• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Niiina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 824
N

Niiina

Tänkte lägga ut en tråd där man kunde få skriva ner olika hästrecept. Skriv gärna vad de är bra för.

Vitlökskex

Ugnstemp: 200º
½ Pkt jäst
2½ Dl vatten
1 Dl socker, honung eller sirap (spelar ingen roll vilket)
1 Msk Salt
Några rivna morötter, äpplen eller liknande
½ Dl vitlökspulver
Grahamsmjöl (eller något annan grov mjölsort)
Havre gryn kan du också blanda i

Blanda allt i en bunke och låt sedan det jäsa i ca en halvtimme. Degen ska bara fast och inte klibba. När kexen är jästa, ställ in dom i ugnen tills de är gyllenbruna.

Voila, Vitlökskex!

Bra att ge som t.ex belöning eftersom att de nästan bara innehåller nyttiga saker :d

Weee!!! toppen!!! nu slipper man köpa dyra påsar med hästgodis som hästen inte tycker om!!!! dessutom är det roligare att bjuda hästen om man vet att man sparat pengar och gjort det själv!!!

:banana: :banana:

Vi brukade göra morotstårta åt våra älsklingspållar när dom "fylde år" :D

där blandade vi bara rivna morötter med uppblöt bettfor och kleta på knäckebröd eller hårda kakor gjorda på grahamsmjöl!! Mumsmumms för hästen!!

Va kul :) Min häst fyller år den 31 mars så att då kan jag ju göra det :D

Vi brukar göra en enkel variant med fodret; man tar en stor rund knäckebrödsbot och lägger på betfor och annat smaskigt och gör så ett lager till. Sedan på toppen tar man extra mycket godsaker, typ päron, bananer, (gröt :D) mm! Uppskattas! :)

På tal om vitlök, våra hästar älskar smaken av det och därför blandar vi i en sked vitlökspulver i fodringarna. Är det fler som brukar göra det? Varför gillar hästar vitlök överhuvudtaget? Vi har haft hästar som är ganska glupska, hehe, så därför vet man ju inte om alla hästar gillar detta :D

En varm sörja:

kli
betfor
havre
salt
vitlök
timjan
äpple
morot

Häll på varmt vatten och vänta tills betforen har svällt (och vattnet blivit ljummet). Servera. Man kan förstås tillsätta vilka örter man vill, och likaså frukt/grönsaker. De brukar slabba och tycka att det är gott. :d

Sv: Recept

Min kompis skulle ge sn häst hemmagjort godis, jag sa att hon typ kunde ta nötter lr nått sånt. Gissa vad som hände? Hästen haaatade det! :angel: Ska helst inte göra om detva?:smirk: Men sen gjorde vi nån sörja på banan, päron, socker (lite):d , havregryn och vatten. Hästen blev otrooligt glad! :D Det verkade som om hon verkligen tyckte om vår särja!:love: Jaja, det finns mycket man kan använda. Ha det bra! :crazy:

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g... 2
Svar
27
· Visningar
3 573
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18