Reflexer..

Russis

Trådstartare
Hur är det med reflexer egentligen..
Hur länge håller de? Alltså, hur länge syns dom bra? Jag har hört att efter max 3 år så äör de "slut" och ska därför bytas ut. Stämmer det?

Är reflexer bättre ju dyrare de är? Såna rosa som säljs på H**ks är dom bättre än vanliga? Tycker inte dom är fina :crazy: och dessutom är dom ju också dyra :crazy: , men om de är mycket bättre så kanske man bode köpa sånna...

Vad har ni för reflexer på er själva och hästarna när ni rider? Vart har ni köpt reflexerna? Vad kostade dom (ca)?
Själv har jag fyra st benreflexer på hästen och reflexväst på mej, stigbygelreflex samt reflexer på ev ridtäcke. Har tänkt inskaffa en reflexbrösta också. Är det något mer ni tycker är viktigt?

Hur är B*rjes reflexer? Tänker då speciellt på benreflexerna och reflexbröstan, då jag tänkt köpa sånna...

Skulle bli jättetacksam för svar :banana:

Såg att det fanns fler trådar i detta ämne, men det är alltid kul att höra fler åsikter!

Senast ändrad:
Sv: Reflexer..

Min uppfattning är att de 'grå' reflexerna som sitter på arbetskläder är de som reflekterar bäst, men om man nästan bara rider i skymning/dåligt dagsljus syns ev de gula reflexerna bättre (färgen då, inte reflektionen).

De grå reflexerna brukar vara garanterade 50 tvättar i 60 grader, och fortfarande ha godkänd reflektion (denna siffra är några år, men jag har svårt att tro att det blivit sämre).

Jag syr alla reflexer själv, och även mina älsta reflexer är bättre än många betydligt nyare plast reflexer, det räcker med att de blir lite naggade i en kant så kommer det in vatten och så får den 'rutan' betydligt sämre funktion.

Rasmusgulatacket0202b.jpg
Ländtäcke som syns.

trassel skrev:
Jag syr alla reflexer själv, och även mina älsta reflexer är bättre än många betydligt nyare plast reflexer, det räcker med att de blir lite naggade i en kant så kommer det in vatten och så får den 'rutan' betydligt sämre funktion.

Köper du reflexband då och sätter på? Jag har sytt endel reflexer, eller grejjer som jag satt reflexer på. Men jag har inte testat hur bra dom syns men du kanske vet?? Har då gråa självhäftande köpt på tygaffär.

Jag har benreflexer på min medryttarhäst dem är gammla och det är inte jag som köpt dem men funderar på att köpa nya fräsha och sedan har jag själv reflexväst från granngården.

Jag har femcentimeters reflexband, syr teddy eller fleece på baksidan och gör ett dubbelt kardborrelås. Fungerar utmärkt och sitter bra. Ländtäcket har jag gjort själv.

Man måste hålla koll på reflexerna, man får testa någon gång under vintern så man ser om de fungerar.

När jag rider i skymmning och mörker på min sköthäst så har jag ländtäcke som är så där "snorgult" märkte hänom dagen att det finns fakriskt ingen reflex på den så ska nog sy på det. Sen har jag ben reflexer på alla fyra. Reflex brösta ( gul), svansreflex, hjälmreflex, reflexväst, ibland tygel och träns reflex beror på vilket ljus det är ute om jag tycker det behövs. pannlampa ( mest för att alla tidvägar inte är upplysta där jag bor). Jag kanske överdriver med reflexer men jag tycker att det är så läskigt att inte synas. Han man bara ett par benreflexer kan det faktiskt vara svårt för medtrafikanter att se vad det är som rör sig. Vet inte vad allt kostar då jag bara köpt delar av det. Men sy själv är ingen dumm ide´. :idea:

Det var en farbror härom dagen när jag var ute och red som sa " Oj vad ni lyser upp ni syns verkligen mot snön." ;) är ju lixom det som är meningen... :

trassel skrev:
Jag har femcentimeters reflexband, syr teddy eller fleece på baksidan och gör ett dubbelt kardborrelås. Fungerar utmärkt och sitter bra. Ländtäcket har jag gjort själv.

Man måste hålla koll på reflexerna, man får testa någon gång under vintern så man ser om de fungerar.

Jo, jag har sytt benreflexer, en tränsreflex och ett körtäcke som jag satt reflex på. Också finns det ju reflexer på vagnen... Första gången igår som jag använde allting på allvar...Men jag ska se om nån kan komma och köra mot oss i bil och se om dom ser eller om vi kanske behöver ännu mer. Mamma köpte sånna regnjackor som vägarbetare har, gula och oranga med breda reflexer på. Har tänkt ta på mig en sån jacka över vinterjackan också. Då borde jag ju syns iaf!

Apropå livslängd så läste jag följande på vägverkets hemsida:

"Reflexer håller inte hur länge som helst. Normal livslängd är ungefär tre år.

Så här kan du kontrollera om en reflex fortfarande fungerar:
Häng upp den gamla reflexen och en ny reflex i ögonhöjd i ett mörkt rum. Lys på reflexerna med en ficklampa på minst fyra meters avstånd. Om den gamla reflexen syns märkbart sämre än den nya, bör du kassera den."

Kontrollera reflexerna kan man göra hyfsat bra med dv-kamera eller digitalkamera. Startar man blixt/ljus i mörk omgivning och filmar/tar kort på reflexerna bländar dom duktigt om dom fungerar.

Trassel, var får du tag i reflexbanden? Är dom av "vägarbetar"kvalitet?

Jag handlar reflexband på Grolls, som är en affärskedja som säljer arbetskläder. KOmmer inte ihåg vad jag betalade senast, men ca 40-50 kr metern.

Liknande trådar

Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 602
Senast: vtok
·
Körning Dags att börja fixa kärran för hösten. Jag har koll på reglerna om Vita/gula reflexer framåt Röda reflexer bakåt Orange reflexer åt...
Svar
7
· Visningar
2 104
Senast: Manji
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
817
Hästmänniskan Kanske någon här kan hjälpa mig då jag sitter och nästan gråter, över att hur jag än väljer blir det fel.... eller....? Sålde mina två...
Svar
10
· Visningar
2 110
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023