Redan problem med golv på Thule Royal

Tallyhoo

Trådstartare
Någon som redan har fått problem med sitt golv på Thule Royal/Prestige? Eller kanske släp med liknande lösning på golvet? (hellimmad gummimatta på plyfagolv).
Fick anmärkning på mitt släp Thule Royal 2010 (uttaget 2009 aug) på besiktningen att det redan var ruttet.
Det har redan ruttnat på 2-3 ställen både på höger och vänster sida.
Känns oerhört tråkigt och chockerande på ett såpass nytt släp. Har varit oerhört rädd om mitt släp och aldrig lånat ut det, gjort rent och skött det efter varje användning. Det har aldrig varit utsatt för urin och det är inga skador på gummimattan inuti.
Thule vägrar ta sitt ansvar och hänvisar bara till garantin som är 3 år. Jag hävdar att det måste vara ett fabrikationsfel då detta är första släpet i den modellen och att vad jag hört ska inte hända på ett sådant nytt släp.
Tråkigt att jag var så noga med att köpa "ett svenskt kvalitetsläp".

Är garantin 3 år så är den 3 år. Släpet är ändå 6 år gammalt. På vilket underlag har den stått förvarad?
Hur har du gjort rent den?

Jag hade innan mitt nya Thule som jag köpte i våras, ett Thule från 2009 (Star Safir, uttaget 2008). Samma konstruktion på golvet. Har stått ute på gräs (ibland högt) 24/7 i alla år men golvet var helt fräscht när jag bytte det nu. Låter skumt tycker jag! Men såklart otroligt svårt att reklamera efter såpass lång tid.

byter du golvet så se till att inte ha en hellimmad matta sen, så att du kan vädra under den och lättare hålla koll på skicket.
kan vara så att t ex tätningen mellan golv och vägg inte blev helt ordentligt gjord och gjorde att fukt fastnade i golvet.

Jag fick liknande anmärkning på ett annat släp av annan modell med gummimassa. Det vi upptäckte när vi bytte golvet var att insidan som är täckt med glasfiber läggs på efter det att golvskivan lagts i och sist läggs gummimassan. Det gör att den lilla delen av golvet som är under glasfibret kan ta in fukt.
Vi löste det genom att täta den nya skivan med våtrumssilikon och sen lägga på gummimassan.
Så förmodligen är det ngt liknande på ditt släp, dvs att fukten då kommer upp under i ifrån, tex när man kör och det regnar.

Oj, det var ju inte bra. Är även de nya modeller av Thule Royal med trägolv? Jag som hade tänkt köpa ett, då jag hade fått för mig att de hade aluminumgolv, har en häst som kissar i transporten.

Knepigt angående besiktningen, jag har hört att de inte kollar golvet, vilket jag tyckte var skruvat, men de har alltså börjat göra det också? Intressant.

Oj, det var ju inte bra. Är även de nya modeller av Thule Royal med trägolv? Jag som hade tänkt köpa ett, då jag hade fått för mig att de hade aluminumgolv, har en häst som kissar i transporten.

Knepigt angående besiktningen, jag har hört att de inte kollar golvet, vilket jag tyckte var skruvat, men de har alltså börjat göra det också? Intressant.

Här kollar de inte golven. Eller det kanske de gör, men det blir ingen anmärkning. Jag kör nästan årligen in med något renoveringsobjekt för att få en status från bilprovningen. Inte ens de gånger det varit helruttet har det varit någon anmärkning. Svaret från besiktningsmannen är att det inte påverkar trafiksäkerheten (som bromsar, belysning, etc).

Har en nära arbetskamrat som hade hål i golvet på sitt gamla vrak till bil. Inte heller några problem genom besiktningen.

Alugolv med storkissare hade jag nog funderat en sväng till på med salter. Då hade det varit ett villkor (för mig) att ha helgjuten gummimassa, garanterat tät sådanö. Många tillverkare slarvar tyvärr och det är en nackdel med gummimassa då, d v s släpper igenom och kapslar sedan in fukten.

Aluminium är förrädiskt då det inte går att kolla påverkan på materialet utan att röntga. Och slarvar tillverkaren med t ex en enda skruv (felplacerad alt. fel material), kan det vara tvärkört.

Plyfa är väldigt mycket tryggare än alu tycker jag :). + mycket enklare och sjukt mycket billigare att byta ut :).
La in nytt golv i min kylinge för 3 år sedan, inte en skråma på det trots en storkissande häst som börjar varje lastnings session med att slå och skrapa med frambenen på bak kanten.
Är nu inne på mitt andra alu släp för övrigt. Detta är 15 år och är kraftigt försvagat i ena spiltan. (Antagligen så har en häst stått och skuttat ordentligt eller att de lastat ngt väldigt väldigt tungt där.) Blir till att lägga in en tunnare plyfa över alu golvet. Inte det bästa men det känns tryggare för mig. Kommer antagligen att byta ut till enbart plyfa golv om några år då det fins pengar till det. Även om värdet på släpet sänks.

Här kollar de inte golven. Eller det kanske de gör, men det blir ingen anmärkning. Jag kör nästan årligen in med något renoveringsobjekt för att få en status från bilprovningen. Inte ens de gånger det varit helruttet har det varit någon anmärkning. Svaret från besiktningsmannen är att det inte påverkar trafiksäkerheten (som bromsar, belysning, etc).

Har en nära arbetskamrat som hade hål i golvet på sitt gamla vrak till bil. Inte heller några problem genom besiktningen.

Alugolv med storkissare hade jag nog funderat en sväng till på med salter. Då hade det varit ett villkor (för mig) att ha helgjuten gummimassa, garanterat tät sådanö. Många tillverkare slarvar tyvärr och det är en nackdel med gummimassa då, d v s släpper igenom och kapslar sedan in fukten.

Aluminium är förrädiskt då det inte går att kolla påverkan på materialet utan att röntga. Och slarvar tillverkaren med t ex en enda skruv (felplacerad alt. fel material), kan det vara tvärkört.

Plyfa är väldigt mycket tryggare än alu tycker jag :). + mycket enklare och sjukt mycket billigare att byta ut :).
La in nytt golv i min kylinge för 3 år sedan, inte en skråma på det trots en storkissande häst som börjar varje lastnings session med att slå och skrapa med frambenen på bak kanten.
Är nu inne på mitt andra alu släp för övrigt. Detta är 15 år och är kraftigt försvagat i ena spiltan. (Antagligen så har en häst stått och skuttat ordentligt eller att de lastat ngt väldigt väldigt tungt där.) Blir till att lägga in en tunnare plyfa över alu golvet. Inte det bästa men det känns tryggare för mig. Kommer antagligen att byta ut till enbart plyfa golv om några år då det fins pengar till det. Även om värdet på släpet sänks.

Den enda gången min tant kissar i transporten är när hon är nervös, annrars för hon det inte.
Jag tänker mig väl mest alu för att det håller fler år än träet, generelllt sett i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka