Redo för högre klasser?

J

Judelaw

Hejsan!
Jag har en sjuårig D-ponny som jag har haft i drygt ett år. Tävlar hoppning med honom och det har gått väldigt bra. Nu är det såhär att min tränare är bortrest ett tag och jag vill bara höra era åsikter. Min fråga är alltså:

När tycker ni att man kan gå upp på Msv A (dvs 130cm)? Jag har hoppat Msv B (120) sen sent på hösten(november) förra året och den gången gick han som ungponny. Jag har nu (i år) startat 9 msv b varav 6 har varit nationella. Det sämsta resultatet har varit fyra fel. Jag har fyra nollor (inga fel i varken grunden eller omhoppningen). Har blivit placerad också (2:a och 5:a). Msv b känns relativt lätt nu. Hästen verkar inte tycka att det är alltför jobbigt..
Jag och min tränare pratade lite och hon sa att om han går lika bra som han har gjort så kanske jag kan starta Msv A på en tävling i augusti. Jag kommer hinna hoppa 5 msv b till innan den tävlingen. Tycker ni att det är för tidigt?:)

Sv: Redo för högre klasser?

Det låter som att du redan bestämt attd u ska göra det, då är dte väl ingen idé att fråga oss? :) Passa er bara så hästen inte blir tävlingstrött. Redan hoppat 9 starter och funderar på att göra 6 st till tycker jag låter riktigt mycket.

Det är nog mest du som kan känna det själv. Rannsaka dig själv och fråga dig om du är mogen för att rida på 130 höjder? För jag antar att ni har tränat en del på den aktuella höjden, hur kändes det? Var det någon större skillnad än mot 120 höjder.

Har hästen kapacitet att hoppa en hel bana med svårigheter på 130 höjd, med lite klurigare avstånd? Det är svårt att säga utan att sett hästen men baserat på ditt inlägg så verkar den vara stabil i msv b och har gått där med bra resultat, så då kanske det kan vara läge att gå upp en nivå till.

det viktigaste är som sagt att känna efter själv. Att du väljer en tävlingsplats du vet brukar "bygga enkelt" så att ni får en snäll första start i msv a. Känns det inte bra kan man ju alltid välja att utgå också, annars är det ju bara att köra så det ryker;)

Det är nog mest du som kan känna det själv. Rannsaka dig själv och fråga dig om du är mogen för att rida på 130 höjder? För jag antar att ni har tränat en del på den aktuella höjden, hur kändes det? Var det någon större skillnad än mot 120 höjder.

Har hästen kapacitet att hoppa en hel bana med svårigheter på 130 höjd, med lite klurigare avstånd? Det är svårt att säga utan att sett hästen men baserat på ditt inlägg så verkar den vara stabil i msv b och har gått där med bra resultat, så då kanske det kan vara läge att gå upp en nivå till.

det viktigaste är som sagt att känna efter själv. Att du väljer en tävlingsplats du vet brukar "bygga enkelt" så att ni får en snäll första start i msv a. Känns det inte bra kan man ju alltid välja att utgå också, annars är det ju bara att köra så det ryker;)

Ja, det känns jättebra att hoppa på högre höjder. Självklart hoppar jag inte högt så ofta men nån gång har vi givetvis tränat på 130-140cm och det känns bra. :)

Ja jag har tittat ut en tävling som jag tycker verkar bra, så det kanske blir debut då! Tack för svaret :)

Vad jag har förstått är dte en unghäst/yngre häst också. Att ligga och nöta så många starter tycker jag låter mycket.

Hm, sex starter är det verkligen så mycket tycker du?
På ett meeting brukar jag hoppa fyra klasser (ibland fem om han känns fräsch) om det är tre dagar och är det två dagar brukar jag göra tre starter. Så på en helg har man gjort fyra eller kanske tre starter, hur kan du då tycka att sex starter är mycket från nu till augusti? :S
Tycker nog det är lite värre att ligga och nöta med en gammal häst isåfall.

jo min åsikt är att det borde funka , men var försiktig men att hoppa/tävla för mycket , för om inte hästen vill , är det svårt att pressa den över alla hinder. och det låter som du har en duktig häst så de hade väl varit synd om den redan som ung inte vill mer.

Jag tkr de låter som ni är redo, men jag hade nog inte hoppat så många msvB till, jag hade kanske tävlat lite färre tävlingar, tränat mkt o startat någon lägre klass så hästen får känna hur lätt o kul de e sen hoppa någon tävling igen i msvb o sen msv a, vet inte om detta går att förstå;) men jag tkr iaf att man inte får glömma att gå ner i klasserna ibland speciellt när man rider en så pass ung häst, men jag tkr helt klart det låter som ni är redo för msv a:D
Lycka till!

Svarar på båda nu!
Jag tror ni uppfattade mig fel, jag menade bara att om jag vill så hinner jag starta fem till msv b men jag har inte planerat att göra det! Jag håller absolut med, man ska inte tävla "sönder". Var och hoppade idag la och msv b och han var dubbelnolla och vi kom tvåa (i msv b) så nu känns det verkligen bra. Nu ska han inte tävla på ganska många veckor och nästa tävling går han la/la. Så det kanske är kul för honom att känna att det är lätt? :)
Tack för svar!

För det första; GRATTIS!!!:laugh:

O de som dus kriver din plan nu framöver låter lysande i mina öron:)

Lycka till i framtiden!!! :)

Kan din ponnys namn sluta på F? I sådall är du väll van vid höjden, no problem.

Nej min ponnys namn slutar inte på f :) haha

Jag tycker absolut att ni låter reda att gå en Msv A. Leta upp en trevlig tävling där en banbyggare som du gillar bygger banan. Alltid lättare att debutera då.

När jag debuterar en ny höjd brukar jag resonera att känns det inte bra eller inte går bra så är det bara till att utgå, det är inte värre en så! Med den inställningen så bruka i alla fall jag inte bli så nervös och debuten på den nya höjden har gått galant enligt mina krav.

Lycka till inför din debut i MsvA!!

Jag har tittat ut en tävling faktiskt, där det är en bra bana och bra banbyggare :) Jag har också den inställning att går det åt skogen utgår man bara. Skulle aldrig försöka tvinga över honom och/eller lägga honom "i skiten" på en massa hinder så han kanske blir osäker och börjar stanna m.m.
Tack! :D

Liknande trådar

Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 058
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 807
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka