Reflexer på långhårig hund?

bollen__

Trådstartare
Än är det ju inte riktigt dags ännu iallafall inte här uppe i norr men man kan ju lika gärna vara ute i god tid.
Ni med långhåriga hundar, hur gör ni med reflexer? Ett reflexhalsband syns ju inte direkt. Har ni täcken? Finns det ofodrade reflextäcken eller måste man sy ett själv? Vovve behöver ju inte direkt ha något täcke för värmens skull med sin päls men jag vill gärna utrusta honom med reflexer när det börjar bli mörkt.
Har funderat vad som finns, är ju ny i hundvärlden. En sele eller ett halsband kommer inte att synas i pälsen tror jag!

Så tipsa mig gärna, jag vill att han ska synas! Ett reflexkoppel har jag redan köpt men vill gärna ha mer reflexer.:laugh:

Sv: Reflexer på långhårig hund?

Det finns tunna reflextäcken, jag har nog oftast köpt mina på claes olsson, djurmagasinet eller öb. De håller tyvärr inte speciellt bra, men å andra sidan är de inte så dyra heller.

Jag har ett täcke med reflexer och blinkande ljus.
Eftersom min hund alltid är lös är det mycket enklare att se henne med blinken. ;)
De var köpt på Djurmagasinet, och batteriet har hållit i 2 långa vintrar, men nu börjar det vara lite trötta blinkar...

* Jenny *

Tack för tipsen, skall kika på Djurmagazinet och Claes olsson då :)
Såg att det fanns ett billigt på hööks som verkade vara ofodrat men det var inte så mkt reflexer på det. Fast man kan ju sy på egna reflexer iofs!

Det finns reflexhalsband med ganska stora flärpar, som lägger sig utanpå pälsen, ungefär som en bandana. Googla på reflexhalsband, så hittar du ställen där de säljs.

Enklare, billigare och även naturligare än reflexvästar.
(Jag hör till dem som tycker att hundar inte ska ha "kläder" i onödan). :)

Vi har en långhårig collie och vi använder ett tunt reflextäcke :) Det funkar jätte bra!

Än är det ju inte riktigt dags

Reflexer används med fördel året runt. Du syns mycket bättre även i dagsljus med reflex. I skymning är det ett måste.

Jag kör runt 5000 mil/år mestadels 16-03 i jobbet och jag anser att använder man inte reflexer när man befinner sig i närheten av trafikerade vägar är man en självmordskandidat.

Själv har jag alltid reflexer om det inte är fullt dagsljus och oftast har jag varselkläder när jag är ute med hunden. Han har reflex i både halsband o koppel, oftast också varselväst eller täcke med reflex.

Givetvis ska man bara rädd om sig, och hunden. Och jag vet inte var du bor, men här hos mej går solen ner 23.55 och upp 2.03 och då är jag sällan ute.
De skulle kännas skumt att gå morgonpromenaden kl 7 på morgonen, med reflexväst i fullt dagsljus. ;)

* Jenny*

Glömde att nämna att jag ska köpa en rosa Hurtta Lifeguard sele. Jag har hört att den syns väldigt bra även på långhåriga hundar och Hurtta är kända för att deras saker håller länge! Lite dyrare däremot!

De här gillar jag
104_thumb_large

Smidiga, ställbara och hunden syns väldigt bra.

Givetvis ska man bara rädd om sig, och hunden. Och jag vet inte var du bor, men här hos mej går solen ner 23.55 och upp 2.03 och då är jag sällan ute.
De skulle kännas skumt att gå morgonpromenaden kl 7 på morgonen, med reflexväst i fullt dagsljus. ;)

* Jenny*

Förvisso går solen ned sent även här men t.ex nu, i skrivandes stund så är det gråmulet o duggregn här, jag har på mig varselkläder när jag går ut med hunden. Hellre se fånig ut än att riskera bli påkörd för att jag inte syns ordentligt.

Det är ett så korkat resonemang. Som stabor som inte fattar att har man mörka kläder syns man väldigt dåligt mot svart asfalt hur mycket belysning det än är.

Jag har glott på de rosa(för att jag älskar rosa!:angel: ) Hurtta selarna men visste inte om de skulle synas, du kan väl skriva en rad när du provat din!!

KL
tack alla för så mycket tips nu har jag lite att googla på! :) Halsband med flärpar lät ju smart! Skall kika närmre på allt ni tipsat om!

Till mig själv har jag varseljacka eller väst, funderar på att köpa täckbyxor med reflex också! Självklart vill jag synas! Än så länge går vi inte där det finns bilar, och det är ju ljust nästan dygnet runt här nu men i takt med att vovve växer lär vi väl hamna där det går bilar också så det är lika bra att kolla upp saker i förväg tänkte jag!

Vi har en reflexväst av den här typen
045150_01.jpg

jag tycker den funkar hur bra som helst! Har också ett reflexhalsband med flärpar, men jag tycker den här sitter bättre.

Annars finns det ju sån reflexspray till både hundar och hästar, jag är så himla sugen på en sån så det får nog bli till hösten!

Reflexspray? Har aldrig hört talas om! Vad häftigt. Skall googla!

Det enda märke jag vet (till djur) heter C me, vet faktiskt inte om det finns fler!

Förvisso går solen ned sent även här men t.ex nu, i skrivandes stund så är det gråmulet o duggregn här, jag har på mig varselkläder när jag går ut med hunden. Hellre se fånig ut än att riskera bli påkörd för att jag inte syns ordentligt.

Det är ett så korkat resonemang. Som stabor som inte fattar att har man mörka kläder syns man väldigt dåligt mot svart asfalt hur mycket belysning det än är.

Jaja, Ha varsel kläder du.
Jag anser att har man körkort och kör i fullt dagsljus, i regn eller solsken , så har man också så bra syn att man ser en fullvuxen människa och en schapendoes vid vägkanten. Som INTE har självlysande kläder. :angel:
Däremot är jag väldigt noga med reflexer i skymning, eller i mörker.
Jag har en hel låda med reflexer i hallen att dela ut till bekanta eller barn som blivit överraskade av mörkret när dom ska gå här i från.
Och jag har även stannat ett mörkklätt par som varit ute och gått utan reflexer, och gett bort dom reflexer jag hade i bilen.
Men jag har inte varselkläder mitt på ljusan dag:rofl:

* Jenny *

Jaja, Ha varsel kläder du.
Jag anser att har man körkort och kör i fullt dagsljus, i regn eller solsken , så har man också så bra syn att man ser en fullvuxen människa och en schapendoes vid vägkanten. Som INTE har självlysande kläder. :angel:

Är du dum på riktigt eller gör du dig till :confused:

Det finns massor med undersökningar som visar att man syns bättre med reflexer även i fullt dagsljus.
Gissa varför vi idag har halvljuslag även i dagsljus?

:bow::bow:
Detta är ett tänk jag även försöker anamma i stallet bland hästarna.
En brun/svart häst med ryttare i murriga färger på kläder syns dåligt även en solig dag då man lätt smälter in i naturen bakom.

Reflexer är en billig livförsäkrning. Skit samma om det skulle se "töntigt" ut.
Hellre vid liv och töntig än "fräck" och död.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 005
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Nu när det har blivit mörkt vill jag ha reflexer på Malte så vi (han) syns. Men jag hittar inte vad jag letar efter! I den bästa av...
2
Svar
30
· Visningar
2 699
Senast: bollen__
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 057
Övr. Hund Nu smyger mörkret på och ikväll vart det höstens premiärtur för reflexerna. Jag har redan en hel uppsättning av reflexselar...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka