regional och lokal..

Sv: regional och lokal..

Oftast är det mer pengar att vinna i Regional och högre klasser

Skillnaden ligger i vilka licenser som behövs, hur höga klasser som får vara med och att det (än så länge) måste delas ut premier på regionaltävling och får inte delas ut på lokaltävling (men anmälnings+startavgift tillbaka är tillåtet).

I övrigt skiljer det inte alls, bortsett från konkurrensen.
I tex LA på lokaltävling så tävlar du mot dem som är på väg upp från LB till LA, medan i LA på regionaltävling så tävlar du mot dem som är på väg upp från LA till Msv B

Jag tycker att det skiljer en hel del faktiskt. Banorna är betydligt svårare och mer tekniska.

Man bygger mer maxat och parallellt på regional. En 110cm på lokal är inte alls samma som en på regional.

Prispengar få man istället för hederspriser, men det går på ett ut eftersom hederspriserna skall motsvara prispengar.

Här är en novis som fortsätter i denna tråden med att fråga vilka papper man behöver på regional tävling, behöver man både grönt kort och häst+ryttarlicens eller räcker det med grönt kort?
Och varför syns inte lokaltävlingarna på Ridsports hemsida? För på lokaltävlingarna behöver man väl bara grönt kort va?

här i sthlm förekommer 120 på lokal ibland...

Annki skrev:
Här är en novis som fortsätter i denna tråden med att fråga vilka papper man behöver på regional tävling, behöver man både grönt kort och häst+ryttarlicens eller räcker det med grönt kort?
Och varför syns inte lokaltävlingarna på Ridsports hemsida? För på lokaltävlingarna behöver man väl bara grönt kort va?

lokal:
lokallicens
grönt kort
vaccinationsintyg
(mätintyg för ponny)

regional:
senior/juniorlicens
grönt kort
vacc. intyg
hästlicens
(mätintyg ponny)

Tack Agda! Men... :o en fråga till. Jag som bor i Göteborgsområdet och vill tävla utan att skaffa seniorlicens och hästlicens (hästen är nämligen inte min och jag vill inte lägga allt för mycket pengar) hur hittar jag lokaltävlingarna om de inte finns på ridsports hemsida?
Måste jag gå in i varje ridskolas hemsidor och titta där eller betyder lokaltävling att jag bara kan tävla i min egen kommun? (hajjar inte riktigt vad "lokal" betyder egentligen :(

Jag märker sällan skillnad på svårighetsgraden mellan lokal och regional.
Svårighetsgraden verkar helt bero på vilken banbyggare det är.
Har många ggr "stört mig" på allt för svåra banor på en lokal tävling. Dock bryr det inte mig, jag rider vanligtvis regional och ska klara av svårare lokala. Men jag tycker lite synd om många som inte har ngn rutin och ska försöka ta sig runt.

Inte kul då när det är banbyggare XX som är känd för at bygga ojuste banor som råkat bli banbyggare på en lokal.
Jag har varit med om att just "banbyggare XX" byggde på en lokal och ryttare efter ryttare i början av klassen fick tidsfel i grunden. Trots att de inte alls på ngt sätt "sölade".
Banbyggaren blir skitirriterad när flera påpekar för honom att kanske är maxtiden lite kort?!
Han hojtar då högt och ljudligt så alla hör: "ryttarna måste lära sig rida mer framåt, för internationellt minsann, DÄR kan de rida framåt!"
Säger bara :eek: :confused:
Jämför idioten en lokal hoppklass med 1,10 som dagens högsta klass med INTERNATIONELLA klasser?! Arma ryttare! :crazy:

Jag tänkte dressyr i exemplet, Högsta tillåtna klass i dressyr på lokaltävling är LA.
I hoppning är det på lokaltävling max 1,10 för häst och LB för ponny

På lokaltävling får det inte vara premier. Däremot kan man få tillbaka anmälnings+startavgift om arrangören vill.

Lokaltävlingarna ska du kunna hitta på distriktets hemsida.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att Kevin Stauts OS tog slut redan på den inledande veterinärbesiktningen har han hunnit rida två stora internationella tävlingar...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridskolor i Huddinge vittnar om eftersatta lokaler och brister i ridhusen. Samtidigt sägs avtalet upp för Juringe ridsällskaps lokaler...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
Övr. Grenar Är det nån i Sverige som följer detta race? Höjdpunkten på almanackan här I Australien! Tisdag 5 November, 3200m Final-startfältet samt...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka