Recept mot broms!!

L

loke_heidi

Hej! Finns det någon som vet hur man blandar äppelcinervinäger för att hästarna ska slippa bromsen!! Använde det förr på mina hästar men har helt glömt bort hur man skulle blanda, vet att det var effektivt i alla fall. Har köpt det mesta mot broms i hästaffärerna utan att det ger nån resultat!! Har inte lust att sitta o köpa dyra preparat utan att det verkar som det ska!! Jag vet att man ska blanda ut äppelcidervinägret med vatten, men jag vet också att man ska blanda i nåt annat men kan inte alls minnas vad!! Maila gärna du som vet!! loke_heidi@hotmail.com Tack!

Sv: Recept mot broms!!

Så här blandar jag mitt eget flugmedel

0,5 liter äppelcidervinäger
1 hel vitlök vars klyftor läggs i vinägern och detta får stå över natten och dra.

Tillsätts efter natten:
Sila först bort vitlöksklyftorna

16 droppar citronellaolja
8 dr kryddnejlikeolja
8 dr pepparmyntsolja
8 dr lavendelolja
8 dr tee treeolja

Ovanstående spädes sedan med 0,5 liter vatten och sedan klar att avändas.

Jag tycker att detta funkar hyfsat till bromsar och annat flygfän. När hästarna går ute dygnet runt så sprayar jag morgon och kväll vid soligt och varmt väder.

Just nu så spöregnar det och då går det inte åt lika mycket av flugmedlet.

Får du inte tag på alla oljorna så är citronellaolja och kryddnejlikeoljan de viktigaste, citronellan ett "måste". Dessa oljor är starkt repellerande på flygfän.

Lycka till!

/Lizzie

Vart hittar du citronellaolja? Hur mycket kostar det?

Vart hittar du citronellaolja? Hur mycket kostar det?

De affärer som säljer aromaoljor och aromalampor brukar ha oljorna eller kan ta hem. I Örebro har jag bara hittat oljorna på ett ställe och det är i butiken i stadsträdgården. Flaskor om 10 ml kostar 45-50 kr st och de räcker LÄNGE.

Finns dock att beställa via Internet, men har inga adresser i huvudet just nu.

De som tillverkar oljorna har en hemsida. *har kollat på min flaska*

www.crearome.se

/Lizzie

Det är inte mycket som funkar riktigt bra mot broms, det är bara att lägga på ett täcke eller stalla in på dagarna.

//Uppgiven

Det finns ett nytt spraymedel som lanseras som "det enda som hjälper mot bromsar"... Tror det heter "broms-broms" :D

Har dock inte provat det själv men återförsäljaren säger att det funkar - såklart :smirk:

Nej nu var jag lite hård.. Dom sa faktiskt att dom upplever det som om deras hästar har mindre bromsar på sig i år än tidigare år, sedan om det beror på vädret eller faktiskt medlet det får man ju tolka själv...

Tror det kostar runt 150-200kr för en flaska (0,5 eller 1 liter gissar jag på att volymen är)

Det finns ett nytt spraymedel som lanseras som "det enda som hjälper mot bromsar"... Tror det heter "broms-broms" :D

Har dock inte provat det själv men återförsäljaren säger att det funkar - såklart :smirk:

Nej nu var jag lite hård.. Dom sa faktiskt att dom upplever det som om deras hästar har mindre bromsar på sig i år än tidigare år, sedan om det beror på vädret eller faktiskt medlet det får man ju tolka själv...

Tror det kostar runt 150-200kr för en flaska (0,5 eller 1 liter gissar jag på att volymen är)

Det jag blandar iordning själv funkar minst lika bra som de medel som finns att köpa. Visst en och annan broms sätter sig, men inte på långa vägar så mycket som utan insektsmedel. Hästen är lugn i hagen med mitt insektsmedel och det är huvudsaken. Det är inte heller lika mycket vanliga hästflugor på pållarna. En flaska på en 0,5 l skulle bara räcka ett par dagar så det blir mycket billigare att tillverka själv :)

/Lizzie

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 666
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 326
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 906
Senast: HannaZ
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka