Reagerat på Finadyne?

Sv: Reagerat på Finadyne?

Otäckt! Då var det säkert en "släng" av magsår.

Min häst var slö under behandlingen, men kan berott på smärtan med. Men igår efter avslutad behandling så var han orolig och skrapade och rullade sig massor. Var rädd för att han höll på att få kolik men magen var igång ändå på honom, så jag förstod inte riktigt vad det var. Verkade inte så sjuk men betedde sig konstigt, känslig vi beröring. Bör kanske tilläggas att han har varit ute i hagen i två dagar nu och ute och gått, så det bör inte bero på att han stått still. Ska åka ut till min älskling nu och kolla så att han mår bättre, ta med lite proviva.

Min häst slutade äta. Slutade ge honom, resonerar som så att hellre lite ont i foten än kolik och magsår....

Min shettis slet av en sena i frambenet förra året och fick då Finadyne. Hon mådde jättedåligt och det fullkomligt sprutade ur ändan på henne. Jag slutade lite tidigare än ordinerat med medicinen för hon verkade verkligen ha ont i magen. Då blev hon snabbt bättre. Veterinärer kan vara lite som läkare tycker jag, de "glömmer " att nänma ev. biverkningar.

När vi har hämtat från klinik så har vi alltid fått rekomendation att ge Andapsin på Finadyn/penicillinungarna..(fölsjuka)

Den sista, en dryg ettårsmärr som efter en spark och då spricka i skenan fick penovet och smärtstillande..den fick Andapsin 3 gånger/dag.

"fölsjukeungarna" får i stort sett alltid Andapsin.

Kontie med mastit, fick penovet och blev jätterisig i magen..rådet vi fick var Andapsin..:confused:

En "sprutböld" som vi fick hålla öppen och rensa, den ungen fick Penovet och smärtstillande...fick Andapsin.

Inte vet jag...så har vi gjort i alla fall..:confused:

AM

Min häst blev dålig nästan med en gång efter att jag gett henne Finadyne, hon fick kolik och förstoppning så vi fick åka in till klinik för dropp o så. Men om det berodde på Finadynet eller något annat vet jag inte, veterinären trodde nämligen inte att koliken kom av medicinen....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka