Reg.nr och pass.nr

Guldaskig

Trådstartare
Ska skriva kontrakt och i kontraktet efterfrågas registreringsnummer och passnummer och jag kan för mitt liv inte begripa vilket som är vilket :o

Hästen ifråga har ett tyskt registreringsnummer, so far so good. Två bokstäver och 12 siffror, borde vara det som menas. Men passnummer?! Är det samma som chipnummer (15 siffror)?

Sv: Reg.nr och pass.nr

Jag har ju varit registrator och registrerat massor av hästar med tyska pass, och jag har aldrig sett ett tyskt pass med passnummer angivet. Registreringsnummer/UELN-nummer (Lebensnummer på tyska) ja, det är det 12-siffriga nummret med två bokstäver framför (DE gissar jag), chipnummer i vissa fall, och i vissa fall brännmärkesnummer, men som sagt har jag aldrig sett just "passnummer" i ett pass från Tyskland.

Tack! Det finns passnummer i svenska pass alltså? Då borde det ju räcka med att jag bara skriver hästen tyska registreringsnummer. Chipnumret är alltså något helt annat och har inget att göra med de andra två?

Det här beror naturligtvis på vilken typ av kontrakt det är du ska skriva och vad som får/kan ändras, men om du har chipnummer men inte passnummer vore det kanske vettigt att ändra den förtryckta (?) texten i kontraktet från pass till chip och ange det i stället? Det måste ju vara det absolut säkraste sättet att identifiera hästen kontraktet gäller.

Det är ett kontrakt om uppstallning så inget köpekontrakt :) Förstår dock vad du menar!

Liknande trådar

Hästmänniskan En tråd för att skriva av mig, eller få goda råd... Vad gör man när knoppen vill mer än kroppen? Jag vet sedan länge att mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 361
Senast: skogaliten
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis. Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja...
Svar
17
· Visningar
2 613
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023