D

dragonlady

Har berättat här tidigare om mina två magsjuka katter nu har dom efter flera veckors diet blivit mycket bättre så länge jag inte försöker ge dom torrfoder eller större mängder burkmat.

Har av vetrinären fått order om att dom ska få ett naturligare foder vilket betyder hemlagat så nu behöver jag tips och/eller recept på hur man bäst lagar till egen mat.

Det dom får äta är fisk helst lax (dock ej för mycket vitfisk då det kan orsaka vitaminbrist), kyckling och röttkött, dom får absolut inte äta spannmål eller grönsaker och bara små mängder ris.

Sv: Recept

Har du tittat i Matildas kokbok? Vi är flera tycken här som hellre lagar egen mat, och min erfarenhet är att katternas magar blir bättre av det (har en vete/gluteallergiker)

Vilken bra sida Tackar:)

Har också en glutenallergisk katt vilka problem jag hade när hon var liten och ständigt magsjuk, fick foder efter foder rekomenderat av olika vetrinärer till en smart vette kom på att hon inte tålde spannmål.

Det absolut allra lättaste "receptet" är: 70% kött, 10% lever, 10% hjärta och 10% ben. Vilket svenskt kött som helst duger och det ges rått.

Har du inte möjlighet att ge ben (som f ö är super att ge om katterna har diarré då ben ger fastare avföring) tar du helt enkelt bort det ur receptet och ger någon form av kalciumtillskott istället. ~300 mg kalcium/100 g kött.

Är det oroliga kattmagar är det bäst att inte blanda för många olika sorters kött utan det kan vara smart att börja med tex. kycklingkött, kycklinglever och kycklinghjärta eller nötkött, nötlever och nöthjärta.

Tillägg: Heder åt din veterinär som rekommenderar hemgjord mat istället för att avverka varenda kommersiellt foder som finns innan!

Är mycket nöjd med dom vetrinärer vi har här på Arbogadjurklinik, särskilt efter att ha råkat ut för en ko-galen typ som inte tyckte katter var något att behandla som var den enda tillgängliga då vi var i småland över helgerna.

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag äntligen bestämt mig för att börja barfa katten! Jag vet inte varför det har blivit av, hundarna äter det sedan länge. :o

Det jag funderar på är om det är ok att ge finmalda äggskal som kalciumkälla? Jag gör så till hundarna, så det borde väl funka till katt också?

Ja, vill du inte ge ben (eller om katterna inte äter dem) kan du ge äggskal som kaliumkälla.

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 348
Senast: Bison
·
Mat Hej! Jag vill få mer matidéer och tänkte om ni kunde vara till någon hjälp? I vår familj gillar vi allt från kött, kyckling och fisk...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama