Reflektion över mina guidade turer under Stockholmsbesöket och arvet efter Gustav den tredje

Islandshästryttare

Trådstartare
Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på kungliga operan dock inte under detta besöket. Tycker det är intressant hur allt knyts ihop med olika kungar och drottningar både från Gripsholms slott, Livrustkammaren med alla sina föremål och Stockholms slott. Gustav den tredje var ju en hel del på Gripsholms slott och han är ju kanske framförallt känd för det han gjort för kulturen i Sverige och det kulturella arvet vi har efter honom.

På Gripsholms slott står teatern orörd med de kulisserna som de hade på sista föreställningen 1775. En teater som stannat i tiden, det blev rätt cool känsla när jag var där. Han tyckte också att det var bra för en människas själ att titta på teater oavsett samhällsklass så det fanns luckor längst upp ovanför bänkarna som tjänstefolket kunde titta på teatern genom. För att gå så långt som att behöva se tjänstefolket under föreställningarna det var nog inget man ville. Att alla samhällsklasser skulle kunna se teater och opera var ett av skälen till att Gustav själv började skriva pjäser på svenska (enligt guiden iallafall).

Gustav den tredje grundlade också flera akademier bl.a. Svenska akademin, lät bygga kungliga operan (även om den som han lät bygga nu har rivits och gett plats åt det nya operahuset från 1892. Dessutom startade han Dramatiska teatern, Han gav också stora anslag till kultur under hans regentperiod. På Livrustkammaren hade de nu en utställning som heter Gustav den tredje teaterkungen där de visar föremål både från livrustkammaren och operan. Gick också guidad tur på basutställningen. På Gripsholm fick jag se teatern från 1775 där Gustav själv stått på scenen, på Livrustkammaren fick jag se många föremål från honom, både klädesplagg han själv burit och också de kläder och hatt han bar vid mordet på Gustav även om han god flera veckor senare. Till slut idag var jag på Stockholms slott och stod i rummet där han avled några veckor efter skjutningen. Det gjorde historien om honom komplett. Har också hört tre olika versioner av exakt varför han dog.

Funderar över om kulturen inte hade utvecklats så mycket under Gustavs den tredjes tid vart vi hade stått idag då med det kulturella arvet. Såklart omöjligt att veta men lite intressant tanke ändå. Säkerligen hade den utvecklats ändå såklart men frågan är vilka kulturinstitutioner vi hade haft i Stockholm och hur dessa prioriterats i budget med mera. Vet inte vad jag vill med tråden egentligen men vad tror ni hade skett om vi inte hade haft en kung som Gustav den tredje med sitt starka intresse för kultur och teater?
 
När jag för en 35 år sen var på studiebesök på riksarkivet fick vi se Gustav IIIs obduktionsprotokoll, där stod det att han dog av att såret blev infekterat. Hade han haft bättre hygien, tvättat sig istället för att ha hällt på mer parfym, hade han klarat sig för såret i sig var inte dödlig. Allt enligt guiden.
 
När jag för en 35 år sen var på studiebesök på riksarkivet fick vi se Gustav IIIs obduktionsprotokoll, där stod det att han dog av att såret blev infekterat. Hade han haft bättre hygien, tvättat sig istället för att ha hällt på mer parfym, hade han klarat sig för såret i sig var inte dödlig. Allt enligt guiden.


Intressant obduktionsprotokollet får man väl tro på! Det var också en av guiderna som sa detta.
 
Jag skulle verkligen vilja besöka både livrustkammaren och Gripsholms slott. Nån gång ska jag ta tag i saken och göra det. Har även några slott till som jag vill besöka. Men i alla fall livrustkammaren ligger som prio ett.
Gör det! Livrustkammaren är ju värt ett besök enbart för att se Gustav II Adolfs häst Streiff.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Streiff

Och på Gripsholms slott får man inte missa lejonet Leo.

https://www.kungligaslotten.se/artiklar-film-360/gripsholms-slott/2018-07-22-legenden-leo.html
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp