Reagerar negativt på krafftprotein.

M

Miloo2

Har gett mitt halvblodssto lite extra protein för önskad viktuppgång..Hon har gått upp i hull men när hovslagaren var ut i dag så upptäckte hon en förändring i hoven hos henne! En ganska mörk rand, under hoven(sulan).Hon frågade om hon haft fång någongång tidigare i sitt liv.Jag vet ju inte det eftersom jag bara har haft henne i ca 6 mån...Hon var lite varm på den hoven oxå(det är bara en hov som det gäller)Hon har INGA övriga symtom som en typisk fång häst får..som feber,svettningar mm..Hon är pigg o glad o rör sej lätt o fint...
Hovslagaren trodde inte att det var något att oroa sej för,utan hon trodde att det var en reaktion på PROTEINET..
Jag blev så klart jätte orolig,minskade ner på kraftfodret direkt o tog bort Proteinet...
Vad tror ni,behöver jag sova oroligt i natt eller tror ni att det ger sej nu när jag tagit bort proteinet!?:confused:
mvh miloo2

Sv: Reagerar negativt på krafftprotein.

Det kan inte vara början till en hålvägg? Under sulan sa du då kan det inte vara bärrandsröta heller eller sitter det vid kanten av hoven?

svinto skrev:
Det kan inte vara början till en hålvägg? Under sulan sa du då kan det inte vara bärrandsröta heller eller sitter det vid kanten av hoven?

Om man tänker sej att randen är precis under skon...När vi tog bort den gamla skon så var det en mörk rand där...längs "sulkanten"...inte inne i själva sulan..hoppas att det INTE är början till fång!!:crazy:

Jag tror inte det är fång. Jag tror utan att ha sett det att det är bärrandsröta, var hoven mjölig i den svarta randen?

Låter inte alls som fångsymtom, det drabbar i såfall minst 2 hovar på en gång mig veterligen. Dessutom får dom ingen sån rand där... Var har du fått det ifrån? :confused: Dom brukar få "fångringar" efteråt men inte INNAN eller i början... och dom ringarna går längs med hovväggen, inte under sulan.
Så vitt jag vet iaf.

Dessutom orsakas INTE fång av PROTEIN. Det är en gammal teori, ny forskning visar på att det är kolhydrater som är orsaken. Just sånna som finns i t ex GRÄS i början av betessäsongen...

Men hur kommer det sig då att mina två hovslagare direkt såg vid verkning att hästen hade fång? Alltså inte fångränder, utan innan viu ens visste om att han fått fång (var så otydligt)

_Runaway_ skrev:
Men hur kommer det sig då att mina två hovslagare direkt såg vid verkning att hästen hade fång? Alltså inte fångränder, utan innan viu ens visste om att han fått fång (var så otydligt)

Ingen aning. :confused:

Har du en uträknad foderstat så du vet hur mkt protein hon egentligen får i sig?

mackan skrev:
Har du en uträknad foderstat så du vet hur mkt protein hon egentligen får i sig?

Ja OM hon inte HAR det så kan det bli stora överdoser av protein istället! :crazy:
Dock är det INTE det som ger fång.

Jo jag har en uträknad foderstat!!Proteinhalten var något låg i grovfodret så jag har lagt till extra protein på hennes havre!!Hon har som sagt svarat bra på det!Hon är i fint hull nu!

Men det är INTE jag som har påstått att hon har "fångrand" utan det var våran hovslagare som upptäckte denna mörka rand som var ca 8mm bred och ca 3-4 cm lång...framme vid tån..Hon tyckte att det såg ut som en reaktion på något...Foder!!?? Det var hon som fråga om hon hade haft fång tidigare,för hon tyckte att det såg ut som ett tecken på fång...Hon reagerade inte på tången som man kan kolla hovbölder med..alltså hon var inte öm över denna rand...

Jag la in denna tråd för att andra med liknande problem kanske känner igen sej och fått veta vad det är...Fång eller något annat!!

Hästar/ponnyer kan reagera/få fång av protein som är koncentrerat...det är själva äggviteämnet som gör att de reagerar.

mvh miloo2:bow:

Miloo2 skrev:
Jo jag har en uträknad foderstat!!Proteinhalten var något låg i grovfodret så jag har lagt till extra protein på hennes havre!!Hon har som sagt svarat bra på det!Hon är i fint hull nu!

Men det är INTE jag som har påstått att hon har "fångrand" utan det var våran hovslagare som upptäckte denna mörka rand som var ca 8mm bred och ca 3-4 cm lång...framme vid tån..Hon tyckte att det såg ut som en reaktion på något...Foder!!?? Det var hon som fråga om hon hade haft fång tidigare,för hon tyckte att det såg ut som ett tecken på fång...Hon reagerade inte på tången som man kan kolla hovbölder med..alltså hon var inte öm över denna rand...

Jag la in denna tråd för att andra med liknande problem kanske känner igen sej och fått veta vad det är...Fång eller något annat!!

Hästar/ponnyer kan reagera/få fång av protein som är koncentrerat...det är själva äggviteämnet som gör att de reagerar.

mvh miloo2:bow:

Är du säker på det sistnämnda? För jag läste nyligen om de senaste teorierna och som jag förstod det som så är det INTE protein som utlöser fång. Det är KOLHYDRATER av nåt slag.

Dock kan ju din häst fått fång iaf!! Av andra orsaker.
Men jag tycker ändå inte att det LÅTER som fång iaf.

Vad är det för hovis du har? Är hon utbildad? ny? erfaren?

Grovfodret/hö som jag fodrar henne med har dessa värden

Protein: 77 g/kg
Smb pr:42 g/kg
Energi: 8,5 MJ/kg

Havren som hon får köper jag på granngården/grodden...vet inga värden på den just nu...
jag fick hjälp med att ställa hennes foderstat...Jag är ingen expert:crazy: på att räkna ut kvoter men den som kan kan kanske säga hur det ser ut! Tacksam för svar!!

Vet bara att proteinet var något lågt.. Men tänk om jag räknat fel ändå :crazy: ,och överfodrat med proteinet...men jag har tagit bort det nu från hennes foderstat tills jag vet!!!

:bow: :bow: :bow:

milly skrev:
Är du säker på det sistnämnda? För jag läste nyligen om de senaste teorierna och som jag förstod det som så är det INTE protein som utlöser fång. Det är KOLHYDRATER av nåt slag.

Dock kan ju din häst fått fång iaf!! Av andra orsaker.
Men jag tycker ändå inte att det LÅTER som fång iaf.

Vad är det för hovis du har? Är hon utbildad? ny? erfaren?

Jo hon är duktig våran hovis..Hon är utbildad och har ett certifikat..Lärt sej hos en riktig hovslagare/även häst kiropraktor...

Nej jag håller med dej det låter inte som fång...har läst om det en massa på nätet nu...blir förvirrad...

Det där som jag skrev om protein och äggviteämnet att det ger fång läste jag i "HÅLL HÄSTEN FRISK" men det kanske inte stämmer i dag..kanske har kommit nya forskningar om fång..:confused:

milly skrev:
Hur mkt av höet, havren och KP får/fick hon?

Jag vill att hon äter runt 10 kg hö /dygn men jag får tyvärr inte i henne det...runt 6 kanske hon äter ..Ger henne 2 kg hö på morgonen 2 kg hö på middan o 6 kg på kvällen...hon har alltid hö upp till 3 kg kvar på morgonen..

Hon äter kraftfoder 3 ggr om dagen..ger henne då 1 kg havre vid varje måltid + 200 g KP...Alltså 600 g protein/dag
Man kan ge upp till max 900g..

milly skrev:
Låter inte alls som fångsymtom, det drabbar i såfall minst 2 hovar på en gång mig veterligen. Dessutom får dom ingen sån rand där... Var har du fått det ifrån? :confused: Dom brukar få "fångringar" efteråt men inte INNAN eller i början... och dom ringarna går längs med hovväggen, inte under sulan.
Så vitt jag vet iaf.

Dessutom orsakas INTE fång av PROTEIN. Det är en gammal teori, ny forskning visar på att det är kolhydrater som är orsaken. Just sånna som finns i t ex GRÄS i början av betessäsongen...

Hästar kan få fång i bara en hov.
Sen kan de få fång av lite olika saker.
Fång är ett förgiftningstillstånd.
Om de får fång eller inte beror på hur känsliga de är.
Alltså olika för olika hästar.

Jag tror att din häst har början till bärrandsröta.

sisu skrev:
Hästar kan få fång i bara en hov.
Sen kan de få fång av lite olika saker.
Fång är ett förgiftningstillstånd.
Om de får fång eller inte beror på hur känsliga de är.
Alltså olika för olika hästar.

När vi misstänkte fång på min häst förr förra hösten så sa alla , inkl. vet, att de kan inte få fång på bara EN hov. :confused:
(det var inte fång, det var en böld trots att hon inte reagerade märkbart med visitertång)

Ja jag vet att det är ett förgiftningstillstånd som kommer ifrån magen och SEN ger symtom på hovarna. Inte som många tror att det börjar i hovarna... det blir ju lite förvirrat där...
Dock kan de ju få belastningsfång som ju komemr av att de är felverkade och/eller för hårt belastade, eller hur?

Jag vill gärna lära mig så säg om jag har rätt eller fel.

Jag har också läst äldre rön om att äggviteämnen i proteinet är en utlösande faktor för fång.

Är väldigt intresserad av detta nya påstående om kolhydrater. Jag har bara "hört" talas om kolhydraternas påverkan till fång men inte fått ngn källfakta. Ngn som vet??

För övrigt:
Fång kan lämna spår i hovarna. Det du ser är tecken på fång som varit aktuell för flera månader sedan.

Har du en rätt beräknad foderstat så ska du kunna vara lugn så länge det inte finns gräs. Däremot gäller det att vara försiktig under betesmånaderna.

För ett par år sedan frågade min hovslagare mig vid en skoning om jag hade gjort ett foderbyte för ca 6 månader sedan. Jag kom då ihåg att vi hade tagit in nytt hö ungefär vid den tiden, men att jag lagt till det nya höet successivt.

Hovis menade att det trots allt kunde ha blivit ett för snabbt byte och att det nu syntes i hovarna flera månader efteråt. Detta var på bakhovarna som är ljusa eftersom pållen har vita bakben och där syntes en lite mörkare rand när man tittade på hoven underifrån.

Kan det vara något liknande din häst har fått?

Randen försvann när hovis verkade hoven och det har inte hänt vid fler tillfällen sedan dess.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 934
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 357
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 992
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar