Redo för inkörning

kolblakkur

Trådstartare
Jag börjar betvivla att mina ponnys är redo för inkörning. Hur vet man när de är redo? Mina kan inte ens lämna gårdsplanen innan de flippar ut :eek: De är totalt otrygga utan varandra.

Sv: Redo för inkörning

Fortsätt men saker som dra saker i hage/ridbana. Och gå mycket promenader utan någon annan häst (bara en i taget) :)! Det är det ända jag kan rekommendera.

Mvh
Emma

Aj då..

Hade du tänkt att ägna dig åt parkörning hade detta väl inte varit några problem men...:angel:;)

Dina busisar behöver ju säras på dagligen trots protester och rivna stall och hagar!
Ut och gå med en den ena och en den andra osv.

Allt det här vet du ju säkert!

Men innan dess hade jag inte gett mig på någon inkörning ö.h.t!

Vi var och hämtade världens sötaste lille minishettishingst nere i Simlångsdalen. (stavning?)
Han hade gått tillsammans med sina bröder i hela sitt liv.
Alla tre var hingstar i åldrarna 5-9 år och en av dom hade redan lämnat gården helt utan komplikationer eller separationsångest.

Vi trodde inte det skulle bli några problem för den lille heller i o m att han skulle få en rasfrände som sällskap här hemma men icke!
Han rymde flera ggr per dag. Tog sig ner på 90-vägen.
Ville inte äta.
Bara sprang stressat runt så efter en vecka fick de fd. ägarna komma och hämta honom!
Det visade sig att brorsan där hemma hade reagerat likadant!

Brorsorna skrek av glädje när de återsåg varandra och de har inte skiljts åt sedan dess!

Vid närmare eftertanke kom ägaren/uppfödaren på att den första hingsten som såldes (9-åringen) hade varit ensamhäst innan brorsorna föddes.
Detta samt att han var den som barnbarnen hade ägnat sig åt i hans ungdom!

Så se till att sära på dom redan idag!
De kan bli alldeles för tighta med varandra sedan!

Var det det?

Va bra!:D

Ser att du bor i detta paradis på jorden!
Så otroligt vackra omgivningar!:love:

Till Shetlandskusk vill jag bara förtydliga varför jag inte tycker att du ska börja inkörningen innan dom kan vara utan varandra utan att "flippa ut".
(Och detta tar du ur dom ganska snart om du bara är konsekvent! Dom lär sig att kompisen kommer tillbaka osv!)

För en häst kan det vara stressande ändå med allt som är nytt i o m inkörningen!
Och att då redan ha en stressad häst som gnäggar, stampar och oroar sig utan sin kompis tycker jag bara bäddar för problem i moment som ska inge trygghet!

Nu är ju rasen som sådan väldigt cool så jag är övertygad om att du snart har två hästar som klarar sig utmärkt utan varandra men som inte dessto mindre är glada över att dom är kompisar!

Tack för ditt svar Trygg!
Nu är det omöjligt för mig att sära på dem dagligen pga jobb, men jag gör det ett par dagar i veckan. Står en kvar ute och en är inne är det inga problem, de lugnar sig efter en kvart. Men att ta dem utanför stallplanen :eek: Hade de bara gnäggat och stampat hade jag varit nöjd... De reser sig och slänger sig åt sidan osv :crazy:
Funderar på att skicka dem på olika beten.

Kan du skicka dem på varsitt håll hade det kanske varit värt att prova?

Men det kan ju hända att de fäster sig vid någon ny kompis och blir likadana där. Jag tror precis som Trygg att det viktigaste är att separera dem utan att ta in nya moment. Börja med att gå promenader med dem själv och tömkör och sånt hemma på gården tillsvidare..

(Tipsar Trygg: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=854837&page=5 Spana där så är där kort från i torsdags som jag har tagit. Sååå fint :love:)

Ah, det är så det ligger till!

Dessa shettisar med sina egna idéer...:angel:

Det märkliga är att fastän de inte är så höga så känns det som att hålla emot en ardenner när dom väl börjar sätta sig på tvären!
Jag vill t o m påstå att det är svårare att få en stressad shettis på plats än en större häst för shettisen får man liksom inte tag i!
Man möter bara ett litet kraftpaket som riskerar att krossa knäskålarna på en!

Men tillsammans går dom utan problem utanför gården om jag har fattat det rätt?

Hmm, det är då man vill vara en stor stark 2-meterskarl som inte låter sig vältas och släpas omkull utan som bara stadigt tar tag och utan pardon tar med sig den lille ut på vägarna!

Funderar..
Om dom är lugna var för sig på gården så kanske du trots allt ska komma så långt att du sätter dom för vagn där..
För att sedan i sällskap med andra köra ut från gården när hästen är någorlunda inkörd.
Då har du slagrem mm på..två stycken som går vid sidan (om du nu har en sådan hjälp att tillgå) samt att du där bakom kan styra hästen bättre än vad man faktiskt kan när dom kastar sig åt sidan osv i tömkörningen eller i grimman..

Fast det kanske inte är någon bra idé ändå..
Som sagt, köra in en redan stressad häst är inte roligt..

Funderar vidare...

Bismark;
-TACK för länktipset!:love:
Underbara bilder!
Det ÄR något visst med dina trakter..jag kan tänka mig att våren hos er måste vara helt sagolik!
Så sätt på kaffet till Valborg!:D

Helt okej, du är så välkommen så! Bor på *host harkel* promenadavstånd till bras-kalaset de har på valborg om det är något som lockar? :D Och våren är helt underbar. Håll koll i fjordtrådarna för där kommer det ramla in bilder sen!

Ja, usch. De är värre att syssla med shettisar än storhästar när de blir sådär stissiga. Shettisar är man ju mer rädd om ;) :love: Mitt nytillskott lyssnar dock bra, ryter man till så slutar han. Min andre kille han vill bara fram och blir han osäker eller det går för sakta så reser han sig. Han kommer dock att bli en kanontravare för mer vilja hos en ponny har jag aldrig sett :crazy:

Tillsammans har de inga problem med att lämna gården.

Jag funderar på att göra så mycket jag kan nu, vänja dem vid så mycket som möjligt, och sedan släppa dem på bete i ett halvår som planerat. Förhoppningsvis har de mognat mer då.

Mmmmm, jag känner redan doften av våreld!

Ska hålla koll i fjordingtråden!!:D

Men det låter väl bra!

Det kan väl mycket väl vara en mognadsgrej då shettisen -mig veterligen- mognar rätt sent??

Du får anmäla dig till någon körförening med!
Oavsett om det är ponnytrav eller inte!
Alltid bra att dryfta problem med likasinnade!

Annars får du helt enkelt ha med dig en av dom på släp tills dom kommit på bättre tankar!;)

Har du några bilder på dom?
Eller har du lagt ut dom på någon annan tråd där vi kan få se sötnosarna?

Ja, de mognar sent. De är inte klara förrens femårsåldern.

Jag har kontakt med tränare, med travinriktning ;) Har dock inte anlitat henne till att komma ut, eftersom jag ville vänja dem vid sele och träns först.

Tror inte jag tar något på släp. En nöt vid vagnen räcker, jag vill inte ha två nötter som kan flippa ut :)

DSC00573.jpg

glanz2.jpg

Jösses så söta!:love:

Det är när man ser sådana bilder som man förstår varför det finns så många shetlandsponnier i stallarna!

Va bra att du har kontakt med en tränare!
Förstår dig precis, man vill ju ha kommit en bit på väg innan en tränare hjälper en med lite andra saker!

Har dom haft sele och träns på sig någon gång?
Eller är dom t o m tömkörda osv?

Förlåt, du kanske har skrivit om dom innan så jag missar hur långt ni har kommit.

Söta? Såna här lergrisar?
DSC00597.jpg

De började med sele igår, träns för ett par veckor sedan.
Det går kanon med allt sådant. Har påbörjat tömkörningen.

Idag är jag stolt över mina gossar :love: De lämnade varandra ur sikte idag, flera gånger. De valde att lämna varandra - SJÄLVMANT :love: Och de blev inte alls oroliga :)

Shetlandskusk, är du och jag samma person? jag har också två shettisar födda 06, visserligen hingstar...men titta här:

IMG_6732.jpg

Visst är de lika?

Jo lika söt om än inte sötare som lergrisar!

Åh, det är så roligt när man tar det där steget framåt!
Som gör att man orkar stegen bakåt som kommer med jämna mellanrum...:angel::D

Millus; :rofl::rofl::rofl:

Vi får helt enkelt starta en "Lika-som-bär-tråd" här inne med!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 736
Senast: Häst_
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 077
Senast: Lynxsa
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 666
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur