Receptfri medicin??

K

Kelly

Har en 2-åring som är väldigt lös i magen. Har provat med proviva men det har inte hjälp. Vill få bukt på detta nu, är riktigt koblajjor :crazy: Hörde av en stallkompis pappa att det fanns ett receptfritt medicin som man kunde köpa, men kan inte komma ihåg vad han sa. Har för mig att det började på "S". Någon som vet om detta finns och vad det i så fall heter? Eller om ni har några andra tips!

Sv: Receptfri medicin??

Hej vet ej om det är samma men fick av vet till min och det hette granulate (probomin) osäker på det andra namnet vit burk med en skimmel häst på är som små pellets bitar och populärt funkar kanon. Fick även sluta med ensilaget med och ge hö istället. Du har ju även mikrobalans med men tycker inte det funkar så där jättebra

Är hästen frisk och feberfri fö?

Foderjäst är jättebra!

A-fil/bifilus brukar också vara toppen.

Så länge hästen har problem med magen bör du hjälpa till att återställa balansen i tarmfloran genom att BARA ge stråfoder och gärna fri tillgång.

Äter hästen ensilage/hösilage så kan det vara något som inte är helt ok i kvaliten?
Är höet torrt och fint eller dammigt/luktar illa?

Hästar som inte har tillgång till strå i hagen får gärna i sig skit från backen som de drar upp när de letar mat.

Satsa på ett medel ämnat för hästar. De flesta vuxna djur (inklusive människor) har en mild laktosintolerans.

Jag har provat en hel del magmedel då jag tidigare hade en häst som var otroligt känslig i magen. Det som fungerade bäst var faktiskt Mag/Tarm från Krafft. En burk som finns där de säljer Kraffts produkter. Jag brukade köra maxdos i tre-fem dagar och fortsätta med vanlig dos ett par dagar efter att magen lugnat sig.

Det viktigaste är att försöka hitta anledningen till att hästen blir dålig i magen, och försöka rätta till foderstaten så den är magvänlig (lite/inget kraftfoder t ex, hög kvalité på grovfoder, mycket grovfoder etc)

*KL*

ProEquo är det som jag anser fungerar överlägset bäst! Ensilerad havre med bakterier från frisk hästtarm.

I övrigt så Krafft MagTarm och *nu föll namnet på tillverkaren bort* Bakteriebalans (står på ko/grishyllan numera) anser jag fungerar lika bra, men den senare är billigare samt luktar och smakar inget (ingen av mina äter Kraffts frivilligt).

I övrigt finns Probimin, Pronutrin osv. Även FiberPlex finns.

Men börja med träckprov, bakterieprov och veterinärkonsultation! Och ta bort kraftfodret och ge bara grovfoder, fodrar du hösilage så erbjud halm eller hö vid sidan med så hästen kan öka TS om den vill.

Lycka till!

loppfrön rensar ju ur tarmarna det kan va värt o prova

vet en sak till som är bra kommer inte ihåg på rak arm men ska ta reda på det (har står i vårat stall... (heter typ bio+ ir nåt sånt)

///a

Men det måste väl förutsätta att kusen kan äta havre?

Näe, faktiskt inte. Fråga mig inte varför, men även de jag haft/vet som blir totalt skogstokiga av havre har klarat ProEquo utan minsta problem.

Förr så var PE som filmjölk med helhavre i. Numera är den som ren filmjölk, dvs det syns inte ett spår av havren. Trodde de tagit bort den först, men sist jag kollade var den kvar.

Men som sagt, inte påverkat temperament/humör/annat såsom havre annars kan göra. Iofs har de hästarna fungerat på t ex Groov och liknande foder där havren är 'processad' med.

Har en shettis som hela vintern varit lös o haft riktiga komockor, fick rådet av en bekant att prova linfrö pellets o har gett henne det nu i ett par veckor o hon har inte varit lös sedan dess. Jag är glad så länge det fungerar, blir hon lös igen får jag prova nått annat

Har en häst som lätt blir lös i magen, men efter att ha gett micro balas + fiberplex så är magen mycke bättre! Microbalansen tillsätter bakterierna i tarmen (ges en burk) medans fiberplexen ger bakterierna näring (ges så länge de behövs, i våran häst fall verkar de bli alltid). Bägge produkterna kommer från biofarmab.

Att ge loppfrön till hästar är väl förvisso bra. Men då är det viktigt att tänka på att inte ge torra loppfrö. För det kan torka ut rejält. Utan det är bäst att alltid blöt lägga först. Men det löser inte själva problemet i tarmen. Jag har en häst som är kroniskt lös i magen, och jag ger honom örter för det som jag har köpt av min vetrinär. Problemet är inte helt borta eftersom det är kroniskt men det hjälper. Som många andra också har påpekat så kan det vara hösilaget som gör hästen lös. Vilket jag tror, eftersom där är mer syra i hösilage. Och då hade jag tagit bort hösilaget direkt ! Om hästen går och är lös i magen för länge så kan det lätt bli kroniskt. Ge hö och halm. Gärna hö som är från skörden 2005 (Om det är bra kvalité givetvis) Lite äldre hö är bra att ge till känsliga magar.

Tack alla för era svar! :)
Jag har tagit bort kraftfodret helt och hållet nu så han bara får hösilage, har även gett halm, men det har han inte rört!? Jag kollat runt idag efter hö, men ingen jag pratat med har någonting, verkar vara Jättesvårt att få tag på :crazy: Men, hösilaget vi har just nu, är relativt torrt, och ingen annan i stallet är dåliga i magen.
Hästen har ingen feber, men han verkar lite slö. Men är också svårt att säga för jag har bara haft honom i 2 veckor. Hans mage är faktiskt riktigt dålig nu, de bara sprutar ut. Är som lera blandat med vatten typ... Funderar på om jag ska ringa veterinären imorgon. och jobba på att försöka få tag i Hö! För så här kan han inte ha det! Lider med honom. :cry:

Ja det är inte kul .. Men prata med vetrinären så kommer ni säkert fram till en bra lösning :)

Tack alla för era svar! :)
Jag har tagit bort kraftfodret helt och hållet nu så han bara får hösilage, har även gett halm, men det har han inte rört!? Jag kollat runt idag efter hö, men ingen jag pratat med har någonting, verkar vara Jättesvårt att få tag på :crazy: Men, hösilaget vi har just nu, är relativt torrt, och ingen annan i stallet är dåliga i magen.
Hästen har ingen feber, men han verkar lite slö. Men är också svårt att säga för jag har bara haft honom i 2 veckor. Hans mage är faktiskt riktigt dålig nu, de bara sprutar ut. Är som lera blandat med vatten typ... Funderar på om jag ska ringa veterinären imorgon. och jobba på att försöka få tag i Hö! För så här kan han inte ha det! Lider med honom. :cry:

Hur gjorde du med foderbytet när han flyttade? Fick han magtarmbalans i och med bytet.

Jag skulle DEFINITIVT ringa veterinär i morgon om han är som du beskriver det, att det bara sprutar... Och verkligen bemöda dig om att få tag i magtarm-medel, men veterinären först.

Ska väl vara ärlig och säga att jag va dum nog att jag inte gav honom något särskillt vid foderombytet,ångrar mig nu :cry: *skäms oehört* Men jag gjorde de så försiktigt jag kunde iaf. ytterst lite kraftfoder i början, å Hösilage!

Pratade med veterinären imorse. Han gav mig råden att ge honom fri tillgång på sö, inget kraftfoder, minst 1 liter proviva om dagen, upp till 2 liter kunde han få, sen så ska jag in till om sen och köpa någon pasta som hette Diofanyl, tror jag?? Som jag sen ska ge honom.
Han släppt honom själv i en hage nu, men massa mat, och köpt 10 liter proviva... så hoppas jag att han snart kommer bli bättre... Frågade veterinären hur lång tid jag skulle ge honom innan jag såg en förbättring. I med han är så pass lös som han är så sa han att de tar lite längre tid när det är vattnigt och så, men någon dag efter helgen så borde han va mycket bättre. Annars ska jag höra av mig, likaså om han blir sämre eller får feber.

Nu får han inget kraftfoder alls och jag ska ge honom proviva, finns det något man kan blanda det med ändå? Några deciliter havre elelr något? Eller kasnke "gamla" brödbitar att lägga i? Eller ska de va som det är så han får dricka upp det? Hoppas bara han gör de :p

Ge provivan med spruta i munnen om han inte vill äta. INGET kraftfoder. (Mina gillar hallonproviva, dricker frivilligt).

Men fasade du in nya fodret, dvs fick han med sig av sitt gamla foder, och du blandade in det nya hösilaget försiktigt? Annars har du nog svaret där, för hastigt foderbyte och magtarmbalansen slogs ut.

När du ändå ska köpa Diasarnyl, köp någon form av magtarmbalans, lös i provivan och ge i munnen alt om den dricker det själv.

Du säger han verkar slö, är han uttorkad?

Ett annat tips, diarre fräter ganska rejält på huden, det finns på apoteket (fanns iaf, annars finn säkert något liknande) en salva som heter Silon (receptfri), man har den på barnstjärtar som barriärcreme. Stryk gärna in (ordentligt) med sådant när du tvättat och torkat, så det blir en barriär mellan huden och diarren.

Och fortsätt uppdatera =)

Ge provivan med spruta i munnen om han inte vill äta. INGET kraftfoder. (Mina gillar hallonproviva, dricker frivilligt).

Men fasade du in nya fodret, dvs fick han med sig av sitt gamla foder, och du blandade in det nya hösilaget försiktigt? Annars har du nog svaret där, för hastigt foderbyte och magtarmbalansen slogs ut.

När du ändå ska köpa Diasarnyl, köp någon form av magtarmbalans, lös i provivan och ge i munnen alt om den dricker det själv.

Du säger han verkar slö, är han uttorkad?

Ett annat tips, diarre fräter ganska rejält på huden, det finns på apoteket (fanns iaf, annars finn säkert något liknande) en salva som heter Silon (receptfri), man har den på barnstjärtar som barriärcreme. Stryk gärna in (ordentligt) med sådant när du tvättat och torkat, så det blir en barriär mellan huden och diarren.

Och fortsätt uppdatera =)

Tack!
Så det går bra att ge annan proviva än blåbär då? Hade fått för mig att det va blåbären som skulle vara bäst! Men de är väl kasnke inte blåbären som gör det "hela" utan innehållet! Men då vet jag de, kan jag ju köpa annan också att prova om de inte går!

Jo, han är lite slö, tycker han har blivit liiite mer slö nu senaste dagarna, så det kan ju bero på diareen. Men han har fri tillgång till vatten (såklart) i hagen och han dricker i boxen, något annat jag kan göra eller?
Jag ska nog köpa sån där salva då, för jag får tvätta honom i svans och ben varje dag!
Ska jag köpa den där mag/tarm från krafft och blanda ner i provivan? Eller något annat?
Gör vad som helst för att han ska bli bra nu! Hoppas på att han inte blir mer slö och får feber bara! Men då får man väl ringa veterinären så får han väl ha antibiotika eller pencilin eller något!

Jag hade Inget hö med mig hem från förra ägaren, så säkerligen är det detta som har gjort de, plus kraftfodret antar jag.
Jag tänkte faktikst på de om jag skulle fråga om jag fick köpa lite hö av henne, men allt vart så stressat och nervöst för mig så de va som totalt bortblåst.... vilket jag såklart ångrar nu :cry:
Inget misstag jag gör om igen precis :crazy:

Tja Thunder
ja kan sæga att man kan visst ge loppfrø torrt, de finns tillrækligt me fukt i tarmen før att de inte ska vara farligt, men de kan vara mer aptitligt att fukta o om man har en hæst som e hård i magen bør man fukta.

Men till TS
prova me loppfrø med de har ju en stabiliserande effekt med, inte bara rensande. de gør att tarmen får ngt att jobba med.

Linfrøkaka kan vara bra om hæsten ær hård i magen då den har lætt smørjande effekt(linfrøolja)

hoppas hæsten blir bættre

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 542
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka