Register på gammal avel

morgaine

Trådstartare
Ja, finns det sådana?
Min farmors far födde upp svenska halvblod och jag har en hel hög små silvermedaljer som är något pris för främjande av svensk hästavel, så han verkar ha haft viss framgång på området.
Nu är jag nyfiken på om någon av hans hästar kan finnas i någon känd stofamilj eller om han hade någon fin hingst. Finns det något sätt att kolla detta, typ register på uppfödares namn eller gård? Farmor är död sedan länge så jag kan inte fråga tyvärr.
 
Sv: Register på gammal avel

Har du namnet kan du ju söka på blup.se, då väljer du "Uppfödare" i rullistan och söker på namnet :).
Vet dock inte hur komplett det är, vissa äldre hästar saknar nog uppfödare.
Du kan ju också prova att söka på som "Ägare".
 
Sv: Register på gammal avel

Finns inte så mycket detaljerad info på nätet än så länge. Där det i dagsläget finns mest är Hästkatalogen.

Jag har själv en hel del äldre halvblodsstamböcker och utställningskataloger m.m. Om du vill att jag ska kika i dem så kan du skicka ett PM till mig med namnet på din farmors far.:)
 
Sv: Register på gammal avel

Den katalogen fanns han inte med i, men den var visst inte färdig. Är det du som har den?
 
Sv: Register på gammal avel

Liksom nutida killar fick även dåtidens imponera på fästmön med lite fästmans-ridning. ;) här är farfar till häst 1940.

1272217_10151612876686408_439682789_o.jpg
 
Sv: Register på gammal avel

Hästkatalogen är en databas där alla kan vara med och lägga in uppgifter. Det är inte min, men jag har lagt in en del info där.
 
Sv: Register på gammal avel

Det du efterfrågar finns i stamböcker. Kungliga biblioteket har alla.
 
Sv: Register på gammal avel

Aha... måste man åka till Stockholm för att få reda på det då?
 
Sv: Register på gammal avel

Kolla med ditt lokala bibliotek om de kan hjälpa dig på något sätt. För 30 år sen förde de över böckerna på mikrofilm, hur de har det nu vet jag inte eftersom jag numera har egna stamböcker.
 
Sv: Register på gammal avel

Jag älskar sådana gamla foton :heart

Har ärvt flera gamla foton på morfar när han red bl.a. :D :love:

Han var kavallerist på 10 och 20talet i Eksjö och i Stockholm på K1 ;)
 
Sv: Register på gammal avel

TS:
Mitt lokala bibliotek hade några stamböcker som jag använde när jag skrev mitt projektarbete i gymnasiet.

Göteborg är en mycket större stad, så biblioteket där har säkert fler stamböcker. Man kan ju hoppas iaf :)
 
Sv: Register på gammal avel

Libris kan vara värt att söka i om ditt bibliotek är anslutet dit, då har du möjlighet att fjärrlåna böcker från bland annat Kungliga Biblioteket!
 
Sv: Register på gammal avel

Stamböckerna är inte för utlåning, de får man endast läsa på KB, men kanske kan de skicka mikrofilmer.
 
Sv: Register på gammal avel

Jag har många av de gamla stamböckerna. Skicka mig ett PM med namn, landskap och tidsperiod så ska jag se vad jag kan hitta.
 
Sv: Register på gammal avel

Jag har redan kikat i RÄS 1939-1947 och RÄ I-RÄc utan resultat.:( Men du kanske har tillgång till någon mer regional stambok jag inte har.
 
Sv: Register på gammal avel

Fast i stamböckerna är ju hästarna sorterade efter landskap? Iaf de jag har.
 
Sv: Register på gammal avel

Alltså innan dessa landsomfattande stamböcker kom fanns det olika, mindre stamböcker för olika trakter i Sverige, ex. "Stuteri-bok för Södra Kalmar Län och Öland", "Stambok öfver Hallands läns hästavel" mfl. I och med att Rasstambok för ädla hästar inte startar förrän 1918 kan det ju vara så att TS fmf hade stamboksförda ston innan dess.:)
 
Sv: Register på gammal avel

Jag har redan kikat i RÄS 1939-1947 och RÄ I-RÄc utan resultat.:( Men du kanske har tillgång till någon mer regional stambok jag inte har.

Jag har flera av de gamla stamböckerna från de olika lanskapen runt förra sekelskiftet (du kan se på min hemsida).
 
Sv: Register på gammal avel

Aha. Syftningsfel i min läsning där, "någon mer regional" kan betyda två olika saker ;).
 
Sv: Register på gammal avel

Nu blev jag genast otroligt avundsjuk! Tänk att få ha en sådan fin samling hemma.:)
 

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 503
Senast: Freazer
·
Avel Skulle kolla upp stammen på några hästar jag red för många år sedan, jag är nyfiken och kommer inte ihåg. Hästarna är födda på 80 och...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 376
Senast: warg
·
Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 367
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp