Sv: Regelverk för hästtransporter i samband med ekonomisk verksamhet
Navigationssystem* (gäller för nya fordon fr o m 1 januari 2007 och för alla fordon fr o m 1 januari 2009)
Så om jag ska åka till ridhuset 4 km bort så måste jag ha gps så jag inte kör vilse på vägen?
Detta landet är sjukt. Snart finns det ju lagar på ALLT.
Från texten:
Förordningen gäller transportörer (som redan tidigare omfattades av lagstiftningen för djurtransporter), transportorganisationer, chaufförer och djurhållare (personalen vid uppsamlingsställen, marknader, slakterier, samt uppfödare) och utvidgar ansvarsområdena för djurens välbefinnande till att omfatta alla personer som deltar i transporten, skrev Djurskyddsmyndigheten i november 2006.
Nu är det dags för steg två vilket innebär att alla som i samband med en ekonomisk verksamhet transporterar
levande ryggradsdjur, fr o m 5 januari 2008, måste kunna visa upp ett kompetensbevis på utbildning om djurs välbefinnande under transport.
Det är alltså inte bara hästar det gäller, det gäller ALLA levande ryggradsdjur.
Jag tycker det är jätte bra, det är ju som sagt för djurens bästa
En ny EG-förordning om djurtransporter börjar gälla den 5 januari 2007. Den nya förordningen gäller
inom hela EU och även i vissa andra länder som t.ex. Norge. Varje medlemsland har även möjligheten att ha mer långtgående regler än vad förordningen säger för transporter inom det egna landet.
Jag tror alla plågsamma slakt-transporter med packade lastbilar som åker flera tusentals mil till andra länder faktiskt är grunden för det här beslutet, inte alla som åker och tränar i ridhuset 1-2 ggr i veckan.