redan i puberteten? cancer? eller inflammation ändå?

ellabellabus

Trådstartare
Min snart 10-åriga dotter har fått en liten bula vid/under ena bröstvårtan, som ömmar litegrann. Vi ska givetvis kolla upp det hos läkare, om det inte ger med sig över helgen. Men detta har fått mig att fundera lite sådär allmänt...

Jag kan inte själv minnas hur det var när brösten började växa - blir det ömmande bulor då? Kan de växa bara på ena sidan först och andra sen? Hur vanligt är det att flickor börjar få bröst vid 10 års ålder? (hon är smal som en sticka, så det är inga "överviktstuttar" hon har)

Nästa tanke är ju då att det skulle kunna vara en tumör - men jag har fått för mig att tumörer inte nödvändigtvis ömmar, rätt eller fel?

Och sista tanken är att det skulle kunna vara en inflammerad körtel av något slag, det måste det väl kunna vara även på barn?

Sv: redan i puberteten? cancer? eller inflammation ändå?

Få bröst vid 10 årsålder kan man absolut, det fick jag. Och det började med det ena vill jag minnas. Ont som tusan gjorde det och var inte alls kul:( Men övrig pubertet, mens och sånt, kom inte förrän jag var 13år. Jag tror inte alls att du behöver vara orolig, men det är alltid bra att kolla upp saker så man slipper oroa sig.

Precis sådär var det när mina först började växa. En tidvis öm liten bula först på ena sidan och sedan även på den andra efter några månader. Kommer ihåg det väl eftersom jag själv var väldigt uppstressad över det hela och trodde att det var någon sjukdom, men fick lugnande besked när jag efter mycket vånda kollade upp det hos skolsköterskan. Tror ni kan vara lugna! :)

Jag har för mig att doktorn sa till mig, ang en ömmande knöl jag hade, att det var bra att den gjorde ont/var öm, för då var det inget sådant farligt.

Likadant för mig, min första "knöl" kom redan när jag var 9.

Men ni ska givetvis kolla upp det, men jag tror att du kan andas ut :)

Mina första knöl/ar kom när jag var 10 år (och ömmade rejält). Resten av puberteten så som mens mm kom när jag var 12.

Senast ändrad:

Jag fick mens redan som 9-åring så visst kan puberteten börja tidigt.

Brösten utvecklas precis så som du beskriver på både killar och tjejer.
Jag minns såväl när min bonusson jätterädd kom och sa att han hade fått cancer och berättade och visade knölen han hade fått i bröstet :(
Jag blir faktiskt lite förvånad att man som förälder inte har bättre koll så att man kan lugna sina barn. Det där började jag prata med mina barn om när de var i åtta-nio års åldern just för att de skulle slippa bli rädda när det hände.
Jag fick mens och hade redan bröst när jag var tio. Mina bröst började utvecklas när jag gick i trean så jag var väl 9 då. Killarna i klassen tyckte att det var väldigt roligt att slå oss tjejer på "brösten" för de visste vad som hände och hur ont det gjorde.
Jag hade tyvärr inte fått veta något om mens och det blev en chock när jag insåg att jag blödde. Så totalt onödigt, jag tycker att det är föräldrarnas skyldighet att prata med sina barn så att de slipper bli rädda.
Om man är smal eller tjock har inget med hur snart man kommer i puberteten att göra.

Men det är ju jättebra att du har sån koll på exakt hur det fungerar när man utvecklas. Jag får väl be om ursäkt för att jag är så korkad att jag inte har lagt det på minnet. Och för att jag kanske har tyckt att det finns tid för det, då jag själv var bortåt 11-12 innan jag fick bröst och mens.
Och jag menade inte att puberteten hade något med hullet att göra, däremot vet jag att det finns tjocka tjejer som måste ha BH redan som ganska små för att de har "hull-tuttar".

Jag tycker det är så tråkigt med inlägg som skuldbelägger de som inte varit lika duktiga som du med att prata med barnen om hur de utvecklas. :(

jag hade en knöl när jag fick bröst! min bror kände den och höll på att dö för att han trodde jag hade cancer och jag höll på att dö av skratt :)

Jag tror inte TinyWiny menade något illa faktiskt. Mer kanske en tank/idé och reflektion om hur vi som vuxna kan lindra oro hos barnen genom att vara förberedda. Tror inte att du ska ta inlägget som skuldbeläggande även om jag förstår att du gjorde det :)

Precis som Calazirya skriver så menade jag inget illa utan blev uppriktigt förvånad. Det är ju faktiskt onödigt att barnen ska bli rädda för något som är helt naturligt.
Du ska inte alls ta det som något påhopp utan jag menar att det kan vara bra att vara förberedd och prata med barnen i tid. Inte bara om puberteten utan om vänskap och känslor, om preventivmedel och sex, om värderingar i livet. Om livet i stort och smått helt enkelt. Det är bra att ha pratat med sina barn innan de når tonåren för då är inte föräldrarna lika viktiga längre (det kan ju bli, -ni fattar ju ingenting!!! åldern...) och då kan det ju vara bra att man har berättat för och pratat med sina barn om viktiga ting så att de får veta på ett bra sätt istället för genom kompisar eller genom porr och svek.
Jag vet hur otroligt fort tiden går. Man tänker att de är ju små och att man har tiden på sig och sedan händer det något och man inser att det ju faktiskt inte är så små ändå.
Huvudsaken är ju att du nu kan lugna din dotter och dej själv med att det är helt normalt.
Jag ber om ursäkt för att du upplevde mitt inlägg så negativt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 562
Senast: Sol
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 722
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar