Regga en shettis

K

KaZa

En bekant till mig har ett sto som hon köpt. Stoet är 5 år och efter en godkänd hingst men undan ett oreggat sto. Vad krävs för att kunna regga det 5-åriga stoet? Går det? Hon vet vem mamman är, men hur funkar det?

Var hon kan registrera ponnyn beror på vad modern har för stamtavla. Om hon inte har någon "godkänd" shetlandsstam så kan inte stoet registreras i SSS utan det blir ASRP (Avelsföreningen Svensk RidPonny) som ponnyn kan registreras i.
Ett av mina shetlandsston är efter en gdk shetlandshingst och undan ett shettissto utan känd stamtavla, och är alltså reggad i ASRP.

Mvh jelly :)

Men om mamman har bra stam och det går att regga mamman i SSS, så kan man väl även göra detta med stoet? Är det någon ålder som gäller när man reggar mamman? Tänk om hon är 20+ :)

Om mamman har godkänd stam och har en språngsedel som kan bevisa det så är det absolut smidigaste och troligen billigaste att regga både mamman och avkomman. Då kan ju avkomman komma in i stamboken.

Om mamman inte har någon språngsedel så tror jag att det är i stort sett omöjligt att få regga den eller avkomman som shettis. Det går ju knappast att DNS-testa mammans föräldrar för att bekräfta stammen, om hon är 20+

Då är det nog inte så mycket att göra annat än att regga avkomman med okänd stam :crazy:

För övrigt så måste ju mamman ändå ha hästpass snart enligt lag, och då måste hon ju reggas i vilket fall som helst.

För det första kan det vara väldigt svårt att få tag i mamman om du inte vet vart hon finns. Sen är det ju inte säkert att ägaren har lust att registrera den för då skulle den ju redan ha varit det.

Det spelar ingen roll hur gammal stoet är, har hon "godkänd" stam så går det att hitta men det tar tid och kostar pengar. :smirk: Jag har registrerat en shetland som då var 24 år, hans pappa var född -74 och fanns med i SLUs register och på så sätt kunde dom bekräfta att han var pappa till min häst, så visst går det.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 927
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 624
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar