Reaktion på bedövning?

M

M-Meduza

Efter timmar på kliniken med springtest, longering böjning knä och hovled, sko av för att kolla hovböld, rönken bedöva hovled, longering, rönken igen och sen behandling så kändes det som att vi hade hittat rätt.. skon slogs på och vi åkte hem.

Släppte ut han i hagen och jag åkte en sväng till affären . precis efter ja kom hem hittar jag hästen på tre ben. Jag får som tur är tag på kliniken trots att dom stängt och dom springer runt för att få tag i vetrinären.

Nu ligger hästen ner.. och vill inte resa sig... men ja puttade upp han.. han åt något grässtrå men höll bara på o göra massa "grimaser" med munnen. samtidigt som han försökte gå på tre ben...

Får utskrivet metacam jag ger han i munnen. I åskvädret som va här nyss gjorde jag en liten hage åt han så han står still..

Enda vetrinären kom på att det kan vara är en reaktion mot medlet dom bedövade hovleden med för att se om det verkligen satt där. ( dom såg även något på rönken)..

så nu skulle han bli bättre på ett tag timmar.. och få en spruta till imorgon..

Hemskt när man tror man hittat rätt så från att åka in med en häst som varit liite halt i höger varv till och från i fem veckor.. till att ha en häst nu som överhuvudtaget inte kan gå =(.

undrar om någon annan har någon teori om detta? Vad jag vet så har hästen aldrig blivit bedövad eller något innan så risken finns att det är så att han var allergisk...
Han fick dessutom som lite "prickar" på halsen.

rörigt detta blev men vore främst intressant om någon varit med om likn...

Sv: Reaktion på bedövning?

Allergisk reaktion må vara en sak. Men det finns en annan risk med - att de fått med bakterier in i leden. Då blir de blockhalta ganska snart efter, ofta temp med, har du kollat det?

En bakteriell ledinfektion är riktigt akut, man måste då söva och spola leden, ofta upprepade gånger. Det finns en risk att hästen inte klarar sig, eller att den klarar sig men får men för livet.

Så, är hästen blockhalt efter att man stuckit i leden, skulle jag INTE våga nöja mig med 'kanske allergisk'..

Min häst blev jättehalt efter vi varit på Strömsholm och sprutat knäleden, hon kunde dock gå. Ringde kliniken och fick rådet att hålla koll på temp och återkomma efter 2-3 timmar om det ej blivit bättre.
Hon blev som vanligt igen efter ett par timmar, ingen feber eller svullnad.
Förklaringen var att ett blodkärl kanske blivit sprängt:confused:

Ingen feber än. Och jag tror inte det har något med bakterie att göra heller. Dom var verkligen jättenoga och gjorde rent hur många gånger som helst.. men man vet ju aldrig..

ska ut och tempa han sen igen...

nu har jag tempat igen.. 37,6 vilket är hans normala temperatur.. (tempade han för två veckor sen varje dag i över en vecka och han pendlade då mellan 37,3 och 38. Men då va det inte vid samma tillfälle på dagen och både ute och inne.

Han gick lite på hoven nu.. stod även och vilade på ett bak så då la han lite tyngd på framhoven som det varit problem med..

ska tempa han sen innan läggdags också.. och se hur han rör sig..

undrar om någon annan har någon teori om detta? Vad jag vet så har hästen aldrig blivit bedövad eller något innan så risken finns att det är så att han var allergisk...

Om han aldrig fått det medlet innan så är det i stort sett en obefintlig risk att han skulle vara allergisk. Om man får en allergisk reaktion så får man det andra (eller senare) gången man blir utsatt för något. För det är inte förrän vid den första gången som kroppen kan börja bilda antikroppar.

Hur som helst så hoppas jag att allt går bra med pålle och att han blir frisk.

Okej? Det visste jag inte..

Vet ju inte heller om han blivit behandlad innan men som sagt jag tror inte det.. han är 16 nu och jag köpte han som 9 åring.

Han har fortfarande inte fått någon feber. ingen svullnad heller och ingen puls i leden nu heller..
Han går nu normalt igen och jag har släppt ut han igen med sina två vänner. Inte sett han springa men han är en lugn häst.

Känns som det var en allergisk reaktion. eftersom det gick över..

Han hade heller aldrig någon feber

Ja nu är han likabra som innan klinik besöket iallafall. såg ingen hälta när han travade lite i hagen förut.

får se om 1,5 vecka när vi ska tillbaks och se hur det ser ut..

Pållen min är inte bra än. fem månader sen den lilla olyckan nu.

Bytte klinik och dom var ärliga efter många timmar och visste inte riktigt va det berodde på.. dom tog massa nya rönken bilder och ville jämnföra dom med första besöket hos andra kliniken så jag fick åka hem..

En vecka senare ungefär så har vetrinär haft kontakt med annan vetrinär och visat plåtarna. Dom tror nu det är en inflamation i hoven. (väldigt kort samtal, men dom hittade något litet på ena rönken bilden). Så nu tror dom det e något i hoven i stället för hovledsinflamation.
Ordinerat specialskor och sulor samt butta i 20 dagar.. Tre dagar har han gått med detta nu och idag när han sprang i hagen så såg jag faktiskt ingen hälta alls? Trots att han fick ett knäpp och lekte kurragömma med hans hagkompisar.
Försöker hålla han så stilla som möjligt. ca 5 timmar per dag står han i sjukhage/utebox. Sen går han i en jämnfin hage.. Han fick röra sig i alla gångarterna så länge det va mjukt underlag. Vilket jag antog att en plattgräshage är... vid hårt underlag som asfalt. endast skritt..

hoppas verkligen på detta.. han klev ju som sagt på något stubblikn. och då kanske det gjorde ont i sulan? alltså att han egentligen inte vrickade sig.. (visst snubblade han till).

Han fått lite hopp iallafall =) nu är han iaf mindre halt än vad han varit =).. :idea:

Förlåt men jag måste bara... Det stavas röntgen. Och veterinär.

Hoppas hästen blir bra iaf!

hmm och det heter jämn fin hage också inte jämnfin som jag skrivit..

jag slarv skriver säkert ibland jaa..

Äntligen har det gått åt rätt håll =).. Nu som först så visar han ingen hälta, varken på rakt spår eller böjt spår.

Det är höger varvet han markerat liiiiite i hela tiden, vissa perioder mer osv.. men nu ser man ingenting, inte ens på en liten volt..

Så nu ska vi ut o gå för hand på lite hårdare underlag osv, sen tänkte jag börja skritta om en månad sen ta det väldigt lungt. Räknar med bara skritt arbete fram till december iallafall.

Så det som hjälpte var vila.. Ingen butta, ingen metacam, ingen behandling,

Möjligtvis att specialskon samt sulor hjälpt, han kommer få ha special sko en sko period till samt kommer jag fortsätta med sulor iallafall över hela vintern.

Nu en månad senare så är han halt igen =(... Trots att jag bara skrittat han två korta gånger i hagen och inte varit halt där e mellan.. Tyckte att lite extra vila inte kunde skada när han stått sen 4 april.. men nu är han halt igen på samma ben. ytterst lite men det finns där..

Så ja hann inte ens börja sätta igång han.:cry:

vet inte riktigt vad jag ska göra..

Hej!

Jag läste precis din glädje över att han var bra och tänkte att "med vila brukar dom ju blir bra, för att sen bli halta igen när de sätts igång.." Usch vad jag önskar att jag inte tänkt så..

Stackars er! Kan inte direkt tipsa om nåt- ni har ju redan bytt klinik och kämpat ett bra tag.. Usch...

Kanske en längre vila funkar?
Hur halt är han?
Verkar han ha ont eller är det mer som en "rörelsestörning"?

Beklagar verkligen- vet själv hur "skoj" det är att ha häst som inte blir bra.

/ lavinia

Nä lusten försvinner till dom andra tre också när den här e dålig tyvärr... Men självklart tar jag hand om dom o ser till att dom mår bra..

ja vila brukar ju hjälpa. han vilade exakt ett halvår nu och så tänkte jag att en månad till kan inte skada. Linade han bara ett par gånger för att se så han inte haltade osv.. ( max fem min varje gång på stooor volt).

så jag hann ju inte ens börja skritta han.. Och så läser man trådar med folk som sätter igång sina hästar för snabbt osv och jag tänkte minsann skritta genom hela nov, dec, januari..... Men inte..

han är lite halt. Rakt spår ser du det inte. inte när han går i hagen heller. du ser det lite/ibland på böjt spår i höger varv (höger fram).. men han är inte varm,svullen (aldrig varit).. Så jag tror inte han far illa av att gå i hagen, men samtidigt är det jobbigt att se musklerna försvinna mer och mer och han är ju 17 snart så han är ju ingen ungdom. (dock tagen sent så han är ju inte slutkörd)
Men självklart får han vila.. Han går hemma på bete med min shetlandsponny än. (har två flyttbara uteboxar till dom). Då jag vill att han ska gå i platt stor hage så länge det går.. När vädret blir för jävligt så flyttar jag dom till stallet där mina två andra är..

han är väldigt lyhörd osv och svarar framåt direkt..

vet ju när det varit något förut så har han visat att han haft jätteont och vägrat gå.. men går jag ut i hagen o säger trav o smackar så börjar han trava...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar