Reg nr A2804

carinah

Trådstartare
Det är så att jag letar efter ett fullblodsto Sabine xx A 2804 E: Sherluck U: Evienna UE: Vienna.
Hittar modern på allbreedpedigree med två avkommor dock inte Sabine, dessa två är födda i Danmark, och Sherluck har tydligen stått i Danmark också då han har en del avkommor där.
Finns det någon som vet hur jag får tag på info om denna häst. Hon har fått åtminstone ett ponnyföl i sverige 1993, men hon verkar inte ha gått på banan alls i sverige.

Sv: Reg nr A2804

Varken Sabine eller hennes förfäder finns i galoppens databas vilket betyder att ingen av dessa har registrerats eller startat i Sverige.

Regnr ser danskt ut, de svenska är idagsläget 8 siffror långt.

Ok, den enda jag hitta i svenska databasen va hennes systers son Sonny (Den) . Som tydligen sprungit i sverige.

A 2804 kan mycket väl vara ett gammalt svenskt importregnummer men det är konstigt att hon inte finns i SG's databas. Kollade på skoj Sobine som var född -81, hennes regnummer var A-3098 så din Sabine borde vara född i mitten av 70-talet vilket också stämmer med åldern på Sherluck och Vienna.

Är ganska säker på att Sherluck stod i Danmark för det låter väldigt bekant.

Sonny var en riktig gammal kämpe som startade i många år så dom blir tydligen gamla i den släkten.

Konstigt att hon inte finns i SG s galoppbas om det är ett gammalt import reg nr.
Hon har ju alla fall fått föl i sverige 1993.

På den tiden hade mina både svenska och danska hästar den typen av nummer A och 4 siffror. Trodde det var regnumret de fick i Sverige? Det är senare det är fler siffror och ser annorlunda ut.
Vet itne när det ändrades exakt men från bärjan av 90-talet finns den typen av nummer. Den borde ju finnas i dock om den är reggad i Sverige....

hoppsan såg att camilla redan svarat ang numret

Senast ändrad av en moderator:

Konstigt att hon inte finns i SG s galoppbas om det är ett gammalt import reg nr.
Hon har ju alla fall fått föl i sverige 1993.

Men om det är ett ponnyföl så är knappast SG intresserat. Alla hästar som fanns med i galoppens förra system, Stratos, ligger i det nya systemet. Stratos utvecklades i början av 80-talet och alla hästar som var aktiva under den tiden finns med, sedan har hästar som varit intressanta ut avelsmässig synpunkt lagts till av bland andra Christer Boje och Bengt Gustav Geijer men en dansk import som inte haft registrerade föl har väl inte bedömts som intressant.

Angående de gamla regnumren hade svenskfödda AA och importer A förutsatt att dom fanns i GSB. Det fanns också B som importer från Polen fick. Är inte säker på vad deras avkommor blev, BB?

Danskarna har ett helt annat system som var/är (?) en mardröm att jobba i. Satt och la in gästhästar i mitten av 80-talet och klarade inte av att åka till Danmark på många år efter det..:crazy:

Det danska registret finns bara tillgängligt för organisationerna och jag är rädd för att det fortfarande är samma som dom hade på min tid. Man måste till exempel alltid ha rätt suffix och givetvis korrekt stavning. Minns med fasa den dag av mitt unga liv jag tillbringade med att söka efter hästen Laphroaig(IRE)...........

Jag lade alltså in alla utländska hästar som var anmälda i storlopp i Sverige. Norrmännen hade samma system som vi i Sverige där man kan gå in och söka efter lite olika kriterier men det danska systemet var helt otroligt. Dessutom fick man aldrig upp all information på samma sida utan man fick gå vidare och hitta hästägarens adress och färger på helt andra ställen.

Förhoppningsvis har dom uppdaterat det lite sedan dess men varje gång man anmäler en okänd häst vill dom veta suffixet (alltså uppfödarlandet) och det ger mig onda aningar.

Men man kan hitta folk på danska förbundet som kan hjälpa till om man mailar, vilket jag gjorde för flera år sedan. Fick ut allla uppgifter jag ville ha av vänlig människa. Hittade rätt via Klampenborgs hemsida, eller om det var danska galoppförbundet :confused: som hade hemsida, där det fanns adresser o länkar.

Ang regnumret såg jag nu att min svenskfödda hade AA på den tiden, glömt det:o Importerna A.

Liknande trådar

Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 091
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?