troligen inte har lämnat någon språngrulla förra året och inte heller betalat stoavgiften. Bägge dessa saker krävs numera, så det är möjligt att du får lägga till avgifterna för detta i din registrering.
Enklast är att registrera hästen i SH och utan stam. Vill du ha med stam krävs att man gör DNA på föräldrarna (om inte detta redan finns) och avkomman. Kostar 600 + moms per häst.
Sedan ska du troligen ha ett intyg av veterinär som styrker åldern på hästen. Den ska också ID-märkas och ha en ID beskrivning av någon som är godkänd för det. Har du tur har du en veterinär som också är godkänd för märkning och beskrivning. Du ska också skicka med en köpehandling eller kvitto som visar att du äger hästen.
Kostnad förutom ID och konturdigram (ID-beskrivning) är:
DNA 600 + moms per häst d v s gånger 3 om du vill ha stam i passet (stoet +hingsten+avkomman)
1000 + 75 i porto
Vilket blir 3325 kronor +ID och konturdigram ev åldersintyg

ID-beskrvning och märkning brukar gå på mellan 300 och 1000 kronor. Beror lite på om det är en veterinär eller ID-märkare som gör det och hur långt de har att köra.
Kan vara bra att veta om du nu köper hästen att pass med stam kommer att kosta en 4000 - 5000 till.

Tack för ett bra utförligt svar:)

Låter dyrt att få med stam. Tror inte att den nuvarande ägaren har gjort nåt. Fick precis veta att pappan inte är godgänd hingst o inte hade löst licens innan betäckning.

Dessutom får du enligt lag inte flytta hästen innan du har fått ett pass på den.

Det hade jag ingen aning om faktiskt:o
Alltid lär man sig nåt nytt. Tack!

Varför bara inte köpa en häst med alla papper i ordning?
Tycker faktisk inte att du som köpare ska stå för kostnader som säljaren redan skulle ha lagt ut när hästen var föl.

Det är olagligt att sälja en häst utan pass, ja det är tom olagligt att inte ha pass på en häst. Jag föreslår att nuvarande ägaren ordnar pass.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
982
Senast: Kakis
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 011
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Avel Jag fick iår mitt första föl så jag känner mig väldigt novis på detta och har lite funderingar om registrering. Mamman är häst med...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka