Reagerat på Finadyne?

Narcissa

Trådstartare
Någon som har haft någon häst som reagerat på finadyne?

En av mina hästar har en lätt markering och fick Finadyne utskrivet. Jag hann ge honom två doser innan han reagerade på det. Han blev alltså jättedålig. Han ville inte äta, la sig ner hela tiden och ville inte resa sig upp så vi fick dra upp honom. När han väl stod upp så stod han bara och hängde med mulen i marken.
Jag ringde till jourhavande vet som ansåg att han hade vissa små koliksymptom och han gav hästen kramplösande och hästen blev då bättre för att nästa morgon vara lika dålig igen. Ut med min vanliga vet som då konstaterade att hästen reagerade på Finadynet. Jag hade givetvis inte gett medlet medan hästen var dålig och det tog 48 timmar för det att gå ur kroppen.
Vet sa att han bara varit med om det två ggr innan och det var när de injicerat det. Min häst fick det i munnen.

Någon som varit med om något liknande?

Jag har haft den här hästen i över 9 år och det var första gngen jag behövde ge honom medicin.:love:

Sv: Reagerat på Finadyne?

Min häst fick magsår av Finadynet. Det var bara två dagar kvar på behandlingen när han slutade äta, i vanliga fall äter han 3 kg kraft och 19 kg silage. Prövade med äpplen och allt men han vägrade, jag avslutade genast medicineringen och ringde vet. Jourhavande sa att en utav biverkningarna var magsår eller som hon i det stadiet trodde, nån form av magkatarr. Jag köpte Pronutrin som ska stabilisera magsyran men det hjälpte inte. Jag pratade med chefsvet på Täbykliniken, Ultuna och Finsta och de sa alla att biverkningen var mycket ovanlig men de rekommenderade att ge Gastrogard, Losec för hästar. Efter två dagar var han sig själv igen! :) Detta var en fredag em dvs ingen gastroskopiunderökning gick att få för en på måndagen men då var han redan frisk och det talade väl för sig självt. Oj vad långt det blev...

Så din häst utvecklade magkatarr eller magsår på enbart några dagar? Min häst verkar helt ok igen men man kanske ska ge något för magen. Något som lindrar lite typ proviva som jag bara har bra erfarenheter av.

Hur många dagar behandlade du? Min fick 2 påsar i två dagar och det räckte för att få honom så dålig. :(

Han skulle ha i 10 dagar men fick i 8 pga magsåret. Vet tyckte också att det utvecklades väldigt fort och trodde därför inte att det var magsår från start det var därför jag gav Pronutrin. Allt hände väldigt fort, från att vara pigg och kry så såg det plötsligt ut som han gått ner 200 kg, jag fick en chock när jag tog av täcket en dag! Han var väldigt öm och uppdragen i buken och sparkade efter mig när jag lade handen mot. Jag antar att det låg och grodde från den dag jag började medicineringen men det märktes inte på honom först. Om du är orolig för magen på din totto så kan du alltid ge Pronutrin, det är helt ofarligt. Man ger det till hästar som är stressade, har orolig mage eller anlag för magsår. Som jag skrev tidigare så neutaliserar och stabiliserar det magsaften. Tyvärr går det bara att köpa av vet, vet inte hur långt du har dit. Annars så har ju filmjölk och yoghurt med bakterikultur säkert en liknande om än kanske inte exakt lika bra effekt, som du själv sa.

Min fick magsår som behandlades av Gastrogard. Hon fick två kurer Finadyne under ett par veckor, varje kur var på 10 dagar, och under den andra kuren fick hon biverkningar. Slutade givetvis ge Finadynen när hon blev dålig. Symtomet började med att hon låg mycket, men fortfarande aptit och magen var igång men under dagen blev hon bara sämre och sämre, jourveterinären behandlade det som kolik (symtomen kom på helgen). Efter kontakt med "min" veterinär på måndagen fick jag Gastrogard utskrivet.

Intressant att höra att andra också har erfarenheter av det. Min häst verkar vara i perfekt form igen men jag ska nog ge honom några liter proviva i förebyggande syfte.

Jadå,min gamling fick precis samma symptom. Trodde han skulle dö Detta trots att jag gav honom Proviva för att undvika kolik eftersom den andra hästen i stallet fick kolik av Finadyne. Det ska till mycket innan jag låter honom använda det igen.

Ja, den här hästen kommer aldrig att få äta Finadyne igen iaf. Det är hemskt obehagligt när de blir sådär dåliga.

Absolut. Var övertygad om att han skulle dö sista gången. Det trodde nog han själv också. Vi låg i boxen. Jag låg på hans hals och grät och höll om honom och talade om att det var ok att gå om han inte orkade längre. Men så kom det en moped och körde förbi och eftersom han är så jäkla rädd för mopeder reste han mödosamt på sig och stod på darriga ben.

Efter det kom vet med slang och paraffinolja och gjorde en utmärkt insats och gammelgubben kom igång igen. Men en fruktansvärd chock som gjorde mig beredd att få avliva honom inom en snar framtid. Dock har några månader gått och nu är 32-åringen pigg och kry igen. Peppar, peppar!

Så din häst utvecklade magkatarr eller magsår på enbart några dagar? Min häst verkar helt ok igen men man kanske ska ge något för magen. Något som lindrar lite typ proviva som jag bara har bra erfarenheter av.

Hur många dagar behandlade du? Min fick 2 påsar i två dagar och det räckte för att få honom så dålig. :(

Han kanske hade magkatarr /magsår vilket förvärrades med Finadyne behandlingen . Därför blev han så dålig fort ?

Du kanske ska uindersöka detta ?

Mvh mia

Håller med Miaa. Det är tydlgen rätt vanligt med magsår/katarr på häst. Det behöver ju inte finnas några symptom egentligen.

Han har inte visat några symptom innan och är ingen typiskt magsårshäst men som nån skrev så behöver ju inte det betyda något. Problemet är om jag nu ett par veckor efter behandling med Gastrogard gör en gastroskopi så skulle det visa nått jag redan vet, gamla ärr. Men jag kommer kolla upp det vid tillfälle eller uppvisande av symptom.

Min ena reagerade inte alls negativt, förutom att den hade marginell effekt-Fång.
den andra slutar att äta av både det o Quadrisol.

Jag tror inte han har någon magstörning då det annars är den friskaste häst jag någonsin haft *peppar, peppar ta i trä*.

Det är dock intressant att höra att andra har liknande erfarenheter. Min vet sa att det var oerhört sällsynt att de reagerade på medlet.

Min Vet. sa precis tvärtom.
Därför fick den ena bara i 3 da´r vid en hudinfl.

Har inte lika mycket reaktioner som andra här, men min slutade äta och dricka när han fick Finadyne pga. en hälta. Jag bad veterinären skriva ut något annat på en gång för att inte få kolik eller annat skit på hästen, så vi fick byta till Metacam. Vilket fungerade utan problem. Men med finadyne kollade han inte ens åt maten, och blev rätt slö.

Tacksam att jag hittade denna tråden. Min häst avslutade en tre dagars kur med Finadyne igår och han beteede sig väldigt märkligt i stallet idag. Men verkar inte vara så dålig som vissa av era hästar blivit, stackarna. Nu har jag kanske fått svart, möjligen överkänslig för finadynen. Visste inte hade de hade sådana biverkningar, ingen vet. som berättat, och fick ingen "följesedel" ..*suck*.

Antar att din häst stog i box/ sjukhage nu under behandlingen. Kan inte koliken utlösts av den minskade motionen?

Nä, min häst gick i hagen som vanligt. Han har bara känts ofräsch men jag har inte märkt något specifikt på honom. Tog ut vet för jag ville att han skulle böja honom. Men när vet tittade såg han en pytteliten hälta på ett framben. Jag brukar vara bra på att se hältor men inte ens jag såg den. Det var den hältan vi skulle behandla men hästen skulle gå ute som vanligt. Så det kan inte vara pga av det utan att han helt enkelt är överkänslig mot finadynet. Jag trodde jag skulle mista min illbatting. Han var så dålig.

Men nu är han sitt vanliga bitska jag. :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka