regionalklasser..?

J

jack4life

Är en LB klass alltid regional eller kan man hoppa lokalt LB också?
Har varit sugen på att anmäla mig till en LB, men det har alltid stått regional - och då är det väl svårare bana? :confused:

Sv: regionalklasser..?

Japps, det finns lokala LB! :)
Dom ska väl egentligen vara lite lättare att rida än dom regionala LB, men själv har jag knappast märkt så stor skillnad mellan lokala och regionala LB. Eller kanske lite, svängarna och avstånden, men det är absolut inga stora skillnader!

Såhär brukar/ska det se ut på ponny (rätta mig om jag har fel på dom högre klasserna :o):

Lokal - LD, LC, LB

Regional - LC, LB, LA, Msv B

Nationell - (LB förekommer), LA, Msv B, Msv A

Elit - (LA förekommer??? Tror jag), Msv B, Msv A, Svår

Internationell - Har jag absolut ingen koll på :p

Observera dock att Msv B är högsta klassen för B-ponny och Msv A är högsta klassen för C-ponny.

Nej teknikmässigt tycker inte jag heller att det är så stora skillnader, men i en regional LB så är hindrena oftast mer maxade än i en lokal LB! :p

Nej teknikmässigt tycker inte jag heller att det är så stora skillnader, men i en regional LB så är hindrena oftast mer maxade än i en lokal LB! :p

En LB ska alltid vara en LB. Att det är olika svårigheter beror mer på vilken banbyggare det är om det är en svår eller lätt bana än om det är en lokal eller regional tävling.

En LB ska alltid vara en LB. Att det är olika svårigheter beror mer på vilken banbyggare det är om det är en svår eller lätt bana än om det är en lokal eller regional tävling.

Jo men oftast så brukar ju banbyggaren inte ha helt maxade hinder på en lokal tävling, vilket man oftare ser på regionala.. och banbyggaren brukar ju oftast "anpassa" banan lite efter om det är en lokal eller regional..

jag har i alla fall märkt skillnad på de lokala och regionala LB jag har ridit..

Visst kan de vara så. Jag har ridit massor av lokala LB klasser och nästan samtliga av dessa har varit svårare än ett par av de regionala LB jag ridit. Det har varit olika banbyggare och de mest rutinerade banbyggarna (regionala klasserna då) har varit de som byggt bäst och mest schysst. Banbyggare häromkring verkar nöja sig med att bygga lokala tävlingar, men deras banor ska ändå avanceras... Jag red en lokal LB med massor av konstiga avstånd och två kombinationer med. I de regionala LB jag ridit har det aldrig varit mer än en kombination och lättare avstånd.

Så olika det kan vara, är säkert olika i olika ändar av landet.

Detta är då 3-4 år sedan...

jag har tävlat LB både regionalt och lokalt och jag tycker att det är skillnad. :smirk:
lokalt är hindrena inte lika maxade varken på höjden men framförallt inte på längden . Det kan ligga markbomm vid hindret. Det är oftast inte lika tittiga hinder osv. Sen är konkuransen hårdare regionalt .

Så olika det kan vara, är säkert olika i olika ändar av landet.

Japp jag tror oxå att det är lite olika beroende på var man bor och vilken banbyggare..

Den lokala LBn jag red i helgen var hur enkel som helst och i princip inget hinder var maxat.. dock var en kombination med fast med ett väldigt schyst avstånd..

Vi brukar alltid ha med upp till LB på våra klubbtävlingar.
Finns alltid LD, LC och LB för både ponny och storhäst på klubbisarna.
Vill man hoppa lägre än LD så får man vara med på blåbärshoppningarna som är med jämna mellanrum istället.
Jag tycker vårat system fungerar toppen! Men då är väl min klubb rätt liten mot de söderöver tror jag...

Menar du att ni inte brukar ha kombinationer med i lokala LB:er eller vad? :eek:

Hmm, jo det kanske vi brukar ha föresten? :D
Måste inte det vara med en kombination i LB?

Fast när jag tänker efter så var det nog inte kombination med förrförra gången jag hoppade en lokal LB.. :p

Hmm, jo det kanske vi brukar ha föresten? :D
Måste inte det vara med en kombination i LB?

Fast när jag tänker efter så var det nog inte kombination med förrförra gången jag hoppade en lokal LB.. :p

Jo, det måste vara med minst en kombination, högst två stycken

Hade nästan för mig det.. då var det nog en kombination med i den LBn då.

hindrerna är kanske mer maxade och lite mer tekniska grejer men annars ingen skillnad"

jag har tävlat LB både regionalt och lokalt och jag tycker att det är skillnad. :smirk:
lokalt är hindrena inte lika maxade varken på höjden men framförallt inte på längden . Det kan ligga markbomm vid hindret. Det är oftast inte lika tittiga hinder osv. Sen är konkuransen hårdare regionalt .

Men det får väl inte finnas några markbommar innan hindren på tävlingsbanan :confused:?

L:B finns som både lokala och regionala klasser.

jag skulle säga att banan på reional klass är ytterst lite svårare, jag har själv personligen inte märkt så stor skillnad, något mer när man varit på meeting med högre klasser.

Men därimot skulle jag säga att konkurensen och duktigheten på ponny och ryttare ökar stort till Regional nivå, iaf i hoppning.

Många ponny ryttare rider på reg nivå L:B- L:A klasser dom e offtast duktigare en ryttare som kanske rider L:C-L:B klasser på lokal nivå.

Är det alltid "veterinärkoll"(vet inte vad det heter!) på regionala?

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka